Fernet branca
Fra : Dk

Dato : 21-10-04 12:40

Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-04 13:03

Dk skrev:
> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca,
> ikke meget ganske vist, men man kan udvinde en smule fra
> sådan en flaske?

Det lyder som en vandrehistorie.
Til gengæld er der en smule opium i en bestemt lægeordineret
hostesaft.

Og så var der vist noget med absint-likørerne i gamle dage,
på grund af det skadelige stof tujon, men det er nok en anden
historie.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 13:06

KLIP

> Og så var der vist noget med absint-likørerne i gamle dage,
> på grund af det skadelige stof tujon, men det er nok en anden
> historie.

Er der ikke opium i visse typer franskbrød og rundstykker..?

Bjørn Jørvad

Fra : Steen

Dato : 21-10-04 18:26

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Til gengæld er der en smule opium i en bestemt lægeordineret
> hostesaft.

Pectyl. Gå ind på www.lk-online.dk og søg på pectyl; man kan desværre ikke
dyblinke i deres site.

Standardversionen indeholder 1,7? opium, den stærke 2,7?. (Jeg håber mine
promille-tegn bliver gengivet korrekt.)

Indeholder bl.a. anis, fennikel, kamfer og lakrids, samt 27% alkohol (den
stærke endda 35%). Smager himmelsk. Klart at foretrække til morgenmaden frem
for Gammel Dansk

/steen

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-10-04 19:03

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse news:cl8rge$v3i$1@news.cybercity.dk...

> Standardversionen indeholder 1,7? opium, den stærke 2,7?. (Jeg håber mine
> promille-tegn bliver gengivet korrekt.)

1,7 ? fås ved alt-0137 hos mig.

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 21-10-04 19:26

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4177f928$0$77010$14726298@news.sunsite.dk...

> 1,7 ? fås ved alt-0137 hos mig.

Men vi kan ikke bruge 128-159 i ISO 8859

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-04 19:17

Steen skrev:

>Standardversionen indeholder 1,7? opium, den stærke 2,7?. (Jeg håber mine
>promille-tegn bliver gengivet korrekt.)

Det kan du kun være sikker på hvis du deklarer dit tegnsæt
(korrekt). Mit program sætter et spørgsmålstegn fordi det ikke
kan regne ud hvilket tegnsæt du bruger.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med opsætningen af dit program.

--
Bertel

Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-04 19:26

> [...]
>
> Indeholder bl.a. anis, fennikel, kamfer og lakrids, samt 27% alkohol (den
> stærke endda 35%). Smager himmelsk. Klart at foretrække til morgenmaden

I min studietid kunne hostesaften med opium købes i håndkøb og på Egmont
Kollegiet drag vi en flaske hver og blev søvnige og mærkede intet
interessant.

Den PERNOD jeg lavede af stjålet laboratoriesprit var udtræk af netop de
urter du nævner excl kamfer og lidt kristtjørnblade og tørret isop-urt var
der også men de var vist af snobbegrunde - jeg undlod dem ved seneste
fabrikationer og kunne ikke smage at de manglede.

Kamfer er der i Nordsøbitter og Von Oosten bitter - men sprit er vigtig og
gør alle bittere og pasticher(pernod, ouzo, Ricard, Berger, absint, sambuco)
bedre end nogen hostesaft

Grøn Chartreuse fælder ud med is, a la Pernod - er der anisolie i den?

Fernet Branca smager som "at bide en oversygeplejerske i armen" lød det ofte
da den var ny - men nu har folk lært at bruge den som angusturabitter - en
dråbe i sodavanden og den smager "sjov" og beruser ikke. Lidt fernetbranca
eller fernetmentha i vodka er også fint. Eller lidt i kaffen. Det eneste
gode man kan sige om munkene er at de var gode til at blande likører og
bittere.

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-10-04 19:38

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in message

> Til gengæld er der en smule opium i en bestemt lægeordineret
> hostesaft.

Pectyl brystdråber. Hvorfor ikke skrive navnet? Man sover rigtig godt på en
lille snaps med Pectyl brystdråber, der udover opium også holder en god
spiritusprocent.

--
-Jens B.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 21-10-04 23:49

Jens Bruun skrev:

> Pectyl brystdråber. Hvorfor ikke skrive navnet? Man sover rigtig
> godt på en lille snaps med Pectyl brystdråber, der udover opium
> også holder en god spiritusprocent.

Jeg kan nu ikke mindes at Pectyl var navnet. I øvrigt er jeg så
gammel, at jeg har oplevet at kunne købe de codeinholdige
hostesafter, Sulfocodeinsaft og Laktocodeinsaft i håndkøb.

Desuden kunne man købe Noskapinsyrup i håndkøb. Den gang
vidste jeg ikke at det faktisk var 'opiumsderivater' der var i alle
disse hostesafter.

Men de smagte herligt, og gjorde det næsten til en fornøjelse
at være forkølet.
--
'rluf :·)

Fra : Q

Dato : 21-10-04 21:21

> Det lyder som en vandrehistorie.
> Til gengæld er der en smule opium i en bestemt lægeordineret
> hostesaft.

Skulle vel aldrig være Pectyl du tænker på?..

Der er dog ikke nok til at man får noget "buzz" ud af det ved alm. brug

/peter

Fra : ASKF

Dato : 22-10-04 21:57

Q ytrede sig i <fPUdd.59385$Vf.2806983@news000.worldonline.dk> med
dette:

>"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

>Skulle vel aldrig være Pectyl du tænker på?..
>
>Der er dog ikke nok til at man får noget "buzz" ud af det ved alm. brug

Min fars hedengangne læge kaldte den 500ml flaske han jævnligt
ordinerede til min far[1] for en "narkoman dosis", fordi mange læger har
benyttet at udskrive den til narkomaner med stærke abstinenser.

