Rentesregning
Fra : Kasper

Dato : 22-10-04 18:33

Jeg er ved at undersøge konstanten e, og er i den forbindelse havnet i
nogle problemer vedr. rentersregning.

Jeg kan ikke få følgende til at passe:

P*(1 + r/m) + P*(1 + r/n) * r/n = P*(1 + r/n)^2

Er der nogen der pædagogisk kan vise mig mellemregningerne til dette?
Evt. også gerne en ligning hvor højresiden bliver P*(1 + r/n)^3

På forhånd tak.

Fra : Martin Larsen

Dato : 22-10-04 18:51

"Kasper" <kasper.hansen@get2.net> skrev i en meddelelse news:clbg62$qmt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Er der nogen der pædagogisk kan vise mig mellemregningerne til dette?
> Evt. også gerne en ligning hvor højresiden bliver P*(1 + r/n)^3

P kan du fjerne, og se på det analoge udtryk
x+x(x-1) =? x^2
og
x+x(x-1)+x^2(x-1)=? x^3

Mvh
Martin

Fra : Kasper

Dato : 22-10-04 18:58

Martin Larsen wrote:

> P kan du fjerne, og se på det analoge udtryk
> x+x(x-1) =? x^2
> og
> x+x(x-1)+x^2(x-1)=? x^3
>
> Mvh
> Martin

Tak for svaret.
Når P kan fjernes mener du så at der deles med P og efterfølgende ganges
med P igen? Hvis der deles, skal P vel forudsættes > 0. I princippet bør
man vel få 0 i rentersrente hvis man har 0 som startbeløb (P0) ?

Fra : Henning Makholm

Dato : 24-10-04 18:21

Scripsit Kasper <kasper.hansen@get2.net>

> Når P kan fjernes mener du så at der deles med P og efterfølgende
> ganges med P igen?

Tja, eller bare sæt den udenfor en parentes og regn videre indeni.
Det duer også i tilfælde hvor P=0.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."