DØD OVER XP!!! Jeg vil spille halvgamle sp~
Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 16:22

Har købt nogle halvgamle spil: ThemePark World og Timon & Pumba's Jungle
Games... Og det vil bare ikke funke på XP....
Fx når jeg vil installere ThemePark World sker der dette:
Når jeg sætter cd'en kommer menuen godt nok
op, men når jeg så vælger installér kommer den med denne besked:

C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Systemfilen er ikke egnet til at køre
MS-DOS og Microsoft Windows programmer. Vælg "Luk" for at afslutte
programmet.
[Luk] [Ignorer]

Og jeg har leget med kompabilitet...

Fra : Brian Kiær

Dato : 01-11-04 15:37

Hvorfor poster du den samme besked 2 gange???!!!

Så vidt jeg kan se, skrev du nøjagtig samme indlæg d. 28/10.....

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 17:07

"Brian Kiær" <brki@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor poster du den samme besked 2 gange???!!!
>
> Så vidt jeg kan se, skrev du nøjagtig samme indlæg d. 28/10.....

Sry... Det har været min lillebror som har brugt min computer så. Det havde
jeg ikke set. Men det er sgu næsten så træls at det burde blive postet og
postet igen og igen.
Men det er rigtigt, at jeg har fået hjælp med at spille Lucasarts spil. Men
der er jo desværre ingen Scumm til andre spil. Eller hva'?

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-11-04 17:26

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
> Men det er rigtigt, at jeg har fået hjælp med at spille Lucasarts
> spil. Men der er jo desværre ingen Scumm til andre spil. Eller hva'?

ScummVM laver et virtuelt miljø som Lucasarts-spillene kan køre i. SCUMM
står for Script Creation Utility for Maniac Mansion, så det ligger
ligesom i navnet at det kun kan afvikle spil der er baseret på Maniac
Mansion's engine.

Det samme kan man sige om DOSBox, som er en generisk DOS emulator med
VESA, Soundblaster og partiel Protected Mode understøttelse..og meget
andet. Den virker ikke med alt og er vanskelig at få til at virke med
meget, måske er de spil du nævner nok i virkeligheden lidt for nye til
at køre under DOSBox. Hvis de skal bruge DirectX, så er de i hvertfald.

DOSBox:
http://dosbox.sourceforge.net/news.php?show_news=1
Support Forum (rigtig meget guld her):
http://vogons.zetafleet.com/index.php?c=7

Kig også på www.ntcompatible.com - måske kan du finde noget der.

Du kan også prøve med demoversionen af Virtual PC, men den er heller
ikke så glad for spil der bruger hardware-accelereret grafik.
Prøv at lave nogle googlesøgninger, der er helt sikkert andre der har
haft problemer med de samme spil og måske endda løst dem.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : David Lebech

Dato : 01-11-04 18:23

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan også prøve med demoversionen af Virtual PC, men den er heller ikke
> så glad for spil der bruger hardware-accelereret grafik.

http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx
Og må jeg tilføje, at det fungerer rigtig godt :)

Mvh
David Lebech

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 19:51

http://www.microsoft.com/windows/virtualpc/default.mspx
> Og må jeg tilføje, at det fungerer rigtig godt :)
>
> Mvh
> David Lebech

Den købte eller demo'en? Ved ikke om jeg bryder mig om at man skal købe et
program for at rette fejl på Xp... Men sådan er verdenen vel sat sammen...

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 01-11-04 18:59

Søren Kjeldsen wrote:
> [...]
>
> Den købte eller demo'en? Ved ikke om jeg bryder mig om at man skal
> købe et program for at rette fejl på Xp... Men sådan er verdenen vel

Jeg syntes ikke at man kan kalde det et fejl, at gamle spil ikke
understøtter strukturen i et nyt styresystem. Hverken på spillets eller
styresystemets vegne.

