Sarte maver
Fra : Arne Madsen

Dato : 28-10-04 08:13

Hvis vi mennesker spiser noget der er lidt fordærvet eller en kok ikke
vasker hænder efter et toiletbesøg, kan vi blive rigtig syge. Men jeg tænker
ind i mellem på de dyr som f. eks en ræv, der æder døde og rådne dyr og alt
muligt der for os vil være den rene gift.
Hvordan kan det lade sig gøre?

Hilsen
Arne.

Fra : Bo Warming

Dato : 28-10-04 08:38

"Arne Madsen" <ArneKMadsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
alt
> muligt der for os vil være den rene gift.

Stenaldermennesket var næppe jæger-samler med lige mange kg nødder og frisk
gjortesteg
Da vi lærte oprejst gang var det nok for med overhåndskast at slynge sten
mod løver og hyæner, så vi kunne stjæle ådsler fra dem, og vi kan ´nok idag
let træne os op til problemfrit at spise råddent stinkende kød.

Hundes overlegne lugtesans kan fastslås som genetisk udfra sanse-apparatets
fysiologi, men der er intet der taler for at hyæner og gribbe er født til
bedre at kunne tåle maddikebefængt gammelt kød end mennesker.

Det man ikke dør af bliver man stærkere af, og du kan let træne dig til ikke
at få diarre fordi sidste salgsdato er overskredet med - dage - uger -
måneder.

Hvis du hysterisk smider alt væk der ikke er perfekt, så får du lettere
allergi, siger Serum Instituttet - renlighed er et tveægget sværd, og hvad
vi sagde som spejdere om at "MAn skal have mindst syv kg skidt om året ",
var ikke dumt.

Fra : Aage Andersen

Dato : 28-10-04 09:04

> vi sagde som spejdere om at "MAn skal have mindst syv kg skidt om året ",
> var ikke dumt.

Der gaar inflation i alting. Min mor sagde syv pund skidt = 3,5 kg.

mvh Aage

Fra : Carsten Holck

Dato : 28-10-04 12:50

Aage Andersen wrote:

> Der gaar inflation i alting. Min mor sagde syv pund skidt = 3,5 kg.

Og spejdere det dobbelte

--
/carsten

Fra : Johan

Dato : 30-10-04 09:14

*snip*
> Det man ikke dør af bliver man stærkere af, og du kan let træne dig til
> ikke
> at få diarre fordi sidste salgsdato er overskredet med - dage - uger -
> måneder.

Det skal dog lige siges, at hvis immunforsvaret belastes så voldsomt, vil
det slide kroppen ned, og ens levetid vil blive afkortet.
Men i øvrigt et godt indlæg Bo.

Mvh Johan

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-04 14:22

"Johan" <dsl130739@vip.cybercity.SLETTESdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det skal dog lige siges, at hvis immunforsvaret belastes så voldsomt, vil
> det slide kroppen ned, og ens levetid vil blive afkortet.

Jeg tror Piet Hein har ret, når han skriver

"Slid er sundt, nej det der slider, ER AT TRO, MAN IKKE GIDER".

Intet organisk undtagen tandemalje _slides_. Alt regenereres. Forklar hvad
du mener at have læst om langtidsskader ved spidsbelasning af
immun-apparatet (T-celler, fagocytter? ?)

Fra : kvaerulant

Dato : 28-10-04 09:40

Arne Madsen wrote:

> [...]
>ind i mellem på de dyr som f. eks en ræv, der æder døde og rådne dyr og alt
>muligt der for os vil være den rene gift.

Den simple forklaring er at den dør af det ligesom mennesker.
Dødligheden blandt ræve er højere end blandt mennesker.

En ekster forklaring er at ræve er beregnet til at spise den slags mad.

Fra : ML-78

Dato : 28-10-04 11:20

kvaerulant skrev:

> Den simple forklaring er at den dør af det ligesom mennesker.
> Dødligheden blandt ræve er højere end blandt mennesker.

Øhh.. det lyder som noget du selv har fundet på. Hvordan sammenligner du
forresten dødeligheden mellem ræve og mennesker?

> En ekster forklaring er at ræve er beregnet til at spise den slags
mad.

Det er nok langt nærmere den rigtige forklaring.

ML-78

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-10-04 22:06

"Arne Madsen" <ArneKMadsen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis vi mennesker spiser noget der er lidt fordærvet eller en kok ikke
> vasker hænder efter et toiletbesøg, kan vi blive rigtig syge.
Man kan blive syg, med det er ikke sikkert.

> [...]
> alt
> muligt der for os vil være den rene gift.

Det er et spørgsmål om legemets immunforsvar.
Ådselædere har gennem evolution tilpasset sig denne levevis.

Et menneske, der lever af steriliseret mad, kan miste evnen til at
danne antistoffer mod infektioner.
Vort naturlige immunforsvar opretholdes bl.a. ved en løbende infektion
af diverse patogene mikroorganismer.
En person, der lever for "rent" vil miste noget af dette immunforsvar
og vil have en større risiko for blive alvorlig syg ved en infektion.
Det ser man ved Salmonellainfektioner. Masser af mennesker mærker stort
set ingenting, andre bliver dødeligt syge!
Et af kroppens naturlige forsvar mod Salmonellainfektioner er dannelsen
af nitrit i mundhulen, hvor bakterier omdanner nitrat dannet i spyttet til
nitrit. Nitrit opfattes ikke normalt som et led i immunforsvaret, men
derimod som
en risikofaktor!

Per A. Hansen