videnskab som religion
Fra : kvaerulant

Dato : 10-10-04 06:50

Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-10-04 08:29

kvaerulant skrev:

>Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Begrebsforvirring.

--
Bertel

Fra : Bamse

Dato : 10-10-04 09:10

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Selverkendelse

---

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-10-04 09:40

"Bamse" skrev i en meddelelse

> Selverkendelse

Man har ordet sekulær for verdslig altså ikke-religiøst, der må så også
være ord, som er det modsatte - måske gejstlig eller teokratisk
styreform. Men der findes nok et treje ord, som er mere rigtigt.

Ruth

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-04 10:58

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Vås.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 10-10-04 11:09

kvaerulant wrote:
> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Belastende

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bamse

Dato : 10-10-04 11:27

Som du kan høre så bryder "ypperpræsterne" sig ikke om dit spørgsmål

---

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-04 13:31

Bamse <bamse@kyllingen.dk> wrote:

> Som du kan høre så bryder "ypperpræsterne" sig ikke om dit spørgsmål

»Ypperpræsterne«? Hvad er det mon for noget. Tænker du på
»ypperstepræster«, som der dog i sagens natur kun kan være en af inden
for hver religion ...
--
Per Erik Rønne

Fra : kvaerulant

Dato : 10-10-04 15:28

Per Rønne wrote:

>»Ypperpræsterne«? Hvad er det mon for noget. Tænker du på
>»ypperstepræster«, som der dog i sagens natur kun kan være en af inden
>for hver religion ...

Inden for jødedommen var der ellers 12, en for hver stamme.

Fra : ThomasB

Dato : 10-10-04 11:50

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Hvad hedder det, når man opfatter tandbørstning som et religiøst ritual?

Kræver religion ikke en gud?

Fra : kvaerulant

Dato : 10-10-04 15:37

ThomasB wrote:

>"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>

>Kræver religion ikke en gud?

Nej, der findes religioner som ikke har enlige guder.
I stedet har man ånder og/eller magter og troldmænd eller guroer,
som besider en særlig indsigt i ånder og/eller magter.

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-10-04 17:19

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Nej, der findes religioner som ikke har enlige guder.
> I stedet har man ånder og/eller magter og troldmænd eller guroer,
> som besider en særlig indsigt i ånder og/eller magter.

Og hva sies den kristne guden å være, annet en ånd og / eller makt?

HM

Fra : kvaerulant

Dato : 10-10-04 20:18

Harald Mossige wrote:

>"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message

>Og hva sies den kristne guden å være, annet en ånd og / eller makt?

Han er altså også et fysisk legme, da han skabte Adam i sit billede.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-10-04 21:02

"kvaerulant" skrev i en meddelelse

> Han er altså også et fysisk legme, da han skabte Adam i sit billede.

Så er det jeg tænker, skulle spørgsmålet ikke være skrevet omvendt, så
man spørger, hvad hedder det, når man opfatter religion som videnskab?

Ruth

Fra : Peter Jensen

Dato : 11-10-04 11:41

Ruth Nielsen wrote:

> Så er det jeg tænker, skulle spørgsmålet ikke være skrevet omvendt, så
> man spørger, hvad hedder det, når man opfatter religion som videnskab?

Der er bland andet noget der hedder Christian Science. På trods af
navnet har det dog ikke det mindste med videnskab at gøre. Det er også
nævnt som eksempel på uønskede emner i dk.videnskab, så det taler vi
ikke mere om

--
PeKaJe

The Czechs announced after Sputnik that they, too, would launch a
satellite. Of course, it would orbit Sputnik, not Earth!

Fra : kvaerulant

Dato : 11-10-04 19:15

Ruth Nielsen wrote:

>Så er det jeg tænker, skulle spørgsmålet ikke være skrevet omvendt, så
>man spørger, hvad hedder det, når man opfatter religion som videnskab?

Det hedder teologi. Men der findes altså folk som er fast låst i en
statisk videnskab.
og som tror på alt som videnskabsmænd kommer med.

Fra : Martin Larsen

Dato : 11-10-04 22:03

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse news:ckeiji$76i$1@news.cybercity.dk...

> Men der findes altså folk som er fast låst i en
> statisk videnskab.
> og som tror på alt som videnskabsmænd kommer med.

Det er da en meget smart strategi hvis du har en IQ under 70

Mvh
Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 11-10-04 04:02

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Han er altså også et fysisk legme, da han skabte Adam i sit billede.

