Et spørgsmål til de kloge
Fra : CLM

Dato : 23-10-04 13:23

Hejsa

Da jeg i går var til fest blev jeg stillet følgende opgave (som jeg ikke
kunne løse og personen der stillede den kender heller ikke svaret):

Du har 12 kugler, hvoraf de 11 vejer præcis det samme. Den sidste kan enten
veje lidt mere eller lidt mindre end de 11 andre, du ved ikke om det er mere
eller mindre. Du har også en vægt af den gammeldags type hvor en skål på
hver sin side udgør modvægtene til hinanden. De har nu tre vejninger til at
finde den ene kugle der enten vejer lidt mere eller lidt mindre. Hvordan vil
du gøre dette? Det skal jo selvfølgelig være en metode der sikrer at du hver
gang kan finde den ene kugle der enten vejer lidt for meget eller lidt for
lidt - altså ikke noget gætteri

Han kendte som sagt ikke løsningen og hele hans afdeling på arbejde har
efterhånden så mange væddemål igang at hvis han kan finde svaret inden
fredag, så er der en kasse øl og en flaske whisky til ham. Så forudsat at
det overhovedet kan lade sig gøre, går jeg ud fra at denne gruppe er det
eneste sted hvor jeg har en chance for at finde løsningen.

Kom så gutter og gutinder, I kan jo godt!

Mvh
Carsten

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 23-10-04 13:55

> Kom så gutter og gutinder, I kan jo godt!
>
> Mvh
> Carsten

http://www.curiouser.co.uk/puzzles/12ballssolution.gif

Et stk. løsning, google er din ven, hvor meget af whiskyen sender du denne
vej ?

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962
"

Fra : CLM

Dato : 23-10-04 16:38

Tak skal I have, jeg tænkte nok at Google kunne hjælpe mig, men mine
tømmermænd overbeviste mig om at jeg skulle prøve her først.

Mvh
Carsten der allerede nu tænker på sin whisky

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-10-04 14:08

"CLM" <fake@fake.com> skrev i en meddelelse news:417a4d07$0$294$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> veje lidt mere eller lidt mindre end de 11 andre, du ved ikke om det er mere

Det er tæt på årsdagen for sidste gang den var her:

http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&frame=right&th=7bfe1e425c46fca9&seekm=jafnb.14423%24jf4.820857%40news000.worldonline.dk#lin
k1

Mvh
Martin