"forlygter på fly" ?
Fra : Is

Dato : 10-10-04 20:12

Hej

Jeg har netop været en tur i haven med min hund. Dejligt vejr, en næsten
skyfri himmel, og fly under indflyvning til Kastrup hænger næsten på en
snor. ( jeg bor ved Ringsted)
Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de 55w
der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
spørge.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-10-04 20:46

Is wrote:

> [...]
> Jeg har flere gange tænkt på "hvor kraftige mon landingslysene er" ?? de 55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Ja og hvad er dem på en satellit monstro på? Alle laver de jo kun
kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom
blitzen på et kamera hvor der oplades spænding der udløses i et kraftigt
lysglimt???

> Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at
> spørge.

Det går nok at spørge her...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-04 22:09

> [...]
> kortvarige glimt, som tilgengæld er ret kraftige, så det er vel ligesom
> blitzen på et kamera hvor der oplades spænding der udløses i et kraftigt

Landingslys der blinker?

Det er landingslysene han mener, de andre er jo heller ikke "forlygter" men
nærmes side eller hale-lygter :)
Jeg aner dog ikke hvor kraftige pærene er, men det er nok noget kraftigere
end et sæt billygter...

Brian

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 11-10-04 15:21

Brian Lund wrote:
> [...]

<snip>

> Landingslys der blinker?

Han snakker om blinkende satelitter :)

/Anders

Fra : pm

Dato : 12-10-04 17:00

Sikke en tråd, gad vide om svaret findes i rækken.
Med hensyn til styrken i W, det ved jeg ikke, men en bekendt af mig havde
sat en enkelt på sin lastbil...og den kunne dælme give lys. Tror nu ikke
meget mere end en god billampe, der uhindret ( i luften) ville kunne ses
langt

Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål

PM

Fra : BJ

Dato : 12-10-04 17:07

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Undre mig osse over de mange misforståelse på et så simpelt spørgsmål

Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke kan
"betjene" en søgemaskine selv.

Bjørn Jørvad

Fra : pm

Dato : 12-10-04 21:34

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> KLIP

> Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke kan

Den forstod jeg ikke
"Forlygter PÅ fly..........og senere "hvor kraftige mon landingslysene er
?"
Slutteligt er iagttagelsen sket i Ringsted.

Men skærer det gerne lift ud.. Lygterne sidder altså på et fly......... de
aktiveres under landingen osv

Den tror jeg de fleste vil have det svært ved at misforstå, og spørgsmålet
er vel reelt nok.

Jeg bemærker mig i svarene, dem jeg har overkommet, at der ikke refereres
til den optiske virkning som
vi kender fra FYR... der oftest er tårne på landjorden med et roterende lys
i toppen, som skal varsle eller lede
skibsfarten. Skibe som sejler ude på vandet. Oftest aftegnet med blåt på et
landkort, som det kaldes til trods for, at
vandarealer ligeledes er aftegnet, både ( her ikke maritimt..båd) uden for
såvel som inden for landområderne.

PM

Fra : BJ

Dato : 12-10-04 21:42

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Den forstod jeg ikke

Hmmm ... enhver som har begreb om at anvende en søgemaskine, kan finde svar
på samtlige spørgsmål i det oprindelige indlæg.

> Den tror jeg de fleste vil have det svært ved at misforstå, og spørgsmålet
> er vel reelt nok.

Trods det faktum, blev det det alligevel.

Bortset fra det, så finder jeg spørgsmålene helt O.K. og synes da også mangt
og meget blev berørt og ikke mindst besvaret.

PS: Du kan på ingen måde sammenligne et fyrtårns reflektor og linse med en
"forlygte" til et fly (altså dem der bruges til at lyse landingsbanen op ved
taxi, start og landing. Pærer er slet ikke den samme type.

Bjørn Jørvad

Fra : pm

Dato : 12-10-04 22:47

> [...]
ved
> taxi, start og landing. Pærer er slet ikke den samme type.

Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
EFFEKTEN stor.. på grund af glassets udformning og parabol med mere.

Det var bare det

PM

Fra : BJ

Dato : 12-10-04 23:15

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
> EFFEKTEN stor.. på grund af glassets udformning og parabol med mere.

