hvor langt væk er horisonten
Fra : Jørgen P

Dato : 29-09-04 21:15

Hvor langt væk er horisonten når du står ved ækvator og kikker ud over en
flad træng fx vand
og hvor langt er den i denmark fx.
eller er der forskæld, logisk fra min side burte der være længre ved ækvator
hvad hvis det er nord syd?

Jørgen

Fra : Steen

Dato : 29-09-04 22:35

Jørgen P wrote:

> Hvor langt væk er horisonten når du står ved ækvator og kikker ud
> over en flad træng fx vand

Afstanden til horisonten (eller rettere: kimmingen - den linje, hvor himmel
og hav mødes) er givet ved

d = kvrod[ h (h + 2R) ]

hvor h er din øjenhøjde og R er radius på den planet, du står på.

Hvis din øjenhøjde f.eks. er 2 meter, er der ca. 5 km til horisonten på
Jorden, mens der ville være ca. 3,5 km, hvis du stod på Mars.

> og hvor langt er den i denmark fx.
> eller er der forskæld, logisk fra min side burte der være længre ved
> ækvator hvad hvis det er nord syd?

Pga. rotation er Jorden en anelse fladtrykt ved polerne. Det medfører, at
Jordens krumningsradius er større dér, hvorfor afstanden til horisonten vil
være større ved polerne, end ved ækvator.

Læg mærke til, at den radius, der indgår i ovenstående formel er overfladens
krumningsradius der, hvor man befinder sig, og ikke afstanden til Jordens
centrum, som jo er *mindre* ved polerne end ved ækvator.

Præcis hvor meget variationen er, kan jeg ikke lige sige dig på siddende
bag. Men mit gæt er, at der næppe vil være mange meter kortere eller længere
til horisonten, afhængig af hvor du befinder dig.

/steen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-10-04 13:10

Steen wrote:

> Præcis hvor meget variationen er, kan jeg ikke lige sige dig på siddende

Jorden kan opfattes som en ellipsoide. De tre halvakser (a, b og c) er

a = b = 6378,140 km (ækvatorradius)
c = 6356,775 km (polarradius)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jørgen P

Dato : 02-10-04 18:08

Tak jeg troede horisonten var længer væk, men et spændenlig svar :)

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-04 00:57

"Jørgen P" <e-lerts@poulsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Tak jeg troede horisonten var længer væk, men et spændenlig svar :)
> "Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

Så skulle man ikke i klart vejr kunne se Barsebæk, når man står i vandkanten
på dansk strand 6 km fra reaktoren. Kan man ikke det?

Kunne grækerne, der vist tidligst har beskrevet deres vished om havenes
krumning, se sejlet på et skib før de så skroget på skibet?

Og er der ikke lysbrydningsfænomener (afhængige af luftfugtighed, lyset og
temperaturen) som lægger km til eller trækker km fra?

Fra : Gert Krabsen

Dato : 14-10-04 10:24

Nu er Barsebäck mig bekendt ikke gravet ned i jorden, men rager et par
meter op. Og derfor kan det ses længere væk end horisonten

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Michael Vittrup

Dato : 15-10-04 00:03

Fra : Steen

Dato : 15-10-04 12:30

Bo Warming wrote:

[snip]

Jeg tror, vi skal til at kalde dig "udbryderkongen" - det er tredje gang i
år, du er sluppet ud af mit kill-filter. Kan du SÅ komme tilbage!

[PLONK]

/steen

Fra : Bo Warming

Dato : 14-10-04 00:59

> [...]
længere
> til horisonten, afhængig af hvor du befinder dig.

Og det kan vist kaldes et kvalificeret gæt eller intuitivt velbegrundet
sjus. Nærmest en rationel overslagsberegning - halvt ubevidst med
cirka-tal..
Ordet "gæt" har da vist betydning af noget mere random choice agtigt - når
det ikke er gåder, der gættes.