Hvordan er det nu lige man differentiere s~
Fra : JS

Dato : 16-10-04 20:51

Er der nogen som gider forklare hvordan man differentiere sin x^2. Er det
ikke noget med at det er en sammensat funktion hvor ^2 er den ydre mens sin
x er den indre?

Mvh

Johs

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-10-04 23:10

JS wrote:
> [...]
> ikke noget med at det er en sammensat funktion hvor ^2 er den ydre mens sin

diff (sinx)^2 = diff u² , med u = sinx
diff u² = 2uu' = 2sinxcosx

Martin.

Fra : Jesper

Dato : 17-10-04 00:15

"JS" <dsa.@asdf.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som gider forklare hvordan man differentiere sin x^2. Er det
> ikke noget med at det er en sammensat funktion hvor ^2 er den ydre mens
> [...]

Tjo, med mindre du mener sin(x^2) ... Ikke helt tydeligt for mig ud fra din
notation.

Mvh
Jesper

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 17-10-04 12:12

Jesper wrote:

> Tjo, med mindre du mener sin(x^2) ... Ikke helt tydeligt for mig ud fra din
> notation.

Nemlig. Hvis det ikke er nogen parentes i sin x² , vil jeg også opfatte
det som sin(x²) , hvor kvadreringen altså er den indre funktion. Hvis
kvadreringen er den ydre funktion, skriver man (sin x)² eller måske
sin(x)² . Der er dog også nogen der skriver det som sin² x .

Men i begge tilfælde er det reglen om sammensat funktion man skal bruge
når man differentierer.

sin(x²) differentieret giver cos(x²)·2x
(sin x)² differentieret giver 2(sin x)·cos x

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)