Hvordan kan det være at alle sneglehuse dr~
Fra : Søren

Dato : 09-10-04 18:42

Hej

I løbet af mit 36-årige liv har jeg aldrig før nu konstateret at alle*)
snglehuse drejer _med_ uret!

Hvordan kan det være ?

Er det solen, jorden eller coriolis-effekten ?

Søren
*) Min datter samling består af ca. 20 huse af forskellige arter. Både vand-
og landsnegle.

Fra : Filip Larsen

Dato : 09-10-04 20:16

Søren skrev

> I løbet af mit 36-årige liv har jeg aldrig før nu konstateret at
alle*)
> snglehuse drejer _med_ uret!
>
> Hvordan kan det være ?

Mener du, at sneglehusene spiralerer mod uret? I så fald er det blot
fordi du vælger at betragte dem på denne måde. Hvis du vender dem om vil
de, som alle spiraler, se ud som om de drejer den anden vej.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-10-04 21:40

Filip Larsen skrev:

>Mener du, at sneglehusene spiralerer mod uret? I så fald er det blot
>fordi du vælger at betragte dem på denne måde. Hvis du vender dem om vil
>de, som alle spiraler, se ud som om de drejer den anden vej.

Øh jo ... men hvorfor drejer de ikke den modsatte vej?
Spørgsmålet er da reelt nok.

Du mener da vel ikke at du ikke ved hvad vej uret drejer (det
drejer jo modsat hvis du vender det om)?

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-10-04 22:44

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:h2jgm0tn3iqfb5jf5rmpdou9kg24j0o9q9@news.stofanet.dk...

> Du mener da vel ikke at du ikke ved hvad vej uret drejer (det
> drejer jo modsat hvis du vender det om)?

Der findes også flade spiraler (uden for og bagside).
De toppede snegle bevæger sig i en højrehåndsskrue
altså mod uret, hvis ikke de billeder jeg kigger på er
spejlvendte.

Mvh
Martin

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-10-04 23:25

Martin Larsen skrev:
> De toppede snegle bevæger sig i en højrehåndsskrue
> altså mod uret, hvis ikke de billeder jeg kigger på er
> spejlvendte.

Sådan cirka kalder SDE (encyklopædien) det også:
[...] De fleste snegle har en højresnoet skal, mens
nogle få har en venstresnoet; en skal er højresnoet,
når mundingen sidder til højre for skalsøjlen. Hos
pyramidesnegle (familien Pyramidellidae), [...] er
larveskallen (protoconchen) venstresnoet, mens
den voksne er højresnoet. [...]

Men *hvorfor* det er sådan, synes jeg også er et "godt"
spørgsmål. Hvordan er det nu med "dobbelthelixen" i DNA-
molekylet?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 11-10-04 13:25

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Hvordan er det nu med "dobbelthelixen" i DNA-molekylet?

Måske fordi resten af mekanismen omkring DNA replication
og gen transskription afhænger af DNA er højrehåndet.
Hvis man lod livet opstå 1000 gange, så ville der nok
være 50%,50% fordeling.

se forøvrigt:
http://www.nytimes.com/library/national/science/062999sci-genome-zdna.html
http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/284/5421/1841

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : F.B. [3000]

Dato : 09-10-04 22:53

Bertel Lund Hansen wrote:

> Øh jo ... men hvorfor drejer de ikke den modsatte vej?
> Spørgsmålet er da reelt nok.
>
> Du mener da vel ikke at du ikke ved hvad vej uret drejer (det
> drejer jo modsat hvis du vender det om)?

Hmm...på den anden side af ækvator drejer de modsat....hvis du
ser dem omvendt....

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Bo Warming

Dato : 09-10-04 23:51

"F.B. [3000]" <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm...på den anden side af ækvator drejer de modsat....hvis du
> ser dem omvendt....

Jeg ville tro der var snegle med begge omløbsretninger.

Corioliskraft ville betyde andre forhold på den sydlige halvkugle - men det
har jeg aldrig læst om.

Da aminosyrer alle er forskellige fra deres spejlbillede og forekommer i alt
liv, er det naturligt at sådan assymetri kan skabes som uvæsentligt
spinnoff.

Der er højreskruer og venstreskruer - både vedr de koniske træskruer og
bolte til møtrikker. Er alle eller de fleste danske snegle som normale
højreskruer, der drejes med uret når man presser dem ind i træ ?

Jeg husker en konkylie, jeg havde som højreskruet. Hvorfor fandt vi i Vesten
på at med uret skulle være retning når der skrues ind? Meget i Japan er
omvendt, måske også dette.

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 12-10-04 13:08

On Sun, 10 Oct 2004 00:51:26 +0200, Bo Warming wrote:

> Hvorfor fandt vi i Vesten på at med uret skulle være retning når der
> skrues ind?

Et gæt kunne være at man kan lægge flest kræfter i, når der skrues
med uret (med højre hånd).

Mvh.
/Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-04 14:57

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> skrev i en meddelelse

> Et gæt kunne være at man kan lægge flest kræfter i, når der skrues
> med uret (med højre hånd).

Jeg tror at skruetrækker og håndtag ville være designede så det var nemmest
at dreje venstre om, hvis vi alle var kejthåndede

I Simpson Family starter Flanders en kejthånd-redskab-forretning

Fra : Filip Larsen

Dato : 10-10-04 00:36

Bertel Lund Hansen skrev

> Du mener da vel ikke at du ikke ved hvad vej uret drejer (det
> drejer jo modsat hvis du vender det om)?

Næh, nok mere, at jeg ikke lige forstod hvilken form spørgeren mente.
Måske har jeg ikke set nok på sneglehuse som dreng ...

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Søren

Dato : 10-10-04 07:23

"Filip Larsen" <filip.larsen@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Mener du, at sneglehusene spiralerer mod uret? I så fald er det blot
> fordi du vælger at betragte dem på denne måde. Hvis du vender dem om vil
> de, som alle spiraler, se ud som om de drejer den anden vej.
Nej, _med_ uret!

Og det er selvfølgelig set fra den samme ende jeg betragter huset.

Søren

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 09-10-04 21:00

Søren wrote:

> I løbet af mit 36-årige liv har jeg aldrig før nu konstateret at alle*)
> snglehuse drejer _med_ uret!
>
> Hvordan kan det være ?

"We don't really know!"
http://www.madsci.org/posts/archives/dec96/838946755.Zo.r.html

Der er vel bare ikke så mange "venstrehåndede" snegle

--
Mvh. Lars

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-10-04 11:50

Lars Jørgensen <no@email.invalid> wrote in message news:<9kqr63jwomd9$.1sov3qpe44okx$.dlg@40tude.net>...

> "We don't really know!"
> http://www.madsci.org/posts/archives/dec96/838946755.Zo.r.html
>
> Der er vel bare ikke så mange "venstrehåndede" snegle

Mon ikke bare den første snegl der snoede sig et hus bare drejede en
tilfældig vej, som så blev nedarvet til dens efterkommere hos uddøde
og nutidige sneglarter. Der er nok ikke den store fordel ved at sno
den ene eller den anden vej, og derfor intet evolutionsmæssigt pres
for at ændre snoningens retning når først den er blevet etableret.

Nåh nej, nu glemte jeg at der MÅ være en mening med at sneglehusene
snor en bestemt vej. Der ligger jo intelligent design bag det hele, så
det KAN jo ikke bare være en tilfældighed

J.O.

Fra : ThomasB

Dato : 10-10-04 11:46

"Søren" <leave@mealone.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> snglehuse drejer _med_ uret!
>
> Hvordan kan det være ?
>
> Er det solen, jorden eller coriolis-effekten ?

I østen stiger solen op..

Fra : Omnolog HMH

Dato : 10-10-04 16:47

det kommer an på arten. Nogen drejer den ene vej, nogen den anden. Lån fx
natur og museums hæfte: Danske landsnegle.

Fra : Froggy

Dato : 12-10-04 23:08

"Omnolog HMH" <hhestbechrouladea@oohay.dk> skrev i en meddelelse
> det kommer an på arten. Nogen drejer den ene vej, nogen den anden. Lån
fx
> natur og museums hæfte: Danske landsnegle.

Har du selv det hæfte? - Ellers synes jeg, at du skulle lade være med at
skrive sådan noget sludder.

Kan du evt. oplyse bare ét eneste (latinsk) navn på en _almindelig_
dansk landsnegl, der normalt er venstresnoet?

Jeg handler med sneglehuse og skaller fra det meste af kloden - og der
må jo være en god grund til, at ekspertsamlere altid spørger efter
venstresnoede huse ...