Jep, men så hut jeg visker, kaldes linsen til et fyrtårn noget andet ...
efter dets opfinder.

Men pyt nu med det, når vi blot er enige om, en stærk lyskilde ikke gør det
alene.

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-10-04 19:46

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Jep, men så hut jeg visker, kaldes linsen til et fyrtårn noget andet ...
> efter dets opfinder.

Det ord du leder efter, er sikkert "Fresnel-linse".

--
Henning Makholm "Er du æsel eller hest?"

Fra : BJ

Dato : 13-10-04 21:05

KLIP

> Det ord du leder efter, er sikkert "Fresnel-linse".

Jep.

http://www.lighthousegetaway.com/lights/fresnel.html

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-10-04 19:45

Scripsit "pm" <ps98@tzeliamail.dk>

> Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men
> EFFEKTEN stor..

Det giver ikke mening. Watt er en måleenhed for effekt.

--
Henning Makholm "This imposes the restriction on any
procedure statement that the kind and type

Fra : pm

Dato : 13-10-04 21:11

Nej, men henviser til, at forbruget i WATT meget vel kan være lille, men

> Det giver ikke mening. Watt er en måleenhed for effekt.

OK, så tager vi den der fra
Forbruget i watt (siger sig selv)
Effekte i denne sammenhænge er den visuelle effekt

Ordet effekt er IKKE entydigt gældende for måleenhed
effekt subst. -en, -er, -erne
1. = VIRKNING
2. (teknik) energimængde pr. tidsenhed

Suk"

PM

Uden underllige og ligegyldige PS´er

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 14-10-04 00:22

pm wrote:
> effekt subst. -en, -er, -erne
> 1. = VIRKNING

Effekt = virkning? Det kan da umuligt være rigtigt. Hvordan skulle det
passe med det faktum, at virkning måles i Joulesekunder???

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 14-10-04 11:55

Jonas Møller Larsen <nospam@nospam.invalid> wrote:

> Effekt = virkning? Det kan da umuligt være rigtigt. Hvordan skulle det
> passe med det faktum, at virkning måles i Joulesekunder???

Mon ikke vi var (på vej over) i det rent sproglige gebet? :)

Men derudover er det vel korrekt, at 'afsat effekt' i pæren er mindre
end 'lyseffekten' - hvor meget mindre afhængende af, hvilke
bølgelængder/frekvenser man vælger at karakterisere som 'lys'

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : pm

Dato : 14-10-04 18:28

Nu tror jeg det går helt galt

Citatet om effekt og virkning stammer fra Nudansk Ordbog. De er vel næppe
helt galt på den.

Hvilken EFFEKT (læs:virkning) har regntiden på hærmyrens seksual liv ?? Svar
er helt unødvendig, jeg kender det

Bare eet eksempel på anvendelsen af ordet EFFEKT uden for de
"videnskabelige" rammer

PM

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 15-10-04 19:57

pm <ps98@tzeliamail.dk> wrote:

> Nu tror jeg det går helt galt
>
> Citatet om effekt og virkning stammer fra Nudansk Ordbog. De er vel næppe
> helt galt på den.

Hvorfor mener du så, det går helt galt?

> Mon ikke vi var (på vej over) i det rent sproglige gebet? :)

Min pointe var jo præcis, at 'effekt' i daglig tale kan have en anden
betydning end den rent 'fysiske'!

Til gengæld *går* det helt galt, når du svarer *over* den citerede
tekst! :)

--
(fjern slet fra mail adr.)
med venlig hilsen

Fra : Is

Dato : 12-10-04 20:42

BJ wrote:

> Du har helt ret ... det er ganske simpelt under lavmålet, folk ikke
> kan "betjene" en søgemaskine selv.

Så var det vel en smal sag for en "søgemaskine ekspert" at gi et kort svar ?

Men tak for svar - og ikke mere fra mig om lys på fly her.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : BJ

Dato : 12-10-04 22:00

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så var det vel en smal sag for en "søgemaskine ekspert" at gi et kort svar
> ?

Sådan opfattede jeg 'pm's' :"Undre mig osse over de mange misforståelse på
et så simpelt spørgsmål".

> Men tak for svar - og ikke mere fra mig om lys på fly her.

Helt O.K.

Som en anden har nævnt, findes der jo ikke en dedikeret NG for
fly-interesserede.