Jacob
--
http://www.imdb.com/name/nm1507094/

Fra : N´far

Dato : 01-11-04 19:45

Hej Søren,

du fik udmærket hjælp ved en link postet tidligere i dag. Kopér hele CD´en
på din HD., står der, og installér så derfra.

Jeg vil da prøve det i første omgang.

Og som sagt, har jeg installeret spillet med CD på en XP maskine og ikke
haft problemer med selve installationen af spillet.

Hyg...

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 20:51

> Hej Søren,
>
> du fik udmærket hjælp ved en link postet tidligere i dag. Kopér hele CD´en
> på din HD., står der, og installér så derfra.

Ingen af dem har virket desværre. Og jeg har kopieret Cd'en til min HD, og
det dur stadig ikke.
Kan sgu ikke hitte ud af Virtual PC, den vil hele tiden ha' en skide boot
disc eller et eller andet. Men må lige lege videre med det.

> Jeg vil da prøve det i første omgang.
>
> Og som sagt, har jeg installeret spillet med CD på en XP maskine og ikke
> haft problemer med selve installationen af spillet.

Min lillebror har det samme problem på sin computer, så det må være XP, tror
jeg.

Fra : Sune Salminen

Dato : 01-11-04 21:53

Søren Kjeldsen wrote:

> [...]
> Kan sgu ikke hitte ud af Virtual PC, den vil hele tiden ha' en skide
> boot disc eller et eller andet. Men må lige lege videre med det.

Ja, du skal selv installere et operativsystem på den. Windows 98 SE for
eksempel.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-04 15:20

Søren Kjeldsen wrote:

> Den købte eller demo'en? Ved ikke om jeg bryder mig om at man skal
> købe et program for at rette fejl på Xp... Men sådan er verdenen vel

Det er spillet der rummer fejl, ikke XP.

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 04-11-04 19:11

> Det er spillet der rummer fejl, ikke XP.

Hvis spillene har kunnet fungere på 95/98 (muligvis 2000?) så må det da være
XP, som tænker: "Addv... det er over 2 år gammelt, det gider vi fandeme ikke
ha'!".
Selvom jeg har spillet ældre spil, som for eksempel Fall Out 2, der har kørt
fint.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-11-04 23:38

Søren Kjeldsen wrote:

> Hvis spillene har kunnet fungere på 95/98 (muligvis 2000?) så må det
> da være XP, som tænker: "Addv... det er over 2 år gammelt, det gider

Spillet er dårligt skrevet... Det er _ikke_ Windows' skyld.

> Selvom jeg har spillet ældre spil, som for eksempel Fall Out 2, der
> har kørt fint.

Nogle spil er skrevet korrekt, andre er noget klamp. Skyd ikke skylden
på XP, for det er ikke der fejlen ligger.

Jesper G. Poulsen

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 03-11-04 23:54

> Nogle spil er skrevet korrekt, andre er noget klamp. Skyd ikke skylden
> på XP, for det er ikke der fejlen ligger.

Nåh, så burde XP bare være mere tolerant overfor fejl, eller måske endda
selv være i stand til at rette dem
Det burde da kunne alt det 98/95 kunne...
Fordi det er fandeme nogle gode spil jeg ikke kan spille. Jeg synes det
lyder lidt underligt at fx ThemePark World "er noget klamp", mener da det er
maxis, der står bag... eller tager jeg helt fejl?
Timon & Pumba er vist lavet i samarbejde med Microsoft...

Fra : Jens Jensen

Dato : 04-11-04 09:40

> Nåh, så burde XP bare være mere tolerant overfor fejl, eller måske endda
> selv være i stand til at rette dem

Nu er XP jo ikke skrevet til at skulle køre disse gamle spil. Selvom der er
en kompatibilitetsmode, så er det ikke hver gang den virker. XP skulle jo
gerne være mere stabil end 95/98, og så hjælper det jo ikke noget, at man
indbygger den samme svaghed. Jeg har haft flere spil (både gamle og nye) som
er gået ned, men XP har holdt sig kørende hele tiden. I mine 98'er dage, var
det hele computeren der gik ned.

