Bjarke Walling Petersen wrote:
> Hvad jeg så har overvejet: Man kunne forestille sig et musikstykke samplet
> som en funktion f(t). Man kan tage et udsnit af denne funktion i et givent
> tidsinterval - g(t), hvor t er i [0; dt].
Hvis du har et endeligt interval er det strengt taget Fourier analyse
du har brug for. Dvs. hvor signalet kan skrives som
f(t)=sum a_i*cos(t*2pi i/N)+ b_i*sin(t*2pi i/N) hvor i=0,..uendelig.
Sættet af amplituder a_i og b_i er så Fourier komponenterne af dit signal.
Hvis du kun har samplet signalet for et endeligt antal punkter, så
kan du trunkere serien.
> Er det muligt at lade dt gå mod 0 og finde "grænse-funktionen" G(w)
> til tiden t_0.
Det svarer til et signal, der er 0 altid undtagen for t=0 hvor den er A,
dvs. g(t)=A*delta(t). Fourier transformationen er så trivielt G(w)=A
uafhængig af w.
Omvendt, hvis du vil have en ren frekvens så skal du i princippet have
en uendeligt lang bølge, fordi hvis du f.eks. kun har 1, 5, eller 10
bølgelænger og 0 udenfor, så vil din tone være uren, kort sagt fordi
du kan opfatte det som en uendelig lang bølge der interfererer med en
anden bølge der er 0 i dit vindue, og ellers præcist matcher uden for
vinduet. Det er alle de frekvenser der er i denne interfererende bølge
du også får ved at trunkere signalet.
> Og er det sådan at forskellige media-afspillere kan vise det aktuelle
> lydbillede i form af nogle bars, der hopper op og ned? Eller
> benytter de sig blot af et lille tidsinterval, dvs. en dt > 0, men stadig
> lille.
Så vidt jeg husker laver Mp3 filer en diskret cosinus transformation i
et tidsvindue, hvilket svarer til et valg af imax i Fourier serien ovenover.
Det du ser er sikkert intensiteten = |a_i²+b_i²|, evt. med en form for
løbende gennemsnit over de sidste n blokke.
--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk