Rengøring af Messing
Fra : Kristian

Dato : 13-10-04 23:55

Hej !

Jeg har købt 2 Primus blæselamper på loppemarked,for små penge.
Men der var selvfølgelig en grund til de var så billige...
De er begge to totalt sorte over det hele.
Er der ikke en eller anden genial måde, at gøre dem rene på
udover at knokle med en klud og Autosol ?

Findes der noget syre, sæbe, whatever, jeg kan dyppe dem i ?
Jeg har prøvet tricket med varmt vand, salt og sølvpapir, men det virker
ikke rigtigt på Messing

Mvh
Kristian,

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-04 00:34

" Kristian" <Who Knows@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes der noget syre, sæbe, whatever, jeg kan dyppe dem i ?
> Jeg har prøvet tricket med varmt vand, salt og sølvpapir, men det virker

Hvad renser zink-kobber legeringen, messing, er efter sigende det samme der
renser kobber

Hvilke billige kobber eller bronce rensemidler findes der - jeg har en
brun-mat kæmpe-dims i haven af bronce, og vil ikke bruge meget knofedt eller
oplede specialbutikker for at få den blank og skinnende.

Fra : Sybil

Dato : 14-10-04 10:28

> Hvilke billige kobber eller bronce rensemidler findes der - jeg har en
> brun-mat kæmpe-dims i haven af bronce, og vil ikke bruge meget
> knofedt eller oplede specialbutikker for at få den blank og skinnende.

I det TV2 program hvor de gør rent hos folk, der brugte de bearnaisesovs fra
dåse til at rense en kobberlampe. Det skulle bare smøres på, vent og tør af.
Mon ikke der står mere på TV2's hjemmeside.

MK

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-10-04 12:25

Sybil wrote:

> [...]
> bearnaisesovs fra dåse til at rense en kobberlampe. Det skulle bare
> smøres på, vent og tør af. Mon ikke der står mere på TV2's

Ganske almindelig ketchup virker også glimrende. Det er nok eddiken der
er den "aktive ingrediens", men jeg finder at konsistensen af ketchup er
velegnet til pudsearbejde. Man kan påsmøre et pænt lag og lade det stå,
uden at det tørrer ind og dermed mister sin effekt. Og så er det også
relativt billigt ...

--
PeKaJe

Change is the essential process of all existence.
   -- Spock, "Let That Be Your Last Battlefield", stardate 5730.2

Fra : Froggy

Dato : 14-10-04 22:26

In news:Sybil <kuntaNO@SPAMstarmail.co.za> typed:

> I det TV2 program hvor de gør rent hos folk, der brugte de
> bearnaisesovs fra dåse til at rense en kobberlampe. Det skulle bare
> smøres på, vent og tør af. Mon ikke der står mere på TV2's hjemmeside.

Her er i hvert fald 2 metoder fra DR:

http://www.dr.dk/handyman/raad/uds_8/ian_de_tip.htm

http://www.dr.dk/handyman/raad/uds_3/hans_d.htm

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : Inger Pedersen

Dato : 14-10-04 08:42

> [...]

> Findes der noget syre, sæbe, whatever, jeg kan dyppe dem i ?
> Jeg har prøvet tricket med varmt vand, salt og sølvpapir, men det virker

Det er såmænd ikke så videnskabeligt

Kogende vand, sulfo og eddikesyre (det billigste) ELLER citronsyre (lugter
bedre).
Brug en børste.
Skyl efter i varmt vand og tør af.

Lad ikke messingen ligge for længe i blandingen, for så kan den blive
misfarvet (rødlig).

Hilsen Inger

Fra : Madsen

Dato : 14-10-04 08:43

> [...]
>
> Findes der noget syre, sæbe, whatever, jeg kan dyppe dem i ?
> Jeg har prøvet tricket med varmt vand, salt og sølvpapir, men det virker

Hej Kristian!
Jeg bruger selv Leth`s råd:
Kogende vand, en spiseskefuld citronsyre (fåes i Matas) og et par dråber
sulfo.
Læg det der kan tåle det i blød et par minutter, og husk at skyl af med
koldt vand, så syren skylles af.
Go` fornøj`s!

Fra : Kristian

Dato : 18-10-04 01:28

Hej Madsen og alle i andre der svarede

"Madsen" <Junk123@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Kogende vand, en spiseskefuld citronsyre (fåes i Matas) og et par dråber
> sulfo.
> Læg det der kan tåle det i blød et par minutter, og husk at skyl af med
> koldt vand, så syren skylles af.

Det var lige det der skulle til, de blev 99% rene og resten
af skidtet forsvandt med en gang Autosol og en klud.
1000 tak for hjælpen

Mvh
Kristian,

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 14-10-04 09:35

Kristian wrote:

> [...]
>
>Findes der noget syre, sæbe, whatever, jeg kan dyppe dem i ?
>Jeg har prøvet tricket med varmt vand, salt og sølvpapir, men det virker

LimeLite fik jeg anbefalet af en antikhandler og det virker glimrende.
og nej, jeg har ingen forbindelse til dem der laver, får ikke procenter
af salget eller noget...

mvh
jeppe