Bjørn Jørvad

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 10-10-04 20:47

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.
>
> Videnskab er det vel ikke ? men jeg kunne ikke lige finde andre steder at

Det er vist riemligt kraftigt.. Så vidt jeg har hørt rigtigt, kommer der
højspænding ud i et rimeligt finmasket net og nedgravede trafostationer for
at strømf'de de "tørstige" lys... så noget må det nok trække...

Fra : Morten Guldager

Dato : 10-10-04 21:16

2004-10-10 Bjarke Hansen wrote
> [...]
> højspænding ud i et rimeligt finmasket net og nedgravede trafostationer for
> at strømf'de de "tørstige" lys... så noget må det nok trække...

Uden at kunne svare på hverken det ene eller det andet, så tror jeg
spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...

/Morten

Fra : Is

Dato : 10-10-04 21:29

Morten Guldager wrote:
> [...]
> spørgeren mente lamperne der sidder på flyet og ikke dem der står i
> Kastrup. For nok er de kraftige, men at se dem helt fra Ringsted...
jeg troede med det indhold i "emne" ??

Du har ret, det er de kraftige lygter der sidder på flyet og lyser fremad
jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
lys der sidder og blinker her og der på flyet.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Brian Lund

Dato : 10-10-04 22:07

> [...]
> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Det hedder landingslys, så ja det er kun tændt under start og landing :)
På nogle flytyper (mange/alle?) sidder de på stolperne til hjulene, så i de
tilfælde kan de jo _kun_ lys når hjulene er nede!

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 23:37

"Brian Lund" <geronimo@nomail-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de
> tilfælde kan de jo _kun_ lys når hjulene er nede!

De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs. der sidder
en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så de kan alligevel godt
ses, hvis hjulene er oppe ;)

Mvh. Steffen Y

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-10-04 23:46

Steffen skrev:
> De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs.
> der sidder en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så
> de kan alligevel godt ses, hvis hjulene er oppe ;)

Det er nemlig rigtigt, hvad Boeing flyene angår. Jeg har tjekket
alle 7xx serierne, hvor lygterne sidder på forkanten af vingerne
nær roden. Men jeg kan ikke finde lygterne på billederne af MD
og Airbus, så der formoder jeg at de sidder på landingsstellet.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : BJ

Dato : 10-10-04 23:49

KLIP

> Men jeg kan ikke finde lygterne på billederne af MD
> og Airbus, så der formoder jeg at de sidder på landingsstellet.

Der sidder også landingslys tæt ved vingeroden på MD og Airbus.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 10-10-04 23:59

"Steffen" <airbus-snabela-ofir-dot-dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> De fleste passagerfly sidder de på det inderste af vingen. Dvs. der sidder
> en i hver side af vingen og et på forhjulet kun. Så de kan alligevel godt
> ses, hvis hjulene er oppe ;)

Ja, de kan også sidde på kropssiderne (fuselagen).

http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=20-19-2

Bjørn Jørvad

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 09:23

BJ skrev:
> Ja, de kan også sidde på kropssiderne (fuselagen).
> http://www.freefoto.com/preview.jsp?id=20-19-2

Dit link viser ellers at der sidder to landingsprojektører
over næsehjulene. Jeg har aldrig set landingslys på
vingeforkanterne af nogen Airbus.

Lamperne på kropssiderne kalder jeg ikke landingslys,
men "rullebanelys". Jeg ved ikke hvad de hedder på
"flyverengelsk". Airbus A300 har sådan nogle lige bag
ved forreste indgangsdør. På tysk hedder de "Pisten-
beleuchtung".

MD80 har "rullebanelys" lige foran vingeroden. Jeg mener
ikke at de kun lyser fremad. På tysk hedder de
"Rollscheinwerfer". Derfor har MD8x også landingslys over
næsehjulene.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:05

KLIP

> MD80 har "rullebanelys" lige foran vingeroden. Jeg mener
> ikke at de kun lyser fremad. På tysk hedder de
> "Rollscheinwerfer". Derfor har MD8x også landingslys over
> næsehjulene.

Det er ikke ualmindeligt, landingslysene på vingeroden kan drejes/vippes alt
efter stignings/indfaldsvinkel.

