renter
Fra : Dennis Kristensen

Dato : 06-10-04 18:17

Hej,

Hvordan er det lige man indfører tilbagebetalinger i forbindelse med
rentesregning, målet er at beregne restgælden efter en måned:

Hvis...

K(n-1) og K(n) = kapital efter hhv n-1 og n terminer
r = rentefoden
y = månedlig ydelse

er det så...

K(n)=K(n-1)*(1+r)^1/12-y

eller...

Kn=[K(n-1)-y]*(1+r)^1/12

eller noget helt trejde?

På forhånd tak, Dennis

Fra : Michael

Dato : 06-10-04 18:44

> [...]
>
> Hvis...
>
> K(n-1) og K(n) = kapital efter hhv n-1 og n terminer

Du har fat i noget af det rigtige

Det kan gøres sådan, hvis du vil finde restgælden i tidspunkt t+1.

Restgæld i tidspunkt t+1:

K(t+1) = (K(t) * (1+r)^n) - y

Hvis det kun er én måned kan du fjerne n'et i potensen.

Det skulle være sådan hvis jeg har forstået dig ret.

Hilsen
Michael

Fra : Dennis Kristensen

Dato : 06-10-04 19:25

> Restgæld i tidspunkt t+1:
>
> K(t+1) = (K(t) * (1+r)^n) - y

Tak...for lige og banke det fast med syvtommersøm, så skal det forstås som
ydelsen trækkes fra EFTER renten pr. termin - det lyder vel også meget
logisk, desværre

Dennis

Fra : Michael

Dato : 07-10-04 06:06

> Tak...for lige og banke det fast med syvtommersøm, så skal det forstås som
> ydelsen trækkes fra EFTER renten pr. termin - det lyder vel også meget
> logisk, desværre

Ja, ydelsen trækkes først efter der er betalt renter - desværre, som du
siger.

Michael