Måling af Røntgen stråling
Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-10-04 14:35

På det sidste er jeg begyndt at blive en smule bekymret for evt. røntgen
udstråling fra f.eks. CRT / billedrør der påtrykkes spændinger over 20kV.
Forekommer f.eks. i Farve TV, oscilloscoper, Monitors mv. Kan denne stråling
måles ? Duer f.eks. en Geiger Müller Tæller ? Eller er den kun til
gammastråling som den der kommer fra f.eks. uran, plutonium og kosmisk
stråling ?Eller er der nemmere metoder ?

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-10-04 15:29

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:4165460c$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> gammastråling som den der kommer fra f.eks. uran, plutonium og kosmisk
> stråling ?Eller er der nemmere metoder ?

Fotopapir. Som røntgen hos tandlægen.

Mvh
Martin

Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-10-04 15:48

> Fotopapir. Som røntgen hos tandlægen.
>
> Mvh
> Martin

Havde jeg selv overvejet...men katodestrålerør udsender jo lys fra deres
fosforiserende overflade så den dur nok ikke :) eller...vil man tydeligt ku
se forskel på almindeligt lys og Røntgen stråling på filmen ???

Fra : Kim Hansen

Dato : 07-10-04 15:52

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> writes:

> [...]
> fosforiserende overflade så den dur nok ikke :) eller...vil man tydeligt ku
> se forskel på almindeligt lys og Røntgen stråling på filmen ???

Lad være med at pakke fotopapiret ud, så bliver det ikke belyst af det
almindelige lys, men røntgenstrålerne kan godt gå igennem
indpakningen. Det var sådan Røntgen opdagede strålerne såvidt jeg
husker.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Vadgårdsvej 3, 2.tv. | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 07-10-04 15:49

> Fotopapir. Som røntgen hos tandlægen.
>
> Mvh
> Martin

Ah...fotopair pakket ind i en lystæt pakning...som vel og mærke tillader
passage af røntgen stråler...det er vist løsningen :)

Fra : Sven Nielsen

Dato : 07-10-04 19:39

In article <4165460c$0$201$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
jantheman28@hotmail.com says...

> [...]
> gammastråling som den der kommer fra f.eks. uran, plutonium og kosmisk
> stråling ?Eller er der nemmere metoder ?

Et GM-rør kan sagtens måle røntgen (x-ray), da x-ray er ioniserende
stråling, men som andre har sagt, er det nemmere med en fotografisk film.
Du kan også bruge halvlederdetektorer, men det er dyrt udstyr, som nok
mest vil være at finde i professionelle laboratorier. Det kræver ud over
detektoren at man har specielle højspændingsstrømforsyninger,
forstærkere, single- eller multikanal analysatorer og køling med flydende
kvælstof. Lidt billigere er en krystal (et eller andet -iodid) med
fotomultiplikatorrør. Krystallet udsender synligt lys når det bliver ramt
af en x-ray eller gamma-foton. Lyset forstærkes og omdannes til et
elektrisk signal i fotomultiplikatoren. Sådan en havde vi faktisk på det
gymnasium, hvor jeg i sin tid gik, så jeg fik lavet mine første gamma-
spektre allerede dengang.

Når det er sagt, så kan du rolig glemme dine bekymringer. Der kommer ikke
x-ray ud af dine billedrør. Det er der kontrol med. Det kan undgås ved at
man putter bly i glasset, så det nemt standser blød x-ray fuldstændigt. I
et almindeligt 28" billedrør til et stue-tv er der faktisk omkring 4 kg
bly.

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 08-10-04 09:09

"Sven Nielsen" <sven@DONT.SPAM.ME.SCIENTIST.COM> skrev i en meddelelse
> [...]

> man putter bly i glasset, så det nemt standser blød x-ray fuldstændigt. I
> et almindeligt 28" billedrør til et stue-tv er der faktisk omkring 4 kg

Det lyder voldsomt. Bly-mønje (nogle %) kan bruges som flusmiddel til glas og glasurfremstilling -
bliver det yderligere lagt på som en coating?

Carsten

Fra : Brian Lund

Dato : 08-10-04 17:08

> Det lyder voldsomt. Bly-mønje (nogle %) kan bruges som flusmiddel til glas
og glasurfremstilling -
> bliver det yderligere lagt på som en coating?

Jeg mener det er ca. 50% af vægten i et TV/monitor der er bly!

Brian

Fra : Jens Olsen

Dato : 10-10-04 21:21

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message news:<41664b34$0$176$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Sven Nielsen" <sven@DONT.SPAM.ME.SCIENTIST.COM> skrev i en meddelelse

> Det lyder voldsomt. Bly-mønje (nogle %) kan bruges som flusmiddel til glas og glasurfremstilling -
> bliver det yderligere lagt på som en coating?

Fandt flg. på nettet på en amerikansk myndighedsside om recycling.

"Some larger television sets may contain as much as 15 pounds of lead.
A typical 15-inch computer monitor contains 1.5 pounds of lead."

så det lader til at der virkelig er meget bly i sådan en CRT fætter.
Overraskende meget for mig. Men der er jo også godt med bly i en
almindelig akkumulator.

J.O.

Fra : Anders Nygaard

Dato : 08-10-04 23:46

Sven Nielsen wrote:
> Et GM-rør kan sagtens måle røntgen (x-ray), da x-ray er [...]

Nogen speciel grund til at at du foretrækker den engelske
betegnelse frem for den danske - endda i en dansk tekst?

Anders.

Fra : BJ

Dato : 09-10-04 00:02

"Anders Nygaard" <dnygaard@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nogen speciel grund til at at du foretrækker den engelske
> betegnelse frem for den danske - endda i en dansk tekst?

Kan det skyldes, indlæggeren ved, Herr Röntgen, der fandt strålerne, kaldte
dem 'X-Strahlen' og blot synes den engelske oversættelse lyder bedre...?

Bjørn Jørvad

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-10-04 23:13

Scripsit "BJ" <mrbear_@_post_dot_tele_dot_dk>

> Kan det skyldes, indlæggeren ved, Herr Röntgen, der fandt strålerne, kaldte
> dem 'X-Strahlen' og blot synes den engelske oversættelse lyder bedre...?

Muligvis. Men det er ikke nogen særlig god grund til at lade være med
at kalde tingene ved deres danske navn, når man skriver dansk.

--
Henning Makholm "Det er jo svært at vide noget når man ikke ved det, ikke?"

Fra : BJ

Dato : 10-10-04 16:44

KLIP

> Muligvis. Men det er ikke nogen særlig god grund til at lade være med
> at kalde tingene ved deres danske navn, når man skriver dansk.

Det vil jeg skrive mig bag øret.

Bjørn Jørvad