Hvis du søger på 'landing lights'. kan du finde forskellige typer huse.

Så hut jeg visker, er der ganske nøjagtige krav til det vi forstår ved
landingslys, antal, deres placering samt længden de kan lyse.

Jeg orker ikke at afsøge nettet for reglerne, men de kan garanteret findes.

De opgives også mange gange i flyenes specifikationer tilsammen med samtlige
"lys" på et passagerfly.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:24

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Endnu et billede af en Airbus og dens lys:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=363585

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:35

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Et billede af en MD-10:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=359089

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:51

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

Her er et perfekt billede af en Airbus:

http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft/A340-300E.JPG

Mon det er nok nu...?...

Bjørn Jørvad

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 12:43

BJ skrev:
> Her er et perfekt billede af en Airbus:
> http://airtransportbiz.free.fr/Aircraft/A340-300E.JPG

> Mon det er nok nu...?...

Dine nye links viser at der *stadig* er to landingsprojektører
over næsehjulene på A340. Og jeg kan *godt* se at der nu
også er landingslys inderst på vingeforkanterne. Min påstand
er så at de må være kommet til *senere* end de første modeller
fra midt i 1990'erne. Så jeg må hellere ud at se på A330 og
A340 i Kastrup snarest muligt.

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- undskyld at jeg svarede på et forkert

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 12:46

KLIP

> Dine nye links viser at der *stadig* er to landingsprojektører
> over næsehjulene på A340.

Der er vel *altid* landingslys på næsehjulene, da det er praktisk at kunne
se, når man drejer.

> Og jeg kan *godt* se at der nu
> også er lys inderst på vingeforkanterne. Min påstand er så
> at de må være kommet til *senere* end de første modeller
> fra midt i 1990'erne.

Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:

http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

> Så jeg må hellere ud at se på A330 og
> A340 i Kastrup snarest muligt.

Fint, fint ... nu benytter jeg Billund. Den kan også tage større fly end
Kastrup ...

Et lille link til Airbus, så du kan læse hvornår Airbus A300B4 kom på
markedet:

http://www.airbus.com/about/history.asp#frstpart

Gå til ' First partners '.

> - undskyld at jeg svarede på et forkert
> indlæg for lidt siden. Det er slettet nu.

Det gør ikke spor.

Bjørn Jørvad

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 13:04

BJ skrev:
> Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:
>
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

De første tre A300B2-320, som SAS købte, er fremstillet i
1979 (2) og 1981 (1). De blev senere solgt til Conair (Spies),
og konverteret til A300B4-120. I dag flyver de for Premiair.
(serienumrene er 079: tidl. LN-RCA, 094: tidl. SE-DFK, og
128: tidl. SE-DFL).

Hvis du kigger under sædet, står der vistnok stadig SAS på
redningsvestene.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 13:06

KLIP

> Hvis du kigger under sædet, står der vistnok stadig SAS på
> redningsvestene.

Det kan man da vist kalde for genbrug..

Billund er igen førende i Danmark.

Som verdens første lufthavn er følgende startet op:

http://www.ccb.dk/Home/nyheder.aspx?lang=da

Lufthavnen holder en flot 2. plads i størrelse...

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 16:03

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det kan man da vist kalde for genbrug..

Jeg synes lige, du skal have dette link:

http://www.baaa-acro.com/Recherches/Immat%20-%20OY.htm

Monstro OY-CNM er en af dem, du omtaler..?

Bjørn Jørvad

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 16:25

BJ skrev:

> Jeg synes lige, du skal have dette link:
> http://www.baaa-acro.com/Recherches/Immat%20-%20OY.htm
> Monstro OY-CNM er en af dem, du omtaler..?

Nej det er en af Premiairs små A320-212, bygget 1992 til et engelsk
selskab, serienr. 301, leveret nov. 1996 til Premiair.

Det tre gamle A300B4-120 hedder OY-CNA, CNK, CNL i dag/2002.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 16:29

KLIP

> Det tre gamle A300B4-120 hedder OY-CNA, CNK, CNL i dag/2002.

De er smukt vist på tidligere opgivne link:

http://makeashorterlink.com/?J4AE12F79

Bjørn Jørvad

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-04 11:37

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse news:416a5f28$0$177$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP
>
> Endnu et billede af en Airbus og dens lys:
>
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=363585

Hvad er det for et spor ved højre vingetip og hvad kalder
man den klap der sidder der?

