Stabil UV kilde
Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-04 01:02

Hej.

Jeg roder lidt med at få mit hjemmebryggede fotospektrometer kalibreret.
Besøgte Fysisk Institut på Århus Uni, hvor de har et kalibreret spektrometer
med ca. samme bølgelængdeområde som mit. Men de har desværre ikke en
lyskilde som er velegnet til at kalibrere UV området med. Så jeg leder efter
en lyskilde jeg kan ta' med derned og få taget en måling på, og så ta'
målingen og lyskilden med hjem og kalibrere mit eget meter til at matche
målingen. De har en kviksølvslampe som minder meget om dem jeg også selv har
fra gamle højfjeldssole og fra visse pærer med både kviksølvskolbe og
glødetråd. Men de giver kun nogle smalle bånd, og er desuden meget ustabile
og temperaturafhængige. F.eks. er der masser af 253.7 nm når den lige er
tændt, men den forsvinder næsten helt når lampen er varmet op.

Findes der nogle lamper der har et stabilt og nogenlunde jævnt fordelt
spekter i UV området? Området er fra ca. 250 til 400 nm.

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark

Fra : 15kw

Dato : 25-09-04 17:34

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i
> [...]
>
> Findes der nogle lamper der har et stabilt og nogenlunde jævnt fordelt
> spekter i UV området? Området er fra ca. 250 til 400 nm.

Hvad med en UV-Lysdiode forsynet fra en konstant-strømsgenerator ?

--
Hilsen
Peter N Petersen

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-09-04 17:54

15kw wrote:

> Hvad med en UV-Lysdiode forsynet fra en
> konstant-strømsgenerator ?

Fås de i med så korte bølgelængder? Jeg synes kun jeg har set dem med
bølgelængder lige under de 400 nm. Men ellers er det en god ide, lysdioder
har som regel et rigtig pænt parabelformet spekter, med en rimelig bredde.

Jeg har også tænkt på om en Xenon-lampe var brugbar. Nogen der ved hvor
meget UV er der i dem?

--
Ulrik Smed
Århus, Denmark