1. Spørgsmålet er irrelevant i dk.videnskab, der netop beskæftiger sig
med [natur]videnskab.

2. En del mener at Gud er en person, og at det er som person Adam er
skabt i Guds billede. Meget rimeligt, hvis Gud betragtes som årsagen til
Big Bang, men altså stadig ikke relevant i denne gruppe.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-10-04 21:05

> [...]
> I stedet har man ånder og/eller magter og troldmænd eller guroer,
> som besider en særlig indsigt i ånder og/eller magter.

Det korrekte må være at skrive

" troldmænd eller guroer, som TROS AT beside en særlig indsigt i ånder
og/eller magter."

Men er ånden iøvrigt ikke en gud i sådan en religion?

J.O.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 10-10-04 23:23

"Jens Olsen" skrev i en meddelelse

> Det korrekte må være at skrive
>
> " troldmænd eller guroer, som TROS AT beside en særlig indsigt i ånder
> og/eller magter."

Og endnu mere korrekt at skrive "guruer".

Ruth

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-10-04 18:09

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> wrote in message news:<416913bb$0$288$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

> Hvad hedder det, når man opfatter tandbørstning som et religiøst ritual?
>
> Kræver religion ikke en gud?

Nej det er vel ikke nødvendigt. Men tro er vel påkrævet.

J.O.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-10-04 20:41

ThomasB wrote:

> Hvad hedder det, når man opfatter tandbørstning som et religiøst ritual?

Tandbør´isme? Tandbørtisme? Tand-burisme/-burtisme?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jahnu

Dato : 10-10-04 11:52

On Sun, 10 Oct 2004 07:49:30 +0200, kvaerulant
<dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Den blinde tro, underkastelse og religiøse iver hvormed moderne
mennesker dyrker naturviden kaldes Scientisme.

www.iskcon.com www.iskcon.dk www.harekrishna.dk
www.in2-mec.com www.krishna.com

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-10-04 12:15

"Jahnu" <jahnudvip@removeyahoo.co.uk> skrev i en meddelelse news:i4uhm01t96tuc157v7cjte9scvd0gm2q3c@4ax.com...

> Den blinde tro, underkastelse og religiøse iver hvormed moderne
> mennesker dyrker naturviden kaldes Scientisme.

Nu må jeg spontant udbryde:
HARE KRISHNA HARE KRISHNA KRISHNA KRISHNA
HARE HARE HARE RAMA HARE RAMA RAMA RAMA HARE HARE

Fra : Jahnu

Dato : 10-10-04 12:25

On Sun, 10 Oct 2004 13:15:28 +0200, "Martin Larsen"
<mlarsen@post7.tele.dk> wrote:

>Nu må jeg spontant udbryde:
>HARE KRISHNA HARE KRISHNA KRISHNA KRISHNA
>HARE HARE HARE RAMA HARE RAMA RAMA RAMA HARE HARE

Der kommer en dag, hvor du vil blive meget glad for at du gjorde det
:)

Fra : kjaer

Dato : 10-10-04 13:09

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Moderne videnskab udspringer af kirker og klostre, de der studerede
overhovedet begyndte med teologi. Darwin var teolog.
Hvornår barnet flyttede hjemmefra ved jeg ikke.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-04 13:31

kjaer <villykn@greennet.gl> wrote:

> Darwin var teolog.

Hvor /har/ du dog fra at Darwin skulle have været teolog?
--
Per Erik Rønne

Fra : Bamse

Dato : 10-10-04 14:08

> Hvor /har/ du dog fra at Darwin skulle have været teolog?
> --
> Per Erik Rønne

Darwin stoppede sit medicin-studie i 1827 og startede på University of
Cambridge for at læse til præst...

---

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-04 15:01

> Darwin stoppede sit medicin-studie i 1827

Familietradition. Han besvimede imidlertid når han så blod ...

> og startede på University of Cambridge for at læse til præst...

Hvilket ikke gjorde ham til teolog. Han skiftede nemlig inden eksamen
til biologistudiet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Bamse

Dato : 10-10-04 16:35

> Hvilket ikke gjorde ham til teolog. Han skiftede nemlig inden eksamen
> til biologistudiet.
> --
> Per Erik Rønne

ja, men du fik det til at lyde som om han aldrig havde beskæftiget sig
med teologi...

---

Fra : Per Rønne

Dato : 10-10-04 16:54

> ja, men du fik det til at lyde som om han aldrig havde beskæftiget sig
> med teologi...

Du skrev at han var teolog, altså havde en cand.theol.-grad [engelsk:
Master of Theology {eller Divinity}].

EOD.
--
Per Erik Rønne

Fra : kjaer

Dato : 10-10-04 20:27

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvor /har/ du dog fra at Darwin skulle have været teolog?