Mvh
Martin

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:39

KLIP

> Hvad er det for et spor ved højre vingetip og hvad kalder
> man den klap der sidder der?

Det er en kondensstribe og den hedder en ' winglet '.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 11:42

"BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

KLIP

For god ordens skyld:

http://airtransportbiz.free.fr/Technique/Thewinglet.html

Bjørn Jørvad

Fra : N/A

Dato : 11-10-04 12:38

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 12:38

KLIP

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 15:53

BJ skrev:
> Hmmm ... hvor gammel er sådan en svend her .... A300:
> http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=352121

Den er bygget i 1981 og leveret til Japan Air System,
december 1981, reg.nr. JA8472, (serienummer 163). Nu
flyver den for et nyt tyrkisk selskab, med reg.nr. TC-FLE.

Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
ved vingeroden. Den har heller ikke nogen form for "winglets".
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-10-04 16:16

Scripsit "Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk>

> Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
> ved vingeroden. Den har heller ikke nogen form for "winglets".

Har de to ting noget med hinanden at gøre?

--
Henning Makholm "Hører I. Kald dem sammen. Så mange som overhovedet
muligt. Jeg siger jer det her er ikke bare stort. Det er

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 16:22

KLIP

> Har de to ting noget med hinanden at gøre?

Nej.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 16:21

KLIP

> Det er helt klart at sådan en gammel svend ikke har forlygter
> ved vingeroden.

Vi har vist også i indlæggene fået skrevet at landingslysene bl.a. kan være
monteret på fuselagen.

Så en placering på "lågene" til krængeror/flaps er heller ikke utænkelig
(det ses jo tydeligt på billedet af TC-FLE).

Pointen er vel at langt de fleste fly har mere end blot et sæt landingslys
på næsehjulet.

Jeg føler at spørgsmålet udviklede sig til om der*kun* var landingslys på
næsehjulet.

Her er de fly som er malet med Premiar spottet:

http://makeashorterlink.com/?J4AE12F79

> Den har heller ikke nogen form for "winglets".

Den er jeg med på.

Bjørn Jørvad

Fra : Ukendt

Dato : 10-10-04 22:14

> [...]
> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Ja, det er landingslysene... De bliver tændt, når flyet er under 10.000 fods
højde.
Jeg ved dog ikke, hvor kraftige de er. Men du kunne spørge i
dk.spil.computer.flysimulator. Jeg ved godt, det er en computerrelateret ng,
men det er det bedste bud :)

Mvh. Steffen Y

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 17:02

> [...]

> jeg mener ( og de en vel kun tændt under start og landing ? ). Og ikke de
> lys der sidder og blinker her og der på flyet.

Alt afhængig af pæretypen, da det måles i lumen/candela.

En sealed beam lygte kan godt have + 250 Watt, en løs pærer 350 Watt og ikke
at forglemme en H.I.D. Xenon på 35 Watt.

Eller kan du støve GE igennem, hvis du vil vide mere..:

http://catalog.gelighting.com

Bjørn Jørvad

Fra : Q

Dato : 10-10-04 23:12

> [...]
55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Jeg *mener* det er en 250W halogenlampe.. Dog kunne man forestille sig at de
efterhånden gik over til at bruge gasudladningspærer, typisk kviksølv ( en
lysbue gennem kviksølvdampe ) da de har et væsentlig højere lysudbytte

/peter

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 16:27

> [...]

> 55w
> der er i en standartpære på en bil forslår jo nok ikke meget.

Hellere må vi finde lidt om pærer også:

http://electriclights.tripod.com/bulbs/landingbulb.htm

http://www.aerovisions.com/hid/hid_products.html

Bjørn Jørvad

Fra : Is

Dato : 11-10-04 17:58

BJ wrote:
> "Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en
> [...]

(jeg troede jeg stillede et nemt sp.)

Ja ja , vi ved snart meget om fly men de link synes jeg ligner lamper
til lidt mindre fly eller hvad ??

( hvad med lidt om lokomotiver ? hvor kraftig en pære har de mon i snuden
(og enden)? )

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : BJ

Dato : 11-10-04 18:40

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Ja ja , vi ved snart meget om fly men de link synes jeg ligner lamper
> til lidt mindre fly eller hvad ??

