fysikprogrammer
Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-10-04 16:36

Er her nogen i denne gruppe der kender til gode fysikprogrammer til fysik A
niveauet ? Programmerne skal være freeware/open source og skal køre under
Windows. Jeg ved der er en del til linux/unix, men dette styresystem ønsker
jeg ikke at anvende da jeg har programmerne MathCad og Matematika i
Windowsudgaver.....

Fra : Mikkel Abrahamsen

Dato : 24-10-04 15:24

Jan Pedersen skrev:

> Er her nogen i denne gruppe der kender til gode fysikprogrammer til fysik
> niveauet ? Programmerne skal være freeware/open source og skal køre under
> Windows.

Hvad med FPro? Det bruger jeg selv til mine opgaver. Jeg ved ikke helt om
det er free-ware, men jeg har engang set en gymnasiehjemmeside hvor man kan
downloade det fra. Selv lånte jeg en cd på mit gymnasium med FPro på.

FPro har en funktion som er utrolig god at have adgang til i fysik. Den
hedder 'bedste funktion' og kan tilpasse konstanter i en vilkårlig funktion
så de bedst muligt tilnærmer nogle punkter - altså ikke kun de traditionelle
regressionstyper, men lige den type regression som man har brug for.

Venligst
Mikkel Abrahamsen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-10-04 01:20

Mikkel Abrahamsen wrote:

> [...]
> funktion så de bedst muligt tilnærmer nogle punkter - altså ikke kun de
> traditionelle regressionstyper, men lige den type regression som man har

Har hentet FPro på et gymnasiums hjemmeside...well om den er freeware ved
jeg ikke men det må det gymnasium så om :)
Programmet er i alletilfælde et perfekt suplement til programmerne MathCad11
og Matematica 5 :)
Jeg står nemlig og skal til at opdatere min fysikviden pga. påbegyndelse af
nyt studium næste år og nemmeste måde at gøre det på var et VUC aftenkursus
i Fysik Højniveau .... og her er Fpro perfekt :)

Fra : Rasmus

Dato : 26-10-04 17:59

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> wrote in message

> [...]
aftenkursus
> i Fysik Højniveau .... og her er Fpro perfekt :)

Hvor har du fundet det?

--
mvh Rasmus

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 24-10-04 15:50

Jan Pedersen's utterance expressed in

> [...]
> køre under Windows. Jeg ved der er en del til linux/unix, men dette
> styresystem ønsker jeg ikke at anvende da jeg har programmerne MathCad

Hvis det også skal være til mere praktisk brug kan jeg
anbefale interactive physics. Det kan meget af det de
andre programmer kan, bare i grafisk form. Det er dog
desværre ikke freeware, men en gratis demoversion er
da tilgængelig.

http://www.interactivephysics.com/

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | lgj[at]jyde[dot]dk |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-10-04 20:08

"Lars Gjerløw Jørgensen" <lgjPURGE@jyde.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andre programmer kan, bare i grafisk form. Det er dog
> desværre ikke freeware, men en gratis demoversion er

Ser ud til at FPro er freeware og dansk...mens interactivephysics ikke er
nogen af delene :( så det bliver FPro sammen med de programmer jeg har i
forvejen jeg bruger (Matematika 5 og MathCad11)

Fra : Mikkel Abrahamsen

Dato : 26-10-04 22:07

Jan Pedersen skrev:

> Ser ud til at FPro er freeware og dansk...mens interactivephysics ikke er
> nogen af delene :( så det bliver FPro sammen med de programmer jeg har i
> forvejen jeg bruger (Matematika 5 og MathCad11)

Hvad er de programmer Matematica 5 og MathCad11 gode til?

Mikkel Abrahamsen

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 28-10-04 17:30

Mikkel Abrahamsen's utterance expressed in

> Hvad er de programmer Matematica 5 og MathCad11 gode til?

Jeg har ikke brugt nogen af delene siden min egen
skoletid for 7 år siden, men dengang var Mathcad
det vi brugte til al talknusning, løsning af lign.
etc. Mathematica brugte jeg selv en del til grafis-
ke afbildninger. Det er begge to meget stærke pro-
grammer, der dog kræver en del tid at sætte sig
ind i hvis man ikke er vant til den slags.

/hilsner