Differentiering af funktion
Fra : Mia

Dato : 24-09-04 21:45

Sidder lige her med et lille problem i denne "sene" aftentime.

Jeg har en opgave som går ud på at differentiere funktionen f to gange.

f(x)=2*(1+e^(2x)) hvilket jeg har omskrevet til
f(x)=2+2e^(2x)

Når jeg differentierer første gang får jeg
f'(x)=e^(2x)

og anden gang jeg differentierer får jeg
f''(x)=(1/2)e^(2x)

Opgaven skriver dog at jeg skal vise at f''(0)=8 hvorimod jeg kun kan få
f''(0)=(1/2) hvis jeg indsætter i f''(x)

Er det min differentiering der går helt galt eller kan jeg bare ikke regne
på dette tidspunkt af døgnet?

/Mia

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-09-04 21:52

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> writes:

> f(x)=2*(1+e^(2x)) hvilket jeg har omskrevet til
> f(x)=2+2e^(2x)
>
> Når jeg differentierer første gang får jeg
> f'(x)=e^(2x)

Her går det galt -- du dividerer med 2 i stedet for at gange.

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>

Fra : Mia

Dato : 24-09-04 22:29

"Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Her går det galt -- du dividerer med 2 i stedet for at gange.

Hmm - jeg er ikke med.

Formlen for differentation af e^(ax) siger jo (1/a)e^(ax).

/Mia

Fra : Mia

Dato : 24-09-04 22:36

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jesper Harder" <harder@myrealbox.com> skrev i en meddelelse

> Hmm - jeg er ikke med.
>
> Formlen for differentation af e^(ax) siger jo (1/a)e^(ax).
>
> /Mia

Og så gik det så lige op for mig at den formel for differentation jeg lige
har skrevet jo er formlen for integration. Damn jeg er den som er gået i
seng nu og så tager jeg et kig på det i morgen. Jeg er med nu Jesper Tak
for hjælpen

/Mia *som har integreret lidt for meget på det sidste *

Fra : Jesper Harder

Dato : 24-09-04 22:50

"Mia" <sleepygirl1984@FJERNDETTEhotmail.com> writes:

> Formlen for differentation af e^(ax) siger jo (1/a)e^(ax).

Prøv at kigge i formelsamlingen igen

--
Jesper Harder <http://purl.org/harder/>