Tryk inde i jorden(?)
Fra : Peter Martin

Dato : 04-10-04 08:42

Jeg håber i kan hjælpe med at afgøre en lille uoverenstemmelse.

Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man
borer/graver langt, langt ind i jorden.

Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

Hilsen
Peter Martin

Fra : Rasmus

Dato : 04-10-04 09:23

"Peter Martin" <pm@petermartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> borer/graver langt, langt ind i jorden.
>

> Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

det ville jeg mene, hvis du fylder hullet med vand, vil trykket være højere
ved bunden. Det samme burte i teorien gælde for luft !!

Fra : kvaerulant

Dato : 04-10-04 09:41

Peter Martin wrote:

> [...]
>borer/graver langt, langt ind i jorden.
>

>Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

Jo, på et tidspunkt så bliver luften til væske, på grund af trykket.

Fra : Verner

Dato : 04-10-04 15:32

kvaerulant <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jo, på et tidspunkt så bliver luften til væske, på grund af trykket.

Ja, men det kræver at temperaturen falder til under ca. -140 degC
(t-krit), hvilket ikke er sandsynligt.

mvh
Verner

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-10-04 19:47

Verner wrote:

> Ja, men det kræver at temperaturen falder til under ca. -140 degC
> (t-krit), hvilket ikke er sandsynligt.

Det er helt korrekt.

Så længe temperaturen er over den kritiske, er der ingen forskel på
og tættere stoftæthed.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Verner

Dato : 05-10-04 20:16

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> Det er helt korrekt.
>
> Så længe temperaturen er over den kritiske, er der ingen forskel på
> og tættere stoftæthed.

Vil du forklare, hvad du mener med den sidste kommentar
("gas"og"væske")?

Spørgsmålet drejede sig om "Luft" og for at undgå yderlige parametre, så
lad os gå ud fra "tør" luft.

Hvad med luft ved 25 degC ( 165 degC over t-krit) ?

mvh
Verner

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 04-10-04 14:16

"Peter Martin" <pm@petermartin.dk> writes:

> [...]
>
> Når man går op et bjerg bliver luften "tyndere" fordi tyngdekraften holder
> på atmosfæren. Bliver luften så "tykkere" og får højere tryk hvis man

Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse til Det
Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende (større)
landområde på jorden. Som du måske ved afhænger vands kogepunkt af
trykket (jo højere tryk, jo højere kogepunkt), og ved Det Døde Hav er
vands kogepunkt omkring 107 grader Celsius. På toppen af Mount Everest
er vands kogepunkt omkring 72 grader Celsius.

På Jupiter, som er en gasplanet, er der ikke nogen veldefineret
overgang fra atmosfære til overflade. Atmosfæren bliver simpelthen
bare "tykkere og tykkere" (trykket stiger) jo længere man bevæger sig
ind mod Jupiters centrum. Det er derfor det enorme stormvejr som vi
kan se som Jupiters røde plet nu har været i gang i over 300 år; der
er ikke de samme friktionskræfter som på Jorden der før eller siden
tapper et stormvejr for energi.

> Måske et dumt spørgsmål, men ikke desto mindre bliver det stillet.

Nej, det er ikke dumt.

--
Rasmus Villemoes
<http://home.imf.au.dk/burner/>

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-10-04 15:12

Scripsit Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk>

> Ja. Du behøver faktisk ikke grave; du kan nøjes med at rejse til Det
> Døde Hav, der så vidt jeg ved er det lavestliggende (større)
> landområde på jorden.

Er det da tørret ud?

--
Henning Makholm "Al lykken er i ét ord: Overvægtig!"

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 04-10-04 15:43

Henning Makholm skrev:

> Er det da tørret ud?

Ikke helt. Der er stadig tilløb af vand fra vand fra enkelte
kilder og fra Jordanfloden. Jeg har været der (i 1972), og
jeg husker det mærkelige fænomen, at højttalerne i bussen,
vi kørte med, havde en underlig lyd, da vi kørte dernede.
Vandspejlet lå dengang ca. 392 meter under normalt havniveau.

Ifølge arkæologer skulle ruinerne af Sodoma og Gomorra
ligge på søens bund. [SDE]
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Lars Kristensen

Dato : 16-10-04 17:07

Rasmus Villemoes <burner+usenet@imf.au.dk> wrote in message news:<u0lllemmxnr.fsf@radagast.imf.au.dk>...

> [...]
> vands kogepunkt omkring 107 grader Celsius. På toppen af Mount Everest
> er vands kogepunkt omkring 72 grader Celsius.

Duer ikke.

Det Døde Hav er saltholdigt og saltholdigt vand har et højere
kogepunkt end almindeligt vand.

Luft får et højere tryk når man bevæger sig ned (ind) i Jorden, på
samme måde som vand gør det i havene, blot med helt andre størrelser.

Hvor trykket er størst vil givet være lidt af en spændende udfordring,
men matematisk vil det helt sikkert kunne udrenes, men det vil jeg
lade andre om.

> [...]
> kan se som Jupiters røde plet nu har været i gang i over 300 år; der
> er ikke de samme friktionskræfter som på Jorden der før eller siden

Da Jupiter er en stor planet, hvor det endnu ikke er muligt for os
mennesker, med den teknik vi besidder, at kunne observere et fast
legeme under Jupiters atmosfære, har man indtil dato opfattet den som
værende en gasplanet.

Dette hænger sammen med dens vægtfylde, som er langt mindre end
Jordens vægtfylde og Jorden består som bekendt for det meste af fast
stof.

Der kan sagtens befinde sig en fast masse under den tykke atmosfære,
men det kan også være, at atmosfæren er så stor, at dens tryk skaber
en varme der er så stor, at almindelig fast stof bliver flydende,
hvorved forståelsen for fast masse forsvinder. Derfor kan det være at
skellet mellem Jupiters 'faste' overflade (Jordens faste overflade
over for atmosfærens luftige) og Jupiters atmosfæren er udvisket, på
grund af, at de i konsistens er lige 'tykke' eller lige 'flydende'.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen