Finanslommeregner
Fra : Claus Skaarup

Dato : 29-09-04 17:49

Det er mange år siden, jeg har gået på handelæsskole og jeg har derfor mere
eller mindre glemt, hvordan man bruger min finanslommeregner. (ufatteligt
den virker endnu, efter at have modtaget regelmæssige forsynhinger af cola
gennem 12 år... Nå. Det er en anden sag)

Jeg skal have regnet følgende ud:

Restgæld = 145000
Afdrag pr. måned: 1900
Rente/år: 8%

Restløbetid inden lånet går i nul: ?

Jeg kan huske, at rente pr. år skal tastes ind i "I/Y" på min regner. Afdrag
må skal ind under "PMT" (Payment), ikke?
På lommeregneren er følgende taster: "N (er det ikke antal afdrag?), "I/Y",
"PV", "PMT" og "FV".

Er der nogen, der kan lede mig på rette spor?

mvh Claus

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 29-09-04 18:28

Claus Skaarup wrote:

> [...]
> "PV", "PMT" og "FV".
>
> Er der nogen, der kan lede mig på rette spor?

Kig på Nissens eksampelsamling til ti83finans.

<http://education.ti.com/downloads/pdf/danmark/ti83finans.pdf>

Os, der ikke har en finansregner, gør som følger:

Hvis vi kalder renten pr. måned for r, så er

(1+r)^12 = 1.08

det vil sige

r = 1.08^(1/12) - 1 = 0,6443%

Du kan nu indsætte alle de kendte størrelser i ligningen:

1 - (1+r)^(-n)
G = y ----------------

eller

1 - (1+r)^(-n)
0 = y ---------------- - G

1 - 1,006443^(-n)
0 = 1900 ------------------------ - 145000
0,006443

Og så er ellers med at få gang i ligningsløseren
til at bestemme n.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Claus Skaarup

Dato : 29-09-04 21:00

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
Claus Skaarup wrote:

> [...]
> "PV", "PMT" og "FV".
>
> Er der nogen, der kan lede mig på rette spor?

Kig på Nissens eksampelsamling til ti83finans.

Ih tak ska' du ha'. Det viste sig, at jeg blot havde glemt at sætte et minus
foran "PMT". Sådan kan det gå.

mvh Claus
Der aldrig har været specielt matematisk anlagt, så jeg foretrækker regneren