Kan dug slukke tørsten?
Fra : koeppe

Dato : 30-09-04 22:34

I et af de udemærkede programmer, hvor jægersoldaten B.S Christiansen
og sangeren Signe Svendsen, render rundt ude i den vilde natur, mindes
jeg at B.S fortæller Signe at den indsamlede dug ikke kan bruges til
slukke tørsten med. Hvad skyldes det? Er det bare det faktum at man
ikke kan indsamle nok dug, eller er der andre dybere liggende grunde
bag?

-koeppe

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-10-04 00:01

"koeppe" <koeppe.fjernmig@kazur.fjernogsaamig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> og sangeren Signe Svendsen, render rundt ude i den vilde natur, mindes
> jeg at B.S fortæller Signe at den indsamlede dug ikke kan bruges til

Det kan det helt sikkert, det er jo destilleret vand (bare der er nok af
det). Smagen er nok ikke noget at skrive rosende beretninger om.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kim Schulz

Dato : 01-10-04 06:34

On Thu, 30 Sep 2004 23:34:02 +0200
koeppe <koeppe.fjernmig@kazur.fjernogsaamig.dk> wrote:

> [...]
> slukke tørsten med. Hvad skyldes det? Er det bare det faktum at man
> ikke kan indsamle nok dug, eller er der andre dybere liggende grunde

jeg har en bog om overlevelse et sted i samlingen og jeg kan huske at
den et sted giver et eksempel hvor man skal spænde et regnslag ud som en
trakt med spidsen nedaf.
Så kan man stille sin kop (Eller hvad man nu har) neden uden "trakten"
og derved få alt det dug (og kondens) som samles på regnslagets
udspændte overflade.
Vi testede det engang på en overlevelsestur da jeg var spejder og det
virkede rimeligt godt faktisk.

--
Kim Schulz | Fundanemt Content Management system:
Geek by nature | http://www.fundanemt.com

Fra : Rasmus

Dato : 01-10-04 09:29

Grav et hul som har en lidt mindre diameter end regnslaget, og læg at lag
grene med blade i bunden. stil en gryde midt i hullet, og spænd
regnslaget/teltdugen ud over hullet. Herefter lægget en sten midt på
regnslaget/teltdugen, over gryden. Nu har du så et lille drivhus som bliver
varmet op, og vandet fra grene og blade, vil fordampe. Herefter vil det
sætte sig på regnslaget som dug, og til sidst løbe ned af de skrå sider og
dryppe ned i gryden.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 01-10-04 10:44

> [...]
> udspændte overflade.
> Vi testede det engang på en overlevelsestur da jeg var spejder og det

Det trick viste BS også i et af programmerne, jeg tror det var i Death
Valley...

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 01-10-04 21:25

"Martin Kaltoft" <martin @ nos pam nitro.dk> skrev i en meddelelse

> Det trick viste BS også i et af programmerne, jeg tror det var i Death
> Valley...

Ørkenfolk kender planter og klipper hvor dug let opsamles - men det er vist
besværligt og uforudsigeligt om luftfugtighed giver nok dug.

Smagen er vel som destilleret vand nu er - lidt CO2 savnes - friskhed er om
lav pH.

Fra : Carlo Hansen

Dato : 02-10-04 02:38

Apropos dug - hvad med sæd?

Når jeg spørger, er det fordi, at jeg har set en japansk film - en
såkaldt BUKAKKE-film. I filmen ejekulerer 150 mænd på en ung kvindes
ansigt. Spermen glider ned ad hendes ansigt og opsamles i et bækken.
Til sidst hældes det hele i et målebæger (der er vel omkring en liter),
og derefter drikker kvinden det. Så er det jeg tænker: Hvorfor skulle
hun dog gøre det, hvis ikke det var fordi, at hun er tørstig?

Jeg er sikker på, at metoden også kan anvendes ude i ørkenen, hvis man
da støder på 150 japanske mænd.

Mvh Carlo

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 01-10-04 23:32

On Fri, 1 Oct 2004 07:33:40 +0200
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
> udspændte overflade.
> Vi testede det engang på en overlevelsestur da jeg var spejder og det

Antoine de Saint-Exupery har skrevet en fantastisk bog der hedder Blæsten, sandet og stjernerne. I den bog beskriver han at han var nødlandet i Sahara og drak dug. Men så vidt jeg forstår var han ved at dø.

Fra : kvaerulant

Dato : 02-10-04 03:49

koeppe wrote:

> [...]
> slukke tørsten med. Hvad skyldes det? Er det bare det faktum at man
> ikke kan indsamle nok dug, eller er der andre dybere liggende grunde

I ørken er der så tørt at det ikker er sikkert at der kommer dug,
særligt hvis det er overskyet.

Fra : Bo Warming

Dato : 13-10-04 06:17

"kvaerulant" <dsl90720@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> I ørken er der så tørt at det ikker er sikkert at der kommer dug,
> særligt hvis det er overskyet.

Jeg har da jeg foreberedte mit til ulandsarbejde, læst flere antropologiske
og andre faglitterære forfattere i FN-regi hævde, om naturfolkenes ædle
vilde evner at finde dug i ørknen, og derved undgå tørstedøden.

Måske sådant er observeret en håndfuld gange, i særlige ørkner og den
tørstende måtte bruge mange nattetimer på at finde særlige kaktusser med dug
nok til at væde sin tunge og imponere den hvide mand, der havde læst "Den
sidste mohikaner" og gerne ville skrive hjem om primitive etniskes
opfindsomhed og overlegne intelligens.
Måske historien således er i kategori med "urban legends".
TV-journalister har ofte mere sans for "den gode historie" end de har sund,
videnskabelig kritisk sans.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-04 07:33

koeppe skrev:

> [...]
>og sangeren Signe Svendsen, render rundt ude i den vilde natur, mindes
>jeg at B.S fortæller Signe at den indsamlede dug ikke kan bruges til

Dug er rent vand, så der er ikke noget mystisk ved det.

Nu husker jeg ikke udsendelen i detaljer (det er et halvt års tid
siden jeg så den), men det kan være han tænker på salt. Hvis man
kun indtager vand uden salt, så bliver man ved med at være
tørstig.

Rent vand kan fint slukke tørsten i dagligdags forstand (der er
salt i den normale føde), men når man snakker overlevelse under
ekstreme betingelser, er det nok også nødvendigt at tænke på
saltbalancen.

--
Bertel

Fra : koeppe

Dato : 02-10-04 09:10

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> salt i den normale føde), men når man snakker overlevelse under
> ekstreme betingelser, er det nok også nødvendigt at tænke på

Det var også noget i den retning jeg kom frem til. Men kan man så ikke
løse problemet ved at medbringe/spise salttableter? som oftest ved men
jo at man bevæger sig ud steder med lidt eller intet vand.

-koeppe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-10-04 10:31

koeppe skrev:

>Det var også noget i den retning jeg kom frem til. Men kan man så ikke
>løse problemet ved at medbringe/spise salttableter?

Der er grænser for hvor meget man kan slæbe rundt på. Hvis du så
udsendelsen, lagde du nok også mærke til de tæt pakkede rygsække
de startede med.

>som oftest ved men jo at man bevæger sig ud steder med lidt eller intet vand.

Vandet var ikke problemet.

--
Bertel