Alt er relativt, da reflektoren og linsen skal gøre en del arbejde også.

En lille lyskilde kan jo godt knalde nogle Lumen ud.

Borset fra det, kan du på et tidligere link finde sealed beam på 1.000 watt
(dette betyder ikke de evt. afgiver mere lys end en Xenon-baseret).

> ( hvad med lidt om lokomotiver ? hvor kraftig en pære har de mon i snuden
> (og enden)? )

Så må du starte en ny tråd...

Bjørn Jørvad

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-10-04 19:02

BJ skrev:

> Så må du starte en ny tråd...

Ja, og dét for eksempel i gruppen dk.fritid.jernbaner.

Desværre findes der ikke en gruppe, som hedder
"dk.fritid.fly" endnu, men indtil sådan en oprettes,
kan jeg anbefale "modergruppen" til en sådan gruppe,
som hedder "dk.fritid", og som endnu ikke er særlig
"overtrafikeret".

De som ikke gider læse vores fly-snak i denne gruppe,
har forhåbentligt allerede fundet ud af at ignorere hele
tråden.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt
- gammel "flyspotter" med en større samling

Fra : Erik Mortensen

Dato : 14-10-04 16:20

Hej alle i nyhedsgruppen.

Jeg har fulgt lidt med i diskussionen, vedrørende et flys "Forlygter".

Jeg kan kun udtale mig om MD. 80-81-82-83-87 og 90. Der kaldes "forlygterne"
for taxi/landing light.

På hver side af vingerne ude i tippen sidder der en landings lampe, som
under flyvning er plan med vingen, under start og landing er det piloten som
manuelt aktivere dem dvs. at når de er valgt "on" tænder lyset og de kører
ud i en vinkel på ca. 90 grader, så de lyser frem i flyveretningen. Når
piloten vælger den "off" slukker lyset og de kører ind i vingen igen. Jeg
kan endvidere oplyse om at spændingen til dem er 28 volt dc. og effekten er
på 600 Watt.

På næse understellet sidder der to lamper, disse kaldes "taxi/landing light.
Under start og landing vælger piloten dem manuelt "on" og "off", dog kun når
understellet er valgt i ned position. Disse kan også bruges som taxi lamper,
dvs. når flyet er landet og skal køre fra landingsbanen og ind til gaten.
Jeg kan lige oplyse at der er to styrker på disse som piloten vælger manuelt
(bright/dim). På disse er spændingen også 28 volt dc. og effekten er på 400
watt.

Jeg kan lige nævne at på en MD. 90 er der den ekstra feature at hvis piloten
ikke er opmærksom på at vælge wing landing light "off" efter start slukker
og kører de automatisk ind når flyets fart og derved trykket på dem stiger.

Mange hilsner Erik Mortensen.

Fra : Is

Dato : 14-10-04 18:23

Erik Mortensen wrote:
> [...]
> piloten ikke er opmærksom på at vælge wing landing light "off" efter
> start slukker og kører de automatisk ind når flyets fart og derved

Det svar siger jeg MANGE tak for .

Endelig et konkret svar

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : BJ

Dato : 14-10-04 18:41

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Endelig et konkret svar

MD eksisterer ikke mere som virksomhed, men er fusioneret ..)

Så svaret er ikke konkret, men blot dækkende for førnævnte gamle MD-fly..

Hvordan virker det på eks. Boeing..?

PS: Derfor var svaret nu helt fint.

Bjørn Jørvad

Fra : BJ

Dato : 14-10-04 19:17

"Erik Mortensen" <ea13@email.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> kan endvidere oplyse om at spændingen til dem er 28 volt dc. og effekten

Her er et eksempel:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Retractable_Landing/45-0351.pdf

> [...]
> manuelt
> (bright/dim). På disse er spændingen også 28 volt dc. og effekten er på

Her er et eksempel:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Fixed_Landing/50-0292.pdf

Disse lygter kan også være af IR-typen for militært brug:

http://www.honeywell-lightingandelectronics.com/tech_support/datasheets/Fixed_Landing/50-0305.pdf

Applikationerne kan være mange og forskellige.

Bjørn Jørvad