Matematik: Opsparing
Fra : Kasper

Dato : 24-10-04 13:32

Hvis jeg har et startbeløb P0 der indsættes på en en opsparingskonto med
renten r der forrentes n gange pr år, og der hver måned indsættes P
kr., hvor mange penge er der så på kontoen efter t år?

Hvordan ser formlen ud for dette eksempel?

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 14:48

Det hedder en "annuitet" og første link på google førte til denne side:
http://ga.randers-hf-vuc.dk/matlex/rente.html
Du skal bladre lidt ned før formlen dukker op.

Hvis rentetilskrivning ikke passer med tidspunktet for opsparing (n<>12)
bliver det næppe særlig pænt og så kan du sikkert nemmere lave det i et
regneark.

hilsen
Uffe

Fra : Kasper

Dato : 24-10-04 15:19

Uffe Kousgaard wrote:
> [...]
>
> Hvis rentetilskrivning ikke passer med tidspunktet for opsparing (n<>12)
> bliver det næppe særlig pænt og så kan du sikkert nemmere lave det i et

Tak for svar. Jeg synes ikke annuitetsformlen tager højde for
startbeløbet P0 eller tiden i år.

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-04 15:29

> Tak for svar. Jeg synes ikke annuitetsformlen tager højde for
> startbeløbet P0 eller tiden i år.

Nej, det bemærkede jeg ikke. Læg "P0* (1+r)^n" til, så skulle den være i
orden. r i formlen er i øvrigt renten pr periode, så hvis vi kalder den
årlige rente for R, så er r = R/n og antallet af perioder n er så t*n.

P * ( (1 + R/n) ^ (t*n) - 1) / (R/n) + P0* (1+R/n) ^ (t*n)

R = årlig rente
n = antal årlige rentetilskrivninger
t = antal år
P = indbetaling ved hver rentetilskrivning
P0 = startbeløb

hilsen
Uffe