Det har stået i "Familie Journalen" omkring 1960.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-10-04 13:20

On Sun, 10 Oct 2004 09:08:32 -0300
> [...]

> overhovedet begyndte med teologi. Darwin var teolog.
> Hvornår barnet flyttede hjemmefra ved jeg ikke.

måske da han opdagede at fakta og religion ikke går godt i spind sammen.
Nogle valgte så den ene vej og andre valgte den anden.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Jens Olsen

Dato : 14-10-04 21:09

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev:
>Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Idioti - de to ting har intet med hinanden at gøre

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-04 16:00

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Goethe påviste at kunst og videnskab er de ny religioner, og det er
indlysende at lægepræsteskabet er mere magtfuldt end middelalderens katolske
kirke og af samme placebogrunde TROEN KAN FLYTTE BJERGE

Man skal være faldet pladask for mediernes opreklamering af lægevidenskab,
for at påstå som Niels Kølle, Information 20 okt
at lægerne kender årsagen til infektionssygdommene.
Bakterier og virus findes næsten overalt og for at de skal være dråben der
får bægeret til at flyde over og skaber sygdom, skal immunforsvar være
dårligt, fx af psykiske grunde. Og vedr dette er lægerne så ikke mere
kompetente end da Montaigne og Moliere påpegede at naturens mysterier
overstiger medicinernes overfladiske placebo-effekt.
Psykiateren Victor Frankl og andre Auschwitz-overlevende konstaterede at de
der havde noget at leve for og havde selvtillid, overlevede den dårlige mad,
men de der ikke kunne øjne et håb, fik tyfus og døde.Tuberkulose var en
romantisk sygdom, som AIDS idag. Lægerne erkender psykens betydning, men
journalisterne reklamerer for dem, ved at "fokusere på søm, fordi lægerne er
dygtige med en hammer."

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 26-10-04 15:06

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> writes:

> Hvad hedder det når man opfatter videnskaben som en religion?

Scientisme er nok det bedste bud. Ordet har flere forskellige
betydninger, men ovenstående er en af dem:

<http://en.wikipedia.org/wiki/Scientism>

Jeg tror (håber) du havde fået bedre svar hvis du havde spurgt i
dk.videnskab.religion.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-04 06:22

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> Scientisme er nok det bedste bud.

De fleste danskere har kastet idolisering fra sortkjolet til hvidkitlet
præsteskab. Tyrkertro på medicin - og naturvidenskab, bl.a.
Einstein-halvguders matematik - er den ny religion, som selvfølgelig afviser
at den har kæmpe overlap med kristendom, der havde stort overlap med
høvding-medicinmand-samarbejdet i stammesamfundene

Vil man idag gå i Luthers gode fodspor, skal man pille ved overdreven
opreklamering af Einstein&Bohr

- men Edisoner der klarede sig på det fri marked er OK.

"
Blot folk får en filosoferende atomfysiker at knæle for i
stedet for en biskop, er de ligesom lidt lykkeligere.
Jacob Paludan

(Scientisme og scientology er uvæsentligt fnidder i denne store sammenhæng)

"Every thing to be true must become a religion.
Oscar Wilde

Da videnskaben skilte sig fra religionen, blev den fri. At den idag
inficérer sig med politiske dogmer er et tilbageskridt på to hundrede år.
Palle Lauring

Religions are such stuff as dreams are made of.
Herbert George Wells

Let us stamp the impress of eternity upon our lives! This thought contains
more than all the religions. Nietzsche

Religion is the idol of the mob; it adores everything it does not understand
Frederick the Great

Hysteri er en karikatur af kunstnerisk system, tvangsneurotisk er
en karikatur af religiøst system og paranoid er en karikatur af et
filosofisk systemWe may say that hysteria is a caricature of an artistic
creation, a compulsion neurosis a caricature of a religion, and a paranoiac
delusion a caricature of a philosophic system.
Sigmund Freud

Der er ikke noget af en religionsstifter i mig. Religioner er pøbel-affærer.
Nietszche

Intet er mere sikkert, end at vore vaner og skikke, vores civilisation og
alle de efterstræbelsesværdige ting, som er knyttet til skikke og
civilisation i denne vor europæiske verden gennem tiderne har baseret sig på
to principper, ja er et resultat af disse to principper, hvor de blev
forenet. Jeg tænker på "the spirit of gentleman" og "the spirit of religion"
.. Burke

Købmanden har over hele verden den samme religion.
Heine

Money is the wise man's religion. Euripides

Den, der har kunst og videnskab, han har religion; den, der ikke har kunst
og videnskab, lad ham have religion. Goethe