LU-dekomposition og pivotering
Fra : Preben Holm

Dato : 24-10-04 16:32

Hej gruppe

Jeg er ved at implementere en algoritme til LU-dekomposition som
understøtter pivotering.

Men hvordan gøres det egentlig korrekt.

Det jeg gør pt., er faktisk at lave gauss-elimination og gemme faktoren
jeg ganger med i L-matricen, men bare uden at lave rækkeombytninger.
Disse rækkeombytninger, hvad gælder der for dem?

Hvis jeg bytter en række om, sker der så noget med L? U ændres vel
ganske nok som rækkeombytningen favoriserer?

Og hvordan kommer A nu til at se ud?
Jeg har en ligning der hedder PA = LU! Hvor P beskriver
rækkeombytningerne i A. Jeg er dog blevet i tvivl om hvor vidt
rækkeombytningerne ved Gauss-elimination vil få den samme indflydelse
for A? Vil enhver rækkeombytning i U under eliminationen svare til en
rækkeombytning i A?

Hvad skal jeg være opmærksom på ved forward substitution? Hvornår skal
rækkeombytningerne foretages? (Velkendt Ax = b, løses i to step, Ly=Pb
og Ux=y)

Mvh / Preben Holm

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-10-04 17:16

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> skrev i en meddelelse news:417bcaf5$0$77005$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej gruppe
>

> Jeg er ved at implementere en algoritme til LU-dekomposition som
> understøtter pivotering.
>
> Men hvordan gøres det egentlig korrekt.

Tænkte du ikke på at søge på nettet: doolittle crout pivoting

Mvh
Martin