> Det burde da kunne alt det 98/95 kunne...

Næh, det er en XP.

> Fordi det er fandeme nogle gode spil jeg ikke kan spille.

Jeg har også et spil, som jeg har lyst til at spille igen, men det vil ikke
køre på min XP. Det er ret irriterende, men så har jeg andre spil, og jeg
kan vente på 2'eren i mellemtiden.

Man kan jo også lave en dual-boot maskine, og have både 98 og XP på
maskinen, og hvis man skal spille et af de gamle spil, så booter man bare på
98'eren.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 10:11

Søren Kjeldsen wrote:

> Nåh, så burde XP bare være mere tolerant overfor fejl, eller måske
> endda selv være i stand til at rette dem

Fordi en spiludvikler ikke kan finde ud af at følge visse konventioner
for programmering, så skal MS indbygge "intelligent fejlfortolker" i
deres operativsystemer?

> Det burde da kunne alt det 98/95 kunne...

Man har taget nogle forkerte beslutninger da man udviklede spillet -
den er ikke længere.

> Fordi det er fandeme nogle gode spil jeg ikke kan spille. Jeg synes

Synd!

> det lyder lidt underligt at fx ThemePark World "er noget klamp",

Hvis det ikke virker, selvom alle kompatibilitetsmæssige forholdregler
er taget, så _er_ det noget klamp.

Jeg har oplevet spil der har påstået at Win2000 ikke var en 32-bit
Windows... Hvis man fejldetekterer (opstiller nogle forkerte
forudsætninger for 32-bit) på Win32-API'et, så får man fejl når man
forsøger at afvikle samme software på WinNT.

Jesper G. Poulsen

Fra : Peter T.

Dato : 01-11-04 23:12

Søren Kjeldsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Sry... Det har været min lillebror som har brugt min computer så.

Den tror jeg ikke længere på!

--
"Jeg nøjes med mine 2x 2.5m2 til hver højttaler og det syntes jeg
lyder fint. Også selv om ekspedienten svor at et par tilspillede

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 02-11-04 00:33

> Den tror jeg ikke længere på!

Øh hvorfor ikke?

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 01-11-04 16:12

Hvis du så gerne vil spille det gamle lort må du jo lege med en bootmanager
og så kører dos/windows ved siden af din XP.

Og du må selv hitte ud af hvordan - så lærer du også lidt.

MVH Niels

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 17:32

"Niels Rasmussen" <the.hunter@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis du så gerne vil spille det gamle lort må du jo lege med en
> bootmanager
> og så kører dos/windows ved siden af din XP.
>
> Og du må selv hitte ud af hvordan - så lærer du også lidt.

Det trælse er jo at det ikke er SÅ gammelt. Så det skal jo stadig bruge
Windows. Men XP har åbenbart ikke så meget til overs for det.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-04 13:03

Niels Rasmussen skrev:

> Hvis du så gerne vil spille det gamle lort må du jo lege med en
> bootmanager og så kører dos/windows ved siden af din XP.

Det har Brian da ikke problemer med?

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : David Lebech

Dato : 01-11-04 18:24

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> skrev i en meddelelse
> Har købt nogle halvgamle spil: ThemePark World og Timon & Pumba's Jungle
> Games... Og det vil bare ikke funke på XP....

http://www.adamhearn.co.uk/games/themeparkworld/tpwwin2kfix.html
Theme Park World løsning - er i øvrigt fundet på ntcompatible.com

http://ntvdm.cjb.net/
Virker med mange spil

Mvh
David Lebech

Fra : MuLLe

Dato : 01-11-04 18:43

"Søren Kjeldsen" wrote
> [...]
> Når jeg sætter cd'en kommer menuen godt nok
> op, men når jeg så vælger installér kommer den med denne besked:

Det nemmeste efter min mening, det er at lave et dobbelt bootsystem.
Hvor du både har win 98 se, og windows XP installeret.