Den eneste (ofte forekommende) venstresnoede art, jeg umiddelbart har
kendskab til er den ådselædende "Bysycon contrarium", der lever på sand-
og mudderbanker i det sydøstlige USA.
Google finder dog et par mere h.h.v. "Marshallora adversa" og "Triphora
adversa", som jeg ikke har hørt eller set før - (men alene navnene
"contrarium" og "adversa" burde fortælle de ærede gruppemedlemmer
blot en anelse om venstresnoede arters almindelighed).

Så jeg er da mere end helt utrolig interesseret i, hvis du kender
andre - og specielt, hvis vi har almindeligt forekommende venstresnoede
danske landsnegle.

- og jeg taler ikke om 'naturlige vildskud' som f.eks.:
http://www.viscum.dk/dk-sider/cardiocrinum.htm

andre interesserde kan jo evt. også lige kigge på:

http://kortlink.dk/cda
og
http://kortlink.dk/cdb

- så deeet ...

--
Froggy
"Man! That's totally Froggy!" Ref.:

Fra : N/A

Dato : 20-10-04 04:01

Fra : Bo Warming

Dato : 20-10-04 04:01

Mon ikke en tilfældighed gjorde at vore dyrearters højresnoede DNA førte ti
højresnoede sneglehuse, og der har ikke været evolutionær fordel ved andet,
så det et fortsat uændret

Det er betydningsløst, men videnskabsmænd kan altid DIGTE om mulig betydning

Her noget der snarere burde have statsstøtte

Skid hugsiddende på plast>Re: Afbøjes væsker som billiardkugler, når stråler
rammer hård væg?

"Lasse R" <asd@das.dk> skrev i en meddelelse

> Er det dig, Bo:

> "Og så var der den lejelighed, hvor gulvet var dækket af mælkekartoner.
Alle
> fyldt med lort og pænt lukket til igen.

Denne artikel i Politiken sidste efterår ER IKKE OM MIG , men jeg læste den
flygtigt i papir-Politiken og jeg vil gerne have et link på den.

Relevansen er ikke stor til min trådstart, ganske vist, for jeg skriver jo
denne gang om rationel *urin*opsamling uden brug af det molbo-agtige
træk-og-slip toilet.

De afvigende, eksperimenterende, fattige mænd, der forkætredes og
latterliggjordes i Politikens småborgerligt snerpede artikel (som
fascistoidt-intolerant anbefalede at de enlige ældre mænd skulle tvinges til
normalitet, selvom ingen naboer klagede!), havde eksperimenteret med
rationel afførings-opsamling i deres lejelejligheder på Nørrebro og
Vesterbro, som de var døde i, og hvor toilettet havde været defekt, og de
havde haft psykisk problem, der hindrede dem i at få fat i vicevært og få
VVS-reparation.

Faktisk overvejede jeg, da jeg læste den Politiken-artikel, du citerer, at
købe "slim=mælk", som jeg synes smager hæsligt, for at afprøve om
tætsluttende mælkekartoner ikke er en lige så genial og lugtløs løsning som
de marmeladeglas, jeg længe har benyttet.

Men min seneste og bedre minimal-tidskrævende løsning er følgende

1. Jeg skider mens jeg læser morgenavisen og drikker masser af kaffe.Jeg
ligger sidelæns i sengen med en badebold under armhulen, for mageligt at
ligge i bekvem læsestilling.

2. En stiv plastiktallerken med ret skarp kant skyder jeg ind under nederste
balle kort før lorten presses ud, og denne har på kantens yderside
dobbeltklæbende tape hele vejen rundt, og dette fastholder et stykke tyndt
plastfolie lidt større end tallerkenen og denne folie rammes af lorten

(det er hele vejen rundt om kanten ombøjet og løseligt fæstet til den
dobbeltklæbende tape.)

3. Når jeg er færdig, rækker jeg bagud og tager fat i tallerkenens yderside
og sætter den foran mig og løsner jeg i et par snuptag folien fra tapen hele
vejen rundt og folder dem om lorten og lægger den nu ikke-afsmittende lort i
lommen(fx brystlomme i skjorte eller pyjamas), og når jeg passerer køkkenets
affalds-plastpose (eller havens -kontainer), lægger jeg den
plastfolieindpakkede lort ned til affaldet. Lorten lugter ikke gennem
plastfolien før efter tre dage, og min kone tømmer *daglig* køkkenaffaldet
ud i affaldskontaineren i haven.(japanere er ret sippede med egen renlighed,
men heldigvis total-tolerante med andres vaner - vestlig dømmesyge er de
lykkeligt fri for.).

