Viskositet og væskemodstand
Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-10-04 16:55

Hej

Jeg spekulerer over hvordan man kan bestemme et trykfald over en
rørstrækning ved et givet væskflow. Jeg ved at det har noget at gøre med
rør-dimension, vikositet, Reynolds tal, laminar / turbolent strømning.

Kan man i det laminare område betragte røret som en lineær modstand R og
benytte følgende sammenhæng:

p = R*Q

hvor:
p = trykfald i [pa]
R = modtand i [pa/(m³/s)]
Q = flow i [m³/s]

I ovenstående eksempel forudsættes at flowet er konstant, så trykfaldet ikke
påføres accelerationskræfter.

?

Torben W. Hansen

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 02-10-04 18:11

On Sat, 2 Oct 2004 17:55:08 +0200
"Torben W. Hansen" <nospam@cybercity.dk> wrote:
> [...]
> strømning. Kan man i det laminare område betragte røret som en lineær > modstand R og benytte følgende sammenhæng: p = R*Q

Du har fuldstændig ret :) Formelen hedder Poiseuille's lov.
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Poiseuille's%20law

Hvis du vil checke efter om din strømning er laminar, så kan du starte med at udregne Reynoldstallet
http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Reynolds%20number

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-10-04 19:20

"Niels L Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Poiseuille's%20law

Hvis du vil checke efter om din strømning er laminar, så kan du starte med

Tak! - Nu vil jeg studere disse links nærmere. Der er endvidere links til
definitionen for viskositet, hvilket jeg netop også har brug for.

Torben W. Hansen

Fra : Christian Glinsvad

Dato : 02-10-04 19:18

>Du har fuldstændig ret :) Formelen hedder Poiseuille's lov.

Nja, men strømningers fysik er beskrevet af Bernoullis ligning... jo
hurtigere noget strømmer laminart, jo lavere er trykket (samme effekt
anvendes til bl.a. flyvinger). Jeg har aldrig hørt om Poiseuille's lov, men
i givet fald er den bare et specialtilfælde af førnævnte...

Mvh.
Christian

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 02-10-04 19:27

"Christian Glinsvad" <glinsvad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nja, men strømningers fysik er beskrevet af Bernoullis ligning... jo
> hurtigere noget strømmer laminart, jo lavere er trykket (samme effekt
> anvendes til bl.a. flyvinger).

Mener du, at dette også gælder for væskeflow i rør ?

Torben W. Hansen

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 04-10-04 09:18

"Christian Glinsvad" <glinsvad@hotmail.com> wrote in message

> [...]
men
> i givet fald er den bare et specialtilfælde af førnævnte...

Næh, den er nu faktisk et specialtilfælde af Navier-Stokes ligningen. Og er
temmelig anvendt indenfor fluid dynamik.

/ Jesper P

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 02-10-04 21:27

On Sat, 2 Oct 2004 20:17:34 +0200
> [...]

> anvendes til bl.a. flyvinger). Jeg har aldrig hørt om Poiseuille's
> lov, men i givet fald er den bare et specialtilfælde af førnævnte...

Hvis man regner på en usammentrykkelig væske der bevæger sig gennem et rør med varierende radius, så kan man overbevise sig om at væsken må accelerere op og ned på sin vej gennem røret. Hvis man indsætter i Newtons lov kan man udregne trykforskellene på langs af røret. Dette resultat kaldes Bernoullis lov.

Poiseuille regnede på en væske der flød gennem et rør med konstant radius. Til gengæld tog han højde for at væsken ikke var uendeligt tyndtflydende og at væskens hastighed forsvindende på rørets inderside. Dette giver en formel der ligner Ohms lov. Så vidt jeg forstod var det den udregning Torben ledte efter, men jeg kan have taget fejl.

Jeg tror at de fleste bøger om hydrodynamik nævner Poiseuille flow. Det er et specialtilfælde af Navier Stokes ligning :)

Fra : Torben W. Hansen

Dato : 03-10-04 10:41

Kan det tænkes, at der er en lignende sammenhæng ved mekanisk friktion og
hastighed, så længe man undgår acceleration, som nedenfor :

F = R*v

hvor,

F = kraft i [N]
R = modtand i [N/(m/s)]