Salt i ferskvandsakvarie...
Fra : Thomas

Dato : 15-05-01 20:38

Hejsa alle.
Besøgte en dyrehandel i dag, og fik at vide, at en smule salt i et alm.
selskabsakvarie skulle være nærmest det rene mirakel medicin. Skulle være
godt for fisk, planter og modvirke sygdom ?? Nogen der har erfaring med
dette ?? Hvor meget skal der i ? Fik oplyst en teskefuld pr. 50 liter vand
!?
MVH Thomas.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-05-01 20:24

"Thomas" <thomasbc-anip@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dette ?? Hvor meget skal der i ? Fik oplyst en teskefuld pr. 50 liter vand

Det er vist noget med at det svagt iriterer fisken slimlag, som derved
bliver tykkere, og så skulle de ikke så nemt blive syge.

Jeg synes bare det lyder ligesom at vi åd en hovedpine pille hverdag for at
undgå at få ondt i hovedet.

Og jeg kan bestemt ikke lide denne ide.

Og det er forresten ikke nødvendig,

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Aleksander

Dato : 15-05-01 20:39

Det kommer ann på hvilke fisk du har. Mollyer krever salt i vannet, andre
tåler det ikke. Sjekk om fiskene dine tåler/trenger salt før du tilsetter
noe som helst.

mvh
Aleksander

Fra : Tina

Dato : 15-05-01 20:53

Det er ikke almindeligt salt men middelhavsalt husk det!!!

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-05-01 07:30

"Tina" <tina@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse news:9ds1jm$65e$1@eising.k-net.dk...
> Det er ikke almindeligt salt men middelhavsalt husk det!!!

Det betyder ikke noget, da salt ligemeget hvor det kommer fra er NaCl (natrium chlorid) Men man skal undgå den slags salt med alle mulige extra mineraler i.

Men i det hele taget er der kun meget få fisk der kræver salt i vandet, f.eks. mollier og brakvandsfisk, nå ja og selvfølgelig saltvandsfisk

Fra : Tina

Dato : 16-05-01 08:25

det var ligsom det jeg mente!!!

Fra : Gert

Dato : 15-05-01 21:41

Hej,

Du kan sagtens bruge salt i dit akvarie. Dog skal du kun bruge det når det
er nødvendigt. Du må absolut ikke komme det i jævnligt, da det så ikke vil
have nogen effekt til sidst. Når jeg har haft nogle problemer har jeg hældt
det meste af et 1/2 kg i. Det plejer at hjælpe. Hvis du kun har alm
køkkensalt kan du i en snæver vending sagtens bruge det. Det behøves ikke at
være middelhavs salt. Har selv gjort det før uden problemer. Det modvirker
ikke sygdom, men det kan i lette tilfælde hjælpe på nogle. Bemærk "lette".

Mvh

Torben

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 16-05-01 06:48

"Gert" skrev:
> [...]
> være middelhavs salt. Har selv gjort det før uden problemer. Det modvirker

Om saltet er fra Middelhavet eller andre steder har vel ingen betydning. Men mon ikke man helst skal undgå det (almindelige) salt
der har tilsat jod?

/Jonas

Fra : Thomas

Dato : 16-05-01 11:41

Hej alle.
Tak for svarene. Jeg har ingen problemer i mine akvarier, det var bare lige
det, at forhandleren fik det til at lyde som om salt var det rene mirakel i
et akvarie. Jeg vil heller ikke gå og tilsætte diverse ting og sager i
vandet. Jeg har også nogle fisk jeg ikke er sikker på hvordan vil reagere,
feks. violinsmerlinger ( hillstream loach ).
MVH Thomas.

Fra : Claus Christensen

Dato : 17-05-01 20:59

Der har været snakket meget om salt i forhold til fiskene og det er rigtigt
at det kan bruges til gavn for visse fisk bl.a. visse ungefødende.

Men i forhold til planterne vil det meget sjældent være en fordel!
For de fleste planter vil være skadeligt i større mængder og vil altid
medføre ophobninger hvis det doceres ugentlig uden store vandskifte!

Hilsen

Claus

Tropica Aquarium Plants www.tropica.dk