Spiritus.. Hvad er forskellen ?
Fra : Jonas

Dato : 02-10-04 16:36

Hejsa

Der er noget jeg har undret mig over.. Hvad er det der gør at noget alkohol
virker anderledes end andet ? Jeg har ofte hørt folk sige at de f.eks. ikke
vil drikke Tequila og Whiskey fordi det "går i næverne". Jeg tænker på om
der findes nogle andre stoffer i specielt Tequila udover alkohol, som skulle
give denne effekt (agresivitet) eller er det bare noget de bilder sig ind
fordi de et par gange har fået en for stor brandet på, hvor Tequila har
indgået ?

På forhånd tak
Jonas

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 02-10-04 17:55

Jonas wrote:
> [...]
> give denne effekt (agresivitet) eller er det bare noget de bilder sig ind
> fordi de et par gange har fået en for stor brandet på, hvor Tequila har

Smagen er forskellig. Noget glider lettere ned end det andet... Det er
korrekt at Tequila og Whiskey glider let ned og at man derfor bliver
f*cked up af det fordi det har sin specielle smag...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-10-04 18:19

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekt at Tequila og Whiskey glider let ned og at man derfor bliver
> f*cked up af det fordi det har sin specielle smag...

Hvis kultur og individ er tændt på slagsmål, er der ligegyldigt om cognac
eller damelikør eller vodka eller whiskey drikkes.
Alkoholmængden er afgørende for rusen og hæmningernes aftagen - ikke andet.

Fra : Q

Dato : 03-10-04 04:29

> [...]

> korrekt at Tequila og Whiskey glider let ned og at man derfor bliver
> f*cked up af det fordi det har sin specielle smag...

Den snaps vi drikker i store mængder omkring jul og påske skulle
eftersigende være lavet på gamle kondomer og boksehandsker

/peter

Fra : Snuden

Dato : 03-10-04 06:46

On Sun, 3 Oct 2004 05:28:39 +0200, "Q" <Q@Q.Q> wrote:

>"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

>Den snaps vi drikker i store mængder omkring jul og påske skulle
>eftersigende være lavet på gamle kondomer og boksehandsker

Smid et brugt skridtbind ind i opskriften også - så tror jeg du er ved
at være der. Det smager i hvert fald sådan... *badr*

(jajaja - langt OT, jeg ved det godt)
--
Snuden

Fra : Rado

Dato : 03-10-04 07:27

On Sat, 2 Oct 2004 17:36:08 +0200, "Jonas" <anonym@sted.dk> wrote:

> [...]
>give denne effekt (agresivitet) eller er det bare noget de bilder sig ind
>fordi de et par gange har fået en for stor brandet på, hvor Tequila har

Der er mange former for alkohol der indeholder urteudtræk der kan
virke ind på psyken på forskellig måde. Øl f.ex. indeholder humle, der
har en beroligende og søvndyssende virkning (det bruges faktisk i
naturpræparater imod nervøsitet og søvnløshed). Så når folk siger at
f.ex. whisky gør dem mere aggressive end øl, hvad man ofte hører, så
er det nok bl.a. fordi whiskyen ikke har den samme beroligende og
afslappende virkning som øllet, og som lægger en dømper på virkningen.
Forskellen i vandindhold har sikkert også betydning, store mængder
vand har tendens til at gøre folk mere tunge og sløve, mens den
dehydrerende virkning af stærk alkohol nærmest virker omvendt.

Tequila drikkes ofte sammen med salt, og salt kan godt gøre folk mere
aggressive og irritable, især i større mængder. Det kan måske også
være en af grundene.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Jan Pedersen

Dato : 03-10-04 14:24

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Tequila drikkes ofte sammen med salt, og salt kan godt gøre folk mere
> aggressive og irritable, især i større mængder. Det kan måske også

Mon ikke bare der primært er tale om at ren spiritus virker hurtigere end
f.eks. øl ?! Og virkningen på folks aggressivitet er vel bare et spørgsmål
om alkoholprocenten i blodet ?!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-10-04 14:36

Rado skrev:

>Der er mange former for alkohol der indeholder urteudtræk der kan
>virke ind på psyken på forskellig måde.

Derudover drikker man vel også spiritussen forskelligt hurtigt.
Det spiller også en rolle. Det tager længere tid at tømme en øl
end at slynge et glas med snapsefluidum ned.

Endelig er der grund til at tage med et gran salt hvad folk selv
synes og husker om deres egen eller andres opførsel når alle er
pissefulde.

--
Bertel

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-10-04 17:23

Rado wrote:

> On Sat, 2 Oct 2004 17:36:08 +0200, "Jonas" <anonym@sted.dk> wrote:
-snip-
> [...]
> har en beroligende og søvndyssende virkning (det bruges faktisk i
> naturpræparater imod nervøsitet og søvnløshed). Så når folk siger at

Jeg tror ikke på det du skriver... Fordi øl kan også gøre folk meget
opstemte og friske, men du har måske aldrig prøvet at drikke nok af det
kan jeg høre...

> f.ex. whisky gør dem mere aggressive end øl, hvad man ofte hører, så
> er det nok bl.a. fordi whiskyen ikke har den samme beroligende og
> afslappende virkning som øllet, og som lægger en dømper på virkningen.

Det har ikke så meget med det at gøre. Øl skal man drikke meget større
mængder af for at blive fuld (tager også meget længere tid at indtage
ligeså store mængder alkohol), hvorimod man hurtigt bliver fuld af at
drikke spiritus... Og oftest sker der det med spiritus at man først
opdager at man er skide-fuld, når man står ude på toilettet og skal
pisse og ikke kan ramme lokummet... Og så er det for sent at tage den
med ro, for man fatter ikke en skid resten af aftenen (og før næste
morgen når man vågner)... hehe

> Forskellen i vandindhold har sikkert også betydning, store mængder
> vand har tendens til at gøre folk mere tunge og sløve, mens den
> dehydrerende virkning af stærk alkohol nærmest virker omvendt.

Nej, det kan man ikke sige... Det er alkoholen man bliver fuld af og det
er den som påvirker hjernen (er en slags gift, SVJH)... Ikke vand-indholdet.

Hvis du ikke drikker vand en hel dag, så bliver du sku´ da for helvede
heller ikke mere aktiv ift. at drikke "store mængder vand". Du har vist
gang i et par udokumenterede forestillinger om hvad der virker og
hvordan det virker

> Tequila drikkes ofte sammen med salt, og salt kan godt gøre folk mere
> aggressive og irritable, især i større mængder. Det kan måske også
> være en af grundene.

Nej, det tror jeg næppe. Salt er for at gendanne saltbalancen... Det er
alkoholindtagelsen pr. tidsenhed i løbet af en aften, der er det
afgørende for hvor stiv man bliver... Og drikker man sprut så mærker man
ikke rigtigt virkningen sålænge man sidder ned ved et bord, f.eks...

mvh.
Martin Jørgensen