Har man diarre, overføres den fyldte folie direkte til affaldskontainer og
lomme som mellemstation vil for den uøvede være risikabel.

Plastfolien, jeg bruger, er fra de plastposer, som supermarkederne lægger
frem i rullevis ved kassen. Jeg finder metoden efterlignelsesværdig, også
for de, der ikke har så regelmæssige daglige lortevaner som jeg - de kan evt
gå i enrum og sætte sig på hug over tallerkenen.

Brugpressen fungerer allerbedst, når man sidder på hug, og de sydeuropæiske
"pedaltoiletter" er derfor af læger blevet anbefalet som særlig sunde for
folk med forstoppelsestendenser, hvilket fik min opfinderfar til at ønske,
da han byggede familiens villa i 1964, at husets tredie toilet i kælderen
nær hans opfinderværksted skulle være til sådan hugsiddende brug. Men det
forbød min mor.

Jeg trorm jeg med en mindre tallerken kunne udføre lortningen i en biograf
uden at sidemanden opdagede det (urinering i medbragt lille plastikkontainer
med låg har jeg udført under film).

Det lyder kompliceret, fordi der er flere slags nytænkning i min nyudviklede
metode, men det er såre enkelt og hurtigt og totalt renligt. Koleraepidemier
og salmonellaspredning kunne aldrig opstå i en storby, hvor alle gjorde som
jeg.

Men systemet ønsker ekspertvælde, hightech og professionalisme og ikke glade
amatørers selvhjælp.

TOILETPAPIR BRUGES IKKE, fordi den genbrugelige stive plasttallerken eller
skål har jo EN KANT (der gerne må være lidt skarp), og når jeg er færdig og
griber om den rene kant, kan jeg med et par hurtige aftørringer gøre et par
andre dele af kanten beskidte, ved at lade dem skrabe over anus og derved
udføre toiletpapirets funktion, og de små lorte-rester, der blev siddende
nær anus, kommer dermed også på indersiden af den på tallerkenens udspændte
folie, og bliver pakket ind i den tophygiejniske, ikkeafsmittende lort, som
jeg lægger i lommen, indtil jeg passerer affaldsbeholder i det fri eller i
køkkenet. Hverken lugt eller bakteriespredning er der større risiko for ved
denne metode, end ved træk-og-slip og resourcespild med toiletpapir og
skyllevand i toiletkumme og vaskekumme.

Kan det gøres enklere, mindre resourceforbrugende, mere
smite/lugt-risikabelt? Hvordan?

Min kone er panisk angst for at få lort på fingrene så hun bruger mange
meter toiletpapir ved hvert toiletbesøg. Jeg er mere sparsommelig og er man
det, sker det en sjælden gang, at fingeren går gennem toiletpapiret eller
man af andre grunde får lidt brunt på fingrene.Der er ingen sådan risiko i
mit i alle henseender billigste system.

Hvis alle kinesere brugte toiletpapir som vesterlændinge, var verden uden
skove på under et år, har jeg læst.Og tænk på al den energi, som svenskerne
og finnerne spilder på unødig papir-produktion!

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 13-10-04 11:57

Søren wrote:
> I løbet af mit 36-årige liv har jeg aldrig før nu konstateret at alle*)
> snglehuse drejer _med_ uret!

Her er en artikkel i nature om spørgsmålet:
Evolution: Single-gene speciation by left?right reversal
R. Ueshima, T. Asami, Nature 425, 679 (2003)

A land-snail species of polyphyletic origin results from chirality
constraints on mating.

A single gene gives rise to the mirror-image form of a snail's body plan,
which could become established as a different species if mating is
prevented between snails of different chirality by genital mismatch.
Here we use molecular phylogeny to demonstrate the parallel evolution of
reversal between left and right lineages of the Japanese land snail
Euhadra. We find that the different mirror-image forms have evolved in
favour of the genetically dominant handedness as a result of single-gene
speciation.

http://www.nature.com/cgi-taf/DynaPage.taf?file=/nature/journal/v425/n6959
full/425679a_fs.html

se også stamtræet på: