el forbrug, fryser
Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-10-04 10:05

Jeg har lige opdaget at jeg har et dagligt elforbrug på 7 KWh, hvor NESA
siger at 95% af de kunder der svare til min profil ligger under, og grafen
viser at gennemsnittet ligger på omkring det halve. Det lyder jo ikke
godt,,,

Og så er det jeg tænker, min fryser køre meget synes jeg, men det kan også
bare være at det er fordi den er begyndt at larme, at jeg lægger mere mærke
til den end for år tilbage,,,

Men det trænger til at blive afiset, hvor meget betyder et tykt islag for
dens elforbrug?
Skal jeg fare ud og købe en ny A+ eller A++ fryser, eller skal jeg lige
falde ned til jorden, og få afiset den gamle først?

Jeg har en gammel EL måler, den har jeg sat på, og den er svær at aflæse
nøjagtigt, men på en og en halv time har den brugt omkring 0.05 KWh, og den
er omkring 10-14 år gammel.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
Jeg har lavet en ny hjemmeside http://milli.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-10-04 10:17

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev
> [...]
>

> Jeg har en gammel EL måler, den har jeg sat på, og den er svær at aflæse
> nøjagtigt, men på en og en halv time har den brugt omkring 0.05 KWh, og

Ja du skal. Både fordi den er så gammel, og fordi der er 500 kr. tilskud
lige nu, og så fordi du ret snart har fryseren betalt ved sparet elforbrug.
Men er den købt som den tids lavenergifryser, skal du blot afrime den, og
beholde den nogle år endnu så længe den kører rimeligt normalt. (og det kan
du jo måle over nogen dage, ikke halvanden time....)
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-10-04 11:53

Ivar Madsen wrote:

> Jeg har en gammel EL måler, den har jeg sat på, og den er svær at aflæse
> nøjagtigt, men på en og en halv time har den brugt omkring 0.05 KWh, og den
> er omkring 10-14 år gammel.

Vi halverede vores totale el-forbrug ved at skifte vores gamle fryser og
køleskab ud med A-modeller. De nye frysere og køleskabe er meget mere
økonomiske end de gamle.

Mvh

Tim

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-10-04 12:51

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse news:4170fd7a$0$304$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Vi halverede vores totale el-forbrug ved at skifte vores gamle fryser og
> køleskab ud med A-modeller. De nye frysere og køleskabe er meget mere
> økonomiske end de gamle.

Man skal i sine beregninger huske at den ekstra strøm der
bruges af en gammel model ikke spildes, men indgår i husets
varmeregnskab. Har man fx el-varme er der intet at vinde.

Mvh
Martin

Fra : Thomas Demant

Dato : 16-10-04 13:29

> <snip>
> Man skal i sine beregninger huske at den ekstra strøm der
> bruges af en gammel model ikke spildes, men indgår i husets
> varmeregnskab. Har man fx el-varme er der intet at vinde.
Med mindre man da har fryseren i bryggerset, hvor der aligevel ikke er behov
for at der er varme på, som det er tilfældet her i huset

--
Thomas

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-10-04 13:37

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev i en meddelelse news:417113f1$0$240$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Med mindre man da har fryseren i bryggerset, hvor der aligevel ikke er behov
> for at der er varme på, som det er tilfældet her i huset

Så skal du da huske at ærgre dig over at den dyre varme
fra fryseren går til spurvene

Mvh
Martin

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-10-04 17:15

Martin Larsen wrote:
> [...]
> bruges af en gammel model ikke spildes, men indgår i husets
> varmeregnskab. Har man fx el-varme er der intet at vinde.

Selv om den danske sommer ikke er specielt varm så er der alligevel
nogle måneder om året hvor det ikke er nødvendigt at have tændt for
varmen - der er endda tidspunkter hvor det er et større problem at holde
huset koldt end varmt. Derudover vil man ofte benytte natsænkning af
temperaturen især når man benytter sig af el-varme - men man kan ikke
ligefrem slukke for sin "varme" fryser om natten.

Det ekstreme tilfælde er hvis man har fordampningsmålere på radiatorerne
så vil den ekstra varme fra fryseren forøge fordampningen i sommer
månederne og dermed også varmeregningen i disse måneder.

