BioTerror
Fra : Jan Pedersen

Dato : 02-10-04 22:54

Er fl.g. scenario muligt:

En terror organisation (Højreorienteret!) laver en genetisk manipuleret
virus der slår alle ihjel der ikke er af hvid race...dvs ikke alle men
60-70% af disse folk. Er der specifikke forskelle i menneskehedens gener
sådan at negroide kan skelnes fra hvide, asiater mv. ? Forskellene skal vel
så være på cellernes overflade for at beskytte mod specifikke virus ? eller
skal det være forskelle i imunapparatets evne til at danne antistoffer ?

Jeg spørger fordi scenariet blev præcenteret engang i en tv udsendelse som
værende videnskabeligt muligt - og for mig at se er det scenario man bør
tage i betragtning når man vurderer om bioteknologi skal klassificeres og
forskere overvåges på samme måde som forskere der har arbejdet med militær
teknologi som f.eks. a-våben.

Fra : Bo Warming

Dato : 04-10-04 17:44

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forskere overvåges på samme måde som forskere der har arbejdet med militær

INTET tyder på at videnskaben nogensinde vil muliggøre noget i den stil.

Det nærmeste er hvad naturen selv fandt ud af med seglcelleanæmi der skader
negre især men til gengæld får de øget modstandskraft mod malaria

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-10-04 23:46

Scripsit "Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com>

> Er der specifikke forskelle i menneskehedens gener
> sådan at negroide kan skelnes fra hvide, asiater mv. ?

Der er naturligvis genetiske forskelle, det er jo generne der bærer
racernes karakteristiske udseende. Men deraf følger det bestemt ikke
at man (selv i teorien) kan designe et virus der virker specifikt
mod visse racer.

Først skal man naturligvis gøre sig klart hvad man opfatter som "hvid
race" overhovedet. Det bliver vanskeligere, desto længere man tænker
over det.

Dernæst får man et hyr med at finde nogen gener der falder nogenlunde
sammen med den race man har defineret sig. Dem er der næppe mange af,
for selv om der (så vidt jeg forstår) er rigeligt med gener der
udviser betydelig regional variation, har de fleste af dem en regional
variation der går på kryds og tværs af de "racer" man kan se.

Når man så har fundet sit gen, skal man hitte nogen celler i kroppen
der udtrykker genet biokemisk, i stedet for at genet ligger inaktivt
inde i cellekernen, som et virus har svært ved at observere. Her er
det problematisk at de gener man *kan* bruge til at afgøre sit
racebegreb, med stor sandsynlighed bliver dem der bidrager til det
racespecifikke udseende man gik ud fra. Hvis man fx vil ramme alle
asiater og går ud fra et gen for mongolfold, finder man sandsynligvis
at det gen kun udtrykkes i forsterlivet under udviklingen af
ansigtshuden og at det er umuligt at påvise det biokemisk hos et
voksent individ.

Og selv hvis man skulle findet et gen der udtrykkes hos voksne - fx
negres krusede hår [1], som på en eller anden måde må komme til udtryk
i folikelceller - ender man med at skulle designe et infektionsforløb
som *kun* kommer til udtryk efter virusset har været forbi nogen
folikler og tjekke. Et virus der kun udfolder sig i foliklerne har nok
svært ved at være mere patogent end at patienten taber håret, så man
skal skrive sit virus så det *efter* at have smagt på værtens race ude
i hårrødderne begiver sig til et mere vitalt organ og begynder at lave
ravage. Og man skal sørge for at det ikke undervejs giver sig til at
smitte en person af den forkerte race uden at nulstille sig.

[1] som i øvrigt er et dårligt eksempel fordi man nok også ville
risikere at ramme hvide med naturlige krøller. Men hvis
terroristen er kineser, gør det ham måske ikke noget.

Alt det gør at man skal have fuldstændig styr på *hele* sit virus'
genom, og være klar over hvad hvert enkelt gen i det gør. Ellers kan
man ikke være sikker på at det virker rigtigt, og det er nødt til at
være en rent teoretisk forståelse - at prøve sig frem vil forudsætte
en særdeles righoldig forsyning af forsøgspersoner af både den rigtige
og den forkerte race.

Det overstiger vistnok genetikkens nuværende muligheder at forstå blot
naturligt forekommende virus så detaljeret som der er brug for her. At
designe et nyt virus fra grunden er endnu værre.

Og selv om man så får DNA-sekvensen for sit virus foræret af et
orakel, skal virusset lige fremstilles først. Det er heller ikke
ligetil - at konsturere en levende organisme, selv et virus, med et
helt specifikt genom overstiger dagens teknologiske muligheder.

Gensplejsning som vi kender det i dag foregår ved at prøve at indsætte
nogen få ekstra gener i en naturlig organisme. Det sker ved en
tilfældighedspræget proces som sjældent giver det ønskede resultat,
men så udfører man bare forsøget 1000 gange og smider de kulturer ud
hvor det ikke virkede. Den metode duer ikke til at fremstille
selektive dræbervirus, for der er ikke nogen måde at se på det færdige
virus om man har fået *alle* sine ændringer med, herunder især dem der
gør det ufarligt for herrefolket selv. (Se ovenfor med hensyn til at
gøre prøve).

> Jeg spørger fordi scenariet blev præcenteret engang i en tv udsendelse som
> værende videnskabeligt muligt

Hm, det er vist højst på samme måde som en månerejse var
"videnskabeligt mulig" så snart kineserne havde opfundet raketten og
Newton formuleret tyngdeloven.

--
Henning Makholm "Jeg kunne ikke undgå at bemærke at han gik på hænder."

Fra : Christian Bruun

Dato : 05-10-04 11:53

Hej Henning og jer andre

Findes der nogle eksempler på sygdomme der kun rammer bestemte
"racer"?

Christian

Fra : Pongo

Dato : 05-10-04 22:11

Christian Bruun wrote:
> Findes der nogle eksempler på sygdomme der kun rammer bestemte
> "racer"?

Begrebet race er vist lidt abstrakt, idet den genetiske variation blandt
oprindelige afrikanere er langt større end den er blandt resten er verdens
befolkning. Man kan således finder afrikanske folk som er fjernere
beslægtede end eskimoer er med australske aboriginals.
Jeg har dog hørt, at der blandt indianere og eskimoer er en øget tendens til
alkoholisme. Jeg mener det er noget med nogle enzymer de ikke har. En anden
forskel er evnen til at nedbryde mælkesukker (laktose) som heller ikke er
til stede hos alle folkeslag.
I det hele taget er mennesker (eller måske Europæer) vist det eneste dyr der
systematisk snylter på andre dyrearter for at kunne fortsætte
patteungestadiet som voksne.
/Klaus

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 06-10-04 13:07

Pongo wrote:
> En anden forskel er evnen til at nedbryde mælkesukker (laktose)
> som heller ikke er til stede hos alle folkeslag.

Så bioterror er at kræve at en masse asiatere skal drikke
en masse biomælk. ;*)

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Leo

Dato : 06-10-04 14:05

Der findes visse genfejl/genvariationer, der forekommer hyppigere hos visse
befolkningsgrupper. Nogle af disse kan ved udsættelse for forskellige
kemiske subsatnser resultere i alvorlig sygdom, muligvis død. Visse
blodtyper findes også mere udbredt hos nogle befolkningsgrupper -
Den form for bioterror forudsætter så, at man er villig til at udslette
måske 80% af "sine egne" for at opnå 98% udslettelse af "de andre". Det er
næppe en farbar vej at gå.

Men for at følge din tankegang kunne man jo forestille sig et stof, som ved
kobling til fx pigment ville skabe et kompleks, der ville ophobes og evt
virke toksisk i større doser.
Der ville naturligt nok mørke jo rammes hyppigere end os blege skandinaver.
Men der er også skandinaver med megen farve og der er "sorte" gener gemt i
tilsyneladende hvide. Så...

En udbredt form for bioterror, er den vi for øjeblikket påfører den
asiatiske verden - den er slet ikke i stand til at hamle op med vestlig
levevis og får alverdens kvaler med livsstilssygdomme som diabetes,
hypercholesterolæmi osv.

Fra : kvaerulant

Dato : 06-10-04 15:25

Jan Pedersen wrote:

> [...]
>forskere overvåges på samme måde som forskere der har arbejdet med militær

Hvis terrorister er i stand til at lave et sådan våben,
så er videnskaben også i stand til at lave en vaccine.

Derforuden så har mulatterne den stærkste modstands kraft. Neger den
næst stærkeste
og hvide den ringeste.
Negerne består af flere grupper, som det er meget svært at ramme uden at
de hvide ryger med,
særligt svære er den gruppe, som eruopæerne stammer fra.