Bestemme båndbredde på bestemt port
Fra : Ronni

Dato : 15-05-01 19:35

Hej NG

Jeg har er ADSL (512/128) forbindelse som skal deles mellem 4 personer.
Nu er det jo sådan at jeg ikke regner med at dette vil være tilstrækkeligt i
længden
og overvejer at opgradere denne til en 1024/256, men så skal jeg jo selv
betale det over 512/128. Og når det er mig som at der betaler vil jeg også
have båndbredden.
Jeg har en Intel Switch 8 ports, og tænkte på om det er muligt at bestemme
hvor stor en båndbredde der er på hver enkelt port, eller rettere at
reservere
noget båndbredde til mig så at de andre kun kan få max 55 kb/s og jeg er
den eneste der har fuld adgang til 110 kb/s ?
I så fald, hvad skal jeg have fat i af software/hardware og hvor kan jeg
læse
noget om opsætning af dette ?

Håber at der er nogle som kan hjælpe.

Med venlig hilsen
Ronni
ronni1@ofir.dk

Fra : Fritze

Dato : 15-05-01 19:37

Det var faktisk en god idé, men skal switchen ikke være managed? (er det
ikke det det hedder?)
Ellