Statistikspørgsmål vedrørende en spørgeske~
Fra : Kim Eichen

Dato : 27-09-04 13:27

Hej gruppe
Jeg er sammen med en anden ved at skrive speciale udsendt et spørgeskema og
det er den statistiske behandling af dette jeg har nogle spørgsmål til.

Situation:
Vi har indsamlet ca. 100 spørgeskemaer vedrørende respondenternes
opfattelser af en række faktorer (62) i et projekt.

Respondenter har haft en af følgende 6 roller i det givne projekt:
Projektleder
Sponsor/ejer
Projektmedarbejder
Konsulent
Bruger af SPI (software process improvement)
Andet

Til hver af de 62 faktorer har respondenterne skullet besvare hvor vigtig
faktoren har været på en skala fra 1-5

Vi har fundet det interessant at opdele besvarelserne i roller, men det vi
(bl.a.) gerne vil afgøre er om det giver mening at opdele besvarelserne i
roller.
Nu er mine statistikkundskaber desværre lidt rustne, men jeg tænker på om
man kan tage gennemsnittene for de enkelte faktorer fordelt på de 6 roller
og se om afvigelsen i forhold til gennemsnittet ligger inden for et
acceptabelt interval (hvor stor må denne afvigelse være?)
Hvis ovenstående er en ok fremgangsmåde, hvordan gøres det så, specielt
tænker jeg på hvilke output skal jeg have beregnet?

Hvis jeg skal kunne gøre ovenstående kræver det så at besvarelserne
gennemsnittet bliver beregnet af er normalfordelte.

Der er jo egentlig tale om 62 fordelinger (de 62 faktorer), der hver især
skal vurderes dels samlet og dels fordelt på de 6 roller. Hvordan gøres det
bedste?

Kan man på en eller anden måde foretage nogle samlede beregninger eller en
samlet vurdering af fordelingen, for hvad nu hvis jeg kommer frem til at de
55 faktorer er fordelt acceptabelt, men de sidste 7 ikke er, kan man så sige
noget om den samlede fordeling?

Hvis faktorerne ikke er normalfordelte hvad er der så af muligheder i
forhold til at vurdere om besvarelserne skal deles op i roller eller hellere
skal forblive samlet.

Jeg vil gerne kunne opnå at skrive enten: "resultatet af besvarelserne viste
at der var signifikant forskel på resultaterne i de forskellige rollegrupper
at det var mest hensigtsmæssigt at opdele efter rolle"
Eller: "opdelingen i roller viste at der ikke var signifikant forskel på
besvarelserne opdelt i roller, så vi undlod at opdele besvarelserne"

Vi har SPSS til rådighed til udførelse af beregningerne.

Undskyld det laaaaange indlæg.
Mvh Kim Eichen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-09-04 20:10

Kim Eichen wrote:
-snip-

> [...]
> og se om afvigelsen i forhold til gennemsnittet ligger inden for et
> acceptabelt interval (hvor stor må denne afvigelse være?)

Du vælger et signifikansniveau, mener det hedder alfa?

> Hvis ovenstående er en ok fremgangsmåde, hvordan gøres det så, specielt
> tænker jeg på hvilke output skal jeg have beregnet?

Middelværdi og spredning er altid rart at have som dokumentation.

> Hvis jeg skal kunne gøre ovenstående kræver det så at besvarelserne
> gennemsnittet bliver beregnet af er normalfordelte.

Ja, men du skal nok starte med at finde ud af om dataene (og evt.
hvilke) der overhovedet kan antages at være normalfordelte, før du går i
gang med noget helt vildt.

> Der er jo egentlig tale om 62 fordelinger (de 62 faktorer), der hver især
> skal vurderes dels samlet og dels fordelt på de 6 roller. Hvordan
gøres det
> bedste?

Du opstiller nogle hypoteser og enten forkaster du dem eller også
forkaster du dem ikke. Så udvælger du nogle faktorer du vil kigge på,
fordi 62 på én gang, det er nok lige i overkanten.

> [...]
at de
> 55 faktorer er fordelt acceptabelt, men de sidste 7 ikke er, kan man

Øh, ikke forstået. Du kan godt foretage en samlet vurdering med noget
chi^2-pjat, SVJH... Men hvad mener du med "acceptabelt"? Du siger det du
finder ud af og hvis nogle af faktorerne ikke passer, så er der ikke
noget at gøre ved det. Så må du skrive det som det er.

> Hvis faktorerne ikke er normalfordelte hvad er der så af muligheder i
> forhold til at vurdere om besvarelserne skal deles op i roller eller
hellere
> skal forblive samlet.

Du kan jo se om der er en anden fordeling der bedre passer. Og ellers
kan du bruge besvarelserne til at lave lagkage-diagrammer i rapporten og
konkludere hvad du finder ud af og om det holder stik med dine
forventninger.

> [...]
rollegrupper
> at det var mest hensigtsmæssigt at opdele efter rolle"

Det kan jeg godt forstå.

> Eller: "opdelingen i roller viste at der ikke var signifikant forskel på
> besvarelserne opdelt i roller, så vi undlod at opdele besvarelserne"

Du kan nok godt finde på noget fornuftigt at konkludere, kan jeg se.
Hvis du ikke får tingene til at passe helt, kan du jo ændre lidt på
signifikansniveauet og forklare hvilke tendenser du ser i dataene. Med
Excel kan du lave tendens-linjer (best fit) osv... Muligheder er der nok
af og mon ikke du kan få dataene til at vise noget fornuftigt?

> Vi har SPSS til rådighed til udførelse af beregningerne.

Kender kun Statgraphics, som kan finde på fordelinger til at beskrive
data og andre fornuftige ting (undersøge om data kan antages at være
normalfordelte).

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jesper Harder

Dato : 27-09-04 21:21

"Kim Eichen" <eichen@tiscali.dk> writes:

> [...]
> opdele efter rolle" Eller: "opdelingen i roller viste at der ikke
> var signifikant forskel på besvarelserne opdelt i roller, så vi

Det statistiske værktøj du skal bruge hedder »kontingenstabeller«
(contingency tables).

Jeg kender ikke SPSS, men det ville overraske mig, hvis det ikke havde
den nødvendige funktionalitet.

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>

Fra : Kim Eichen

Dato : 14-10-04 22:15

Tak for besvarelserne og undskyld at jeg ikke har reageret fær nu.

Mvh Kim

---