Mvh

Tim

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-10-04 17:51

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse news:41714900$0$264$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> temperaturen især når man benytter sig af el-varme - men man kan ikke
> ligefrem slukke for sin "varme" fryser om natten.

Det er vist ikke mange steder at husene er så velisolerede
at fryserens tilskud til varmen er så stor, at det kommer til
at spille nogen som helst rolle for muligheden for nattesænkning.
Hvis man bruger aircondition om sommeren i de måske 7 dage
hvor temperaturen er væsentligt over 25 er man vist ikke typen
der spekulerer over el-økonomi. Og fryserens merforbrug i
den korte periode vil næppe have nogen væsentlig indflydelse
hverken på varmeregnskabet eller fryserens økonomi.

Mvh
Martin

Fra : Tim Christensen

Dato : 16-10-04 18:19

Martin Larsen wrote:

> Det er vist ikke mange steder at husene er så velisolerede
> at fryserens tilskud til varmen er så stor, at det kommer til
> at spille nogen som helst rolle for muligheden for nattesænkning.

Nej, men det gør at man ikke får noget (eller meget lidt) ud af den
ekstra varme der kommer fra fryseren med hensyn til varmeregningen, i
tidsrum hvor der alligevel er slukket for varmen.

> Hvis man bruger aircondition om sommeren i de måske 7 dage
> hvor temperaturen er væsentligt over 25 er man vist ikke typen
> der spekulerer over el-økonomi.

Hvis man har ret store vindues partier er det langt over 7 dage hvor man
har over 25 grader inderdørs.

> Og fryserens merforbrug i
> den korte periode vil næppe have nogen væsentlig indflydelse
> hverken på varmeregnskabet eller fryserens økonomi.

Det ændrer ikke på at der er en 3-4 (eller flere) måneder om året hvor
det ikke er nødvendigt at have tændt for varmen, så den ekstra varme fra
forældet fryser er ren spild. Og når man tænker på at der let kan være
en faktor 5-10 forskel i strømforbruget imellem en gammel og en ny
fryser så tæller det meget hurtigt op uanset om man har elvarme eller ej.

Mvh

Tim

Fra : Martin Larsen

Dato : 16-10-04 19:53

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse news:417157f8$0$305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nej, men det gør at man ikke får noget (eller meget lidt) ud af den
> ekstra varme der kommer fra fryseren med hensyn til varmeregningen, i
> tidsrum hvor der alligevel er slukket for varmen.

Nu er det blevet til natteslukning i stedet for sænkning ;-|
Det tror jeg ikke der er mange der bruger.

> Hvis man har ret store vindues partier er det langt over 7 dage hvor man
> har over 25 grader inderdørs.

Det må ikke være sjovt at bo i et hus hvor der er 40° når
solen er på, og 10° når der kommer en sky.
Det er ikke almindeligt med store vinduer i velisolerede huse.

> Det ændrer ikke på at der er en 3-4 (eller flere) måneder om året hvor
> det ikke er nødvendigt at have tændt for varmen, så den ekstra varme fra
> forældet fryser er ren spild.

De dage hvor luften er under 25° siger det sig selv at
boligen har brug for varmetilskud. Og jeg tror at mit skøn
på højst en uge er mere i overensstemmelse med klimatiske
data for DK.
Hvis man er viking og altid har en god overfrakke på
behøver man slet ikke opvarmning

> Og når man tænker på at der let kan være
> en faktor 5-10 forskel i strømforbruget imellem en gammel og en ny
> fryser så tæller det meget hurtigt op uanset om man har elvarme eller ej.

Jeg så netop en undersøgelse der viste at det typisk drejer
sig om en faktor 2 mellem en ringe og en god fryser. Måske
200 kr i el/år uden varmekorrektion. Med korrektion bliver
gevinsten ca 20 kr/år - ikke noget der får mig til at lette
det mindste fra lænestolen.

Mvh
Martin

Fra : Tim Christensen

Dato : 17-10-04 17:03

Martin Larsen wrote:
> "Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse news:417157f8$0$305$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Du vrøvler, dine påstande har intet med virkeligheden at gøre så jeg
gider ikke diskutere med dig mere.

