Lommeregner, TI-89, funktioner med grænser
Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-04 00:36

Hvordan (hvis man kan!) kan man gøre så TI-89 viser en funktion indenfor
nogle grænser, f.eks. 2x+4 for 2<x<5?

Jeg ved at det på TI-83 kan gøres rimeligt nemt, men hvis jeg prøver at
indtaste det samme på min 89'er virker det ikke :(

Brian

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-04 01:34

> [...]
>
> Jeg ved at det på TI-83 kan gøres rimeligt nemt, men hvis jeg prøver at
> indtaste det samme på min 89'er virker det ikke :(

Jah... Nu har jeg godt nok selv fundet ud af det:

when(x>2 and x<5,2x+4,undef)
Og det er jo godt nok noget mere besværligt end på TI-83:
(2x+4)*(x>2)*(x<5)

Synes jeg ihvertfald, så hvis der er nogen der har et trick til en nemmere
måde at indtaste det på ti-89 er de stadigt velkomne til at skrive! Ellers
må jeg jo bare bøvle rundt i det hver gang det bliver nødvendigt :)

Fra : Jonas Jalling

Dato : 06-10-04 07:58

"Brian Lund" wrote:
> [...]
>
> Jeg ved at det på TI-83 kan gøres rimeligt nemt, men hvis jeg prøver at
> indtaste det samme på min 89'er virker det ikke :(

Hej Brian,

Du kan gøre det på følgende måde:
Når du indtaster din funktion du vil plotte, skal du skrive den således:
y=2x+4|2<x and x<5

Håber du kan bruge det

Jonas Jalling

Fra : Brian Lund

Dato : 06-10-04 21:28

> Hej Brian,
>
> Du kan gøre det på følgende måde:
> Når du indtaster din funktion du vil plotte, skal du skrive den således:
> y=2x+4|2<x and x<5

Tak det virker! :)

Ved du, eller en anden, hvordan man så kan få to funktioner ind under en
funktion, på TI-83 kan man f.eks. skrive (2x^2)(x<5)+(x^3)(x>5) og hvis man
gør det kan man nemlig tage integralen fra f.eks. 2-7 - Hvor jeg på 89'eren
er nødt til at lave to funktioner, og så tage integralet af 2-5 for
funktion1 og 5-7 for funktion2... Eller der er måske en anden måde at få den
til at vise det grafiskt?

Brian

Fra : Mads

Dato : 07-10-04 18:08

Hvorfor gøre det grafisk, når det er nemmere at gøre det algebraisk?
S(funktion,x,a,b)+S(funktion,x,b,c) - hvor S fås ved at trykke [2nd]
og [7].

Mads

Fra : Brian Lund

Dato : 08-10-04 17:03

> Hvorfor gøre det grafisk, når det er nemmere at gøre det algebraisk?
> S(funktion,x,a,b)+S(funktion,x,b,c) - hvor S fås ved at trykke [2nd]
> og [7].

Jeg ved godt jeg kan gøre det på den måde ;)

Men nogen gange er det rart nok at se det grafisk synes jeg!

Brian