Frekvensskift af EM stråling
Fra : Michael Berg

Dato : 27-09-04 16:20

Hej alle,

Findes der et apparat der kan skifte EM stråling op og ned i spektrummet i
realtime? Dvs. bølgelængde X ind = bølgelængde Y ud?

Jeg forestiller mig et sæt briller der kunne skifte fx. infrarød eller
mikrobølgestråling ind i det synlige spektrum, så man kunne "se" dette
umiddelbart.

Optimalt skulle det være en dims hvor skiftet var elektronisk styret så man
fleksibelt kunne vælge kildespektrum (fra nm til nm) og frekvensskift (nm
op/ned), eller den helt avancerede løsning hvor man vælger kildespektrum
(fra nm til nm) samt det spektrum man ønsker at repræsentere det oprindelige
spektrum i - hermed kunne man komprimere et stort spektrum til et lille,
synligt spektrum.

Det ville da være et fænomenalt sjovt legetøj ..

/Michael

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 27-09-04 17:22

Michael Berg wrote:

> Hej alle,
>
> Findes der et apparat der kan skifte EM stråling op og ned i spektrummet i
> realtime? Dvs. bølgelængde X ind = bølgelængde Y ud?

> /Michael

Hej Michael

Ja kig her under:
http://da.wikipedia.org/wiki/Fotonisk_krystal

Se adressen:

2004-05-24, Sciencedaily: Tightly Focused Laser Light Generates
Nonlinear Effects And Rainbow Of Color:
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/05/040521071505.htm
Citat: "..."supercontinuum generation in nonlinear fibers." The
phenomenon can be observed in a new class of optical fibers, called
photonic crystal fibers. PCFs consist of a tiny solid glass core
surrounded by a cladding, or casing, that contains air holes along the
length of the fiber...As the IR light propagates, or spreads, through a
1-meter-long fiber, the light appears, first orange, then yellow and
finally green...The visible lightwaves emerge from the fiber as white
light, which contains all the colors of the spectrum..."

-

Et almindeligt farvekamera og farvefjernsyn kan f.eks. lave den røde
kanal om ti blåt lys.

-

Her nævnes et ulineart krystal "crystal of beta barium borate" kan
omdannes fra UV-fotoner til 2 fotoner med lavere frekvens.

How to entangle photons:
http://physicsweb.org/articles/world/11/3/9/1/world-11-3-9-3

mvh/Glenn

-