Mvh

Tim

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-10-04 17:44

"Tim Christensen" <nospam@eson.dk> skrev i en meddelelse news:417297ba$0$286$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Du vrøvler, dine påstande har intet med virkeligheden at gøre så jeg
> gider ikke diskutere med dig mere.

I lige måde.
Det er relativt nemt at finde forbrugerinformation på nettet
om strømforbruget på forskellige kummefrysere. Jeg havde
mine tal fra forbrugerbladet "Tænk". www.taenk.dk

Mvh
Martin

Fra : David T. Metz

Dato : 18-10-04 22:44

Ivar Madsen wrote:
> Men det trænger til at blive afiset, hvor meget betyder et tykt
> islag for dens elforbrug?

Helt vildt meget. Is isolerer så hvis isen dækker fryselegemet men ikke
termostatføleren så skal den arbejde helt vildt for at køle indholdet.
Dækker isen også føleren bruger den mindre strøm, men til gengæld holder den
ikke temperaturen.

> Skal jeg fare ud og købe en ny A+ eller A++ fryser, eller skal jeg
> lige falde ned til jorden, og få afiset den gamle først?

Du skal som minimum afise. Men det er temmelig sikkert rentabelt at skifte
den ud.

David

Fra : Ivar Madsen

Dato : 30-10-04 09:59

David T. Metz skrev:

> Du skal som minimum afise. Men det er temmelig sikkert rentabelt at skifte
> den ud

Efter at have afiset den, og sat en måler på

30/10 11:45 2637.2
19/10 19:45 2626.8
-------------------------
10 16:00 10.4

10*24+16=256 timer=10.67 døgn
10.4Kwh / 10.67 driftdøgn = 1.025 Kwh i døgnet.
Jeg har kikket på en fryser i samme størelse den bruger 0.55 Kwh i døgnet
0.47 sparet Kwh i døgnet * 365.25 døgn på et år (skudår indregnet) = 173.50
Kwh sparet årligt.
Prisen på en Kwh = 1.5 DKK = 260,- sparet årligt, Fryseren koster omkring
1750.00 det er lidt over 6 og et halvt år, inden den er tjændt hjem.

Om det så er rentabelt at skifte til en i samme størelse, det kan man jo så
diskutere, jeg synes at 6 og et halft år før status qou, er for lang tid.

Dertil kommer, hvis jeg skal ud og købe en ny Fryser, så vil jeg også have
en støre, sådan en brugere strøm, og så er der ikke længer tale om en
sparet strømudgift, men et forøget strømudgift == ingen ny fryser til mig i
denne omgang,,,

Fra : Martin Larsen

Dato : 30-10-04 11:21

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse news:clvl4u$6oh$1@news.milli.dk...

> [...]
> en støre, sådan en brugere strøm, og så er der ikke længer tale om en
> sparet strømudgift, men et forøget strømudgift == ingen ny fryser til mig i

Klogt - Du kunne have sparet din undersøgelse, hvis
du havde lyttet til mig.
Du har endda glemt at regne med forrentning og
leveringsomkostninger og al den tid du spilder på at
få klaret udskiftningen.
Og så har vi endda ikke regnet med at de fine tal i
brochurerne garanteret ser anderledes ud når kompressoren
ikke længere er splinter ny og kører under "hjemlige"
forhold hvor der tages varer ind og ud.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-10-04 23:28

> [...]
> du havde lyttet til mig.
> Du har endda glemt at regne med forrentning og
> leveringsomkostninger og al den tid du spilder på at

Så er det hele vist med...

> Og så har vi endda ikke regnet med at de fine tal i
> brochurerne garanteret ser anderledes ud når kompressoren
> ikke længere er splinter ny og kører under "hjemlige"
> forhold hvor der tages varer ind og ud.

Men de 500 kr. der er i tilskud er ikke med i regnestykket.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-04 00:00

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse news:418566fc$0$258$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Men de 500 kr. der er i tilskud er ikke med i regnestykket.

(Ja, sålænge der er flere penge? i elsparefonden)
Ja, det er skingrende perverst. Først stjæler de vores penge
og så deles de ud igen til glade politiske klienter.
Jeg vil vædde på at der ikke er nogen (og slet ikke i
elsparefonden) der har set på det totale miljøregnskab ved
fremstilling og bortskaffelse af en fryser.

Mvh
Martin