MvH MuLLe

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 19:47

> Det nemmeste efter min mening, det er at lave et dobbelt bootsystem.
> Hvor du både har win 98 se, og windows XP installeret.
>
> MvH MuLLe

Er det en simpel procedure?

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 19:26

"Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message

> Er det en simpel procedure?

Ja.

Du kan jo prøve at se om det ikke også er det for dig .

Mvh. Jacob.

P.S. Måske du skulle skifte til dansk normaltid på din computer?

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 20:29

> P.S. Måske du skulle skifte til dansk normaltid på din computer?

Øh... mit ur passer altså... Ved ikke, hvorfor du siger det. Har godt nok
hørt det før... Klokken er 19:28, mens jeg skriver denne besked...

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 21:20

> Øh... mit ur passer altså... Ved ikke, hvorfor du siger det. Har godt nok
> hørt det før... Klokken er 19:28, mens jeg skriver denne besked...

Du skulle måske kigge på din tidszone, for kl. er 20:29 iflg. indlægget :)

Lars B

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 22:29

> Du skulle måske kigge på din tidszone, for kl. er 20:29 iflg. indlægget :)
>
> Lars B

Det er den ikke på min. Det er lidt mærkeligt.

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 21:43

> Det er den ikke på min. Det er lidt mærkeligt.

Nej, det er derfor du skal checke din tidszone!

Klik på "uret", og på fanebladet "Tidszone", og check om den står til GMT+01
(København, Madrid, Oslo)

Lars B

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 22:48

> Nej, det er derfor du skal checke din tidszone!
>
> Klik på "uret", og på fanebladet "Tidszone", og check om den står til
> GMT+01 (København, Madrid, Oslo)
>
> Lars B

Det er den. Det tjekkede jeg også før, men jeg glemte lige at skrive det.

Fra : Peter T.

Dato : 01-11-04 22:01

Søren Kjeldsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Det er den. Det tjekkede jeg også før, men jeg glemte lige at skrive
> det.

Der står stadig;

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 23:13

> I din header. Der skal stå +0100 og ikke -0000. Så vær venlig at tjekke
> din tidszone een gang mere og husk denne gang at trykke OK og ikke Cancel.

OK... Gjorde det igen. Stadig rigtig zone.

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 23:13

Men du står som om du har skrevet det klokken 22:00...

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 22:34

> Men du står som om du har skrevet det klokken 22:00...

Ja, og du står som om du har skrevet kl. 23:12 og 23:13, men det kan du
dårligt have gjort....

Lars B

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 01-11-04 23:51

> Ja, og du står som om du har skrevet kl. 23:12 og 23:13, men det kan du
> dårligt have gjort....
>
> Lars B

Det er sgu mærkeligt... Jeg har tjekket zonen 5 gange nu. Øh... Jo jeg har
skrevet dem de tidspunkter... kl er vel ikke kun halv 23? Vi har jo skiftet
tid ikke? Lige nu er den 23:50...

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 22:54

> Det er sgu mærkeligt... Jeg har tjekket zonen 5 gange nu. Øh... Jo jeg har
> skrevet dem de tidspunkter... kl er vel ikke kun halv 23? Vi har jo
> skiftet tid ikke? Lige nu er den 23:50...

....!

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 22:58

"Jacob Holm Jorgensen" <holmATnork.aau.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Kjeldsen" <lordseverin@tele2adsl.dkREMOVETHIS> wrote in message

Loool... nej, sgu, kl. er 22:57 ... tror du ikke du skulle finde en der
kunne hjælpe dig?!

> ...!