[1] Det var både min far, mor og mig der benyttede det og med stor
glæde, da vi ingen effekt mærkede ved alm. håndkøbs hostesaft som f.eks.
Norske brystdråber - en nyere undersøgelse (har set den omtalt i
medeierne inden for det seneste år) har bekræftet at disse håndkøbs
hostesafter ingen effekt har, udover den svage effekt som findes i
lakrids (en te lavet på kamilleblomst, pebermynte og lakridsrod vil
sikkert have langt større effekt da den bla.a. beroliger maven og
mindsker irritationen af slimhinder en smule) og er meget billigere).
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Bo Warming

Dato : 23-10-04 10:48

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sikkert have langt større effekt da den bla.a. beroliger maven og
> mindsker irritationen af slimhinder en smule) og er meget billigere).

Al varm vandig væske beroliger maven - og især beroliges man af ritualet med
at lave teen, hvor man tænker "Nu skal jeg beroliges"

Fra : Carsten Holck

Dato : 23-10-04 14:43

Heldigvis fandt Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk>
tastaturet og skrev i

> [...]
>
> Og så var der vist noget med absint-likørerne i gamle dage,
> på grund af det skadelige stof tujon, men det er nok en anden

I "gamle" (35+ år siden) dage var der et middel mod "turist mave/eskremento
ekspresso/..." der indeholdt opium - det var ekstremt effektivt 2-3 dråber
i et glas vand der indtoges mens man sad på tønden - og så var der "lukket
for hanen" på ganske få minutter. Det var et standard middel i familiens
rejseapotek indtil narkotika ikke lige var så smart at medbringe over
diverse grænser, så blev det erstattet af andre og ikke så effektive midler.

/carsten

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-10-04 13:14

[SNIP]
> Er der ikke opium i visse typer franskbrød og rundstykker..?

I så fald kan jeg ikke forstå at det ikke gøre mig mere frisk om
morgenen

Jeg gætter på at du tænker på birkes som ganske rigtigt er frøene fra en
valmue. Dog er der ingen euforisk effekt i dem man bruger.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-10-04 13:35

Kim Schulz skrev:

>I så fald kan jeg ikke forstå at det ikke gøre mig mere frisk om
>morgenen

Frisk? Opium virker i høj grad sløvende.

--
Bertel

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 13:16

"Dk" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
> ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Drikken består af over 40 forskellige urter, så chancen for at valmuefrø er
en af bestanddelene, er der.

Bjørn Jørvad

Fra : Bo Warming

Dato : 21-10-04 19:31

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Drikken består af over 40 forskellige urter, så chancen for at valmuefrø

Der er mere guld i Bornholms granit end i alle guldbarrer, og der er nok
mere opium i Danmarks franskbrød med birkes end på de butikker på
Bådsmandsstræde som Pusher Street henviser til for de opiumstrængende

Men at udvinde når koncentrationen er lav, gør det uinteressant. Opium udfra
Fernet Branca bliver nok den dyreste opium i verden.

Helt som med forurening - der kan måles et par DDT-molekyler i alt og
miljøtosserne kan få forbud igennem - fx om phatalater som aldrig har skadet
et menneske. Men koncentrationer på under en milliontedel bør man blæse på -
kender du nogen undtagelse?

Fra : BJ

Dato : 21-10-04 19:35

KLIP

> kender du nogen undtagelse?

Ikke lige på stående fod.

Bjørn Jørvad

Fra : Kim Schulz

Dato : 21-10-04 13:32

[snip]
> Jeg mener at have set et "forsøg" på TV, hvor man angiveligt
kunne
> måle indtagelsen af euforiserende stoffer efter at have gnasket et
> anseeligt antal "morgenboller" i sig med birkes på.

jeg har også set programmer på tv hvor folk taler med ånder og hvor folk
bliver besat, men det gør stadig ikke at jeg tror på det.
Det kan godt være man kan spore en lille bitte smule i kroppen efter
indtagelse af anselige mængder birkes, men det vil være så lidt at man
skal spise kilovis af dem før det giver samme virkning som bare et kvart
gram opium i "ren" form.

--
Kim Schulz | Linux - Your Choice! Your Opinion! Your life!
Geek by nature |

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-10-04 13:13

Dk wrote:
> Har i tidernes morgen hørt at der er opium i fernet branca, ikke meget
> ganske vist, men man kan udvinde en smule fra sådan en flaske?

Måske skulle du hellere spise boller med birkes?

Birkes er valmue frø, hvorfor de indeholder små mængder opiater.
http://da.wikipedia.org/wiki/Valmue_(Papaver)

Og det er åbentbart nok til at man kan testes positiv for
opium misbrug, hvis man spiser for mange af dem.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-10-04 06:25

[snip]
> Man kan blande blå birkes (der kommer fra opiumsvalmuen) med
tobak og
> ryge dem (smager forfærdeligt), det giver en svag men absolut mærkbar
> rus. Det burde vel også virke hvis man spiser dem.

du kan gøre det samme med grøn te, tørrede blade fra hyldeblomsttræer og
de hvide på indersiden af bananskralden (når det er blevet tørret) som
alle giver en effekt når du ryger det.
Du får dog ingen effekt ved at spise noget af det.