Pro@accesss vs NetExpress
Fra : Goofy

Dato : 15-05-01 21:03

Hej

Jeg står over for at skulle vælge imellem NetExpress og Pro@ccess.

1) Ifølge de oplysninger jeg har om produkterne, så skulle det være ok
selv at omkonfigure NetExpress II routeren, hvis man lyster dette, men
det skulle koste penge for at få omkonfigureret routeren der følger
med Pro@ccess, hvorfor det???

2) Rent sikkehedsmæssigt, hvilken router er så mest sikker af de 2
produkter?

3) Hvad ville du anbefale, hvis du satte sikkerheden højest?
Her tænker jeg bl.a. på a) at kunne opgradere firmware for at lukke
huller, og b) hvor gode de enkelte routere er til at sikre
lokalnetværket., hvis de eneste services man ønsker at køre, er HTTP
på port 80, og alm. mail og ingen udp-trafik (som jeg går ud fra er
godt at lukke af for?) ?

4) Hvor nødvendigt er det at have en software firewall bag routeren,
hvis man ikke tillader, at computere udefra kan sætte en forbindelse
op til en af computerne på lokalnetværket?
(Hvis man kun benytter mailprogrammer og Internet Explorer til
browsing)

5) Hvilke andre begrundelser ville du have for at vælge det ene
produkt frem for det andet?

PS Det skal siges jeg kun har mulighed for at vælge TDCs produkter.

På forhånd tak for svar!

Mvh

Anders Lind

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-05-01 23:24

Goofy <IHATESPAMMAIL@NOSPAMDOTCOM.GHJYU> wrote:

> [...]
>selv at omkonfigure NetExpress II routeren, hvis man lyster dette, men
>det skulle koste penge for at få omkonfigureret routeren der følger

Fordi TDC ikke har kunnet finde ud af at annullere den tåbelige beslutning de
tog da Pro@ccess blev tilbudt, men dog har kunnet finde ud af ikke at gentage
tåbeligheden da NE2 blev tilbudt.

>2) Rent sikkehedsmæssigt, hvilken router er så mest sikker af de 2
>produkter?

Den der lukker mindst muligt ind udefra. Dvs. enten NE2-ruteren med "lukket"
standard-konfigurering eller P@-ruteren på et netværk hvor ingen maskiner har
de særlige IP-adresser som den forwarder forbindelser udefra til. NE2-ruteren
med "åben" konfiguration giver derimod ingen beskyttelse overhovedet, og bør
ikke bruges uden en eller anden slags firewall på indersiden.

>3) Hvad ville du anbefale, hvis du satte sikkerheden højest?
>Her tænker jeg bl.a. på a) at kunne opgradere firmware for at lukke
>huller,

Det kan man ikke med P@, og næppe heller med NE2 - men det er sikkert ret
ligegyldigt for sikkerheden.

> [...]
>lokalnetværket., hvis de eneste services man ønsker at køre, er HTTP
>på port 80, og alm. mail og ingen udp-trafik (som jeg går ud fra er

Hvis du kun vil køre http- og mail_klienter_, så sikrer de begge
lokalnetværket udmærket (hvis du under P@ ikke har maskiner med de særlige
IP-adresser som den forwarder forbindelser udefra til).

Hvis du vil køre servere, så må noget jo lukkes ind udefra, og så er
serverprogrammets sikkerhed det mest interessante her.

> [...]
>op til en af computerne på lokalnetværket?
>(Hvis man kun benytter mailprogrammer og Internet Explorer til

Det er ikke nødvendigt under de omstændigheder. Både P@ og NE2 "lukket" giver
udmærket beskyttelse hvis du ikke har servere: den langt største risiko er så
at du selv downloader en virus eller et andet ondsindet program, og den risiko
er ikke sådan at slippe af med.

>5) Hvilke andre begrundelser ville du have for at vælge det ene
>produkt frem for det andet?

Hvis du vil køre servere: P@ fordi den giver fast IP-adresse. Ellers NE2 med
"lukket" ruterkonfiguration fordi den er billigere. (Eller NE2 med "åben"
konfiguration hvis man - tydeligvis i modsætning til dig - ikke er bange for
angreb udefra og skal køre programmer der ikke kan tåle
portnummeroversættelse, som fx visse spil eller visse VPN-implementationer).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 15-05-01 23:45

Jeg skrev:

> [...]
>angreb udefra og skal køre programmer der ikke kan tåle
>portnummeroversættelse, som fx visse spil eller visse VPN-implementationer).

Men jeg glemte et måske væsentligt argument for NE2: der følger et
Opasia-abonnement, og dermed en postkasse og hjemmeside, med. Med P@ skal man
selv skaffe sig den slags (fx på egen server eller hos en webhoteludbyder).

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).