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 23:05

"Lars B. Jensen" <lars[at]Zulfo[dot]dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob Holm Jorgensen" <holmATnork.aau.dk> skrev i en meddelelse

> Loool... nej, sgu, kl. er 22:57 ... tror du ikke du skulle finde en der
> kunne hjælpe dig?!

Undskyld, den skulle ikke skrives til dig Jacob, men til Søren!

Lars B

Fra : Ukendt

Dato : 01-11-04 23:05

> [...]
> skrevet dem de tidspunkter... kl er vel ikke kun halv 23? Vi har jo
> skiftet tid ikke? Lige nu er den 23:50...

Se mit svar som jeg fejlagtigt sende til Jacob!

Klokken er altså kun 23:05 nu!

Lars B

Fra : Peter T.

Dato : 01-11-04 23:11

> [...]

> har skrevet dem de tidspunkter... kl er vel ikke kun halv 23? Vi har
> jo skiftet tid ikke? Lige nu er den 23:50...

Øh... Mens jeg skriver dette er kl 23:11.

Fra : Peter T.

Dato : 01-11-04 23:11

Søren Kjeldsen leverede følgende historie fra de varme lande:

> Men du står som om du har skrevet det klokken 22:00...

Ja, og det er korrekt! Jeg tror altså at du må have byttet om på sommer-
og vintertid eller noget i den stil...

Fra : Søren Kjeldsen

Dato : 02-11-04 00:37

> Ja, og det er korrekt! Jeg tror altså at du må have byttet om på sommer-
> og vintertid eller noget i den stil...

HAHAHAHA!!! Ja, i har sgu ret... Men jeg har ikke pillet ved noget så det må
være min computer som har fucket op... Kæft mand, og jeg var ved at tænke i
andre dimensioner... HAHAHA... Nåh, men så har jeg lidt længere tid... Det
er jo bare fint nok... Shit... that was funny...

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-11-04 13:04

MuLLe skrev:

> Det nemmeste efter min mening, det er at lave et dobbelt bootsystem. Hvor
> du både har win 98 se, og windows XP installeret.

Det kræver jo en ekstra licens hvis man ikke har det i forvejen og så er
det jo en dyr løsning.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 04-11-04 16:11

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kræver jo en ekstra licens hvis man ikke har det i forvejen og så
> er det jo en dyr løsning.

Ikke når han har 98 i forvejen. Hvis du lægger mærke til det, så har
Søren anvendt spillet problemfrit med 98. Nu har han XP (installeret)
og kan ikke længere spille det.

Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 13:02

Jesper G. Poulsen skrev:

> Ikke når han har 98 i forvejen. Hvis du lægger mærke til det, så har
> Søren anvendt spillet problemfrit med 98. Nu har han XP (installeret) og
> kan ikke længere spille det.

Ahh pis det læste jeg ikke lige

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-11-04 16:18

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ahh pis det læste jeg ikke lige

Men ellers har du ganske ret

Jesper G. Poulsen

Fra : Mads Bahrt

Dato : 05-11-04 01:05

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det kræver jo en ekstra licens hvis man ikke har det i forvejen og så er
> det jo en dyr løsning.

Du kan købe en win98 licens for ca. ingen penge i
dk.marked.privat.edb.software

MVH
Mads

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 05-11-04 13:03

Mads Bahrt skrev:

> Du kan købe en win98 licens for ca. ingen penge i
> dk.marked.privat.edb.software

Jeg har ikke lige kigget efter men der ser ud til at han i forvejen har en
gyldig licens da han før har spillet på Win98.

Fra : Henning

Dato : 04-11-04 22:13

> [...]
>
> C:\WINDOWS\SYSTEM32\AUTOEXEC.NT. Systemfilen er ikke egnet til at køre
> MS-DOS og Microsoft Windows programmer. Vælg "Luk" for at afslutte

Findes filen autoexec.nt i system32?

Jeg får samme fejl i w2k når den mangler og et program har brug for en
dosbox.

mvh Henning