ICANN og IANA
Fra : cjt

Dato : 15-05-01 20:42

Hej!

Jeg har læst et par steder at IANA står for koordenering/uddeling af
IP-numre på verdensplan (RIPE i Europa - INTERNIC i US)!

Men jeg kan også se at organisationen ICANN er ansvarlig for dette!
http://www.icann.org/

Hænger IANA og ICANN sammen?

Hvordan er sammenhængen egentlig mellem ICANN og IANA og INTERNIC
og RIPE og DK-Hostmaster osv.

Mange hilsner fra
Carsten

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-05-01 23:15

"cjt" <cajuth(remove_this)@worldonline.dk> wrote:

>Hænger IANA og ICANN sammen?

ICANN gør nu hvad IANA gjorde tidligere.
http://whatis.techtarget.com/definition/0,289893,sid9_gci214010,00.html

>Hvordan er sammenhængen egentlig mellem ICANN og IANA og INTERNIC
>og RIPE og DK-Hostmaster osv.

ICANN står for global uddeling af domænenavne IP-adresser og andet af
den slags. Dog ikke direkte til brugerne men gennem lokale
organisationer.

Mht. IP-adresser hedder disse organisation "Regional Internet
Registries" og omfatter RIPE, ARIN og APNIC, delt op geografisk som
det ses her:
http://www.ripe.net/ripencc/mem-services/training/slides/sld014.html

Mht. domænenavne uddelegerer ICANN ansvaret for enkelte TLDet (Top
Level Domain) til såkaldte "registrars". For de såkaldte "generic
TLDs" (såsom .com, .net og .org) findes der mange registrars, for
landsspecifikke TLDer findes én. For .dk's tilfælde er det
DK-hostmaster. For en liste med links til de enkelte registrars
hjemmesider se http://www.norid.no/domreg.html

For et overblik se:
http://www.icann.org/general/icann-org-chart_frame.htm

--
mvh. "Der bor også nonner oppe på vejen
Lasse Jarlskov - det er vist nok en meget naturlig ting."

Fra : Simon Skals

Dato : 16-05-01 14:13

It seems Lasse Jarlskov wrote:
>Mht. IP-adresser hedder disse organisation "Regional Internet
>Registries" og omfatter RIPE, ARIN og APNIC, delt op geografisk som
>det ses her:

Hvis man skal være helt præcis, så er det RIPE NCC, der er RIR
for Europa mm.

RIPE (altså uden NCC) er den europæiske ækvivalent til NANOG
(Nordamerika) og APRICOT (Asien), som alle er en slags
græsrodsbevægelser.

Det fremgår også af http://www.ripe.net/, at man gør en indsats
for at skelne mellem RIPE og RIPE NCC. Noget man uden diskussion
kunne have klaret meget lettere ved at bruge knap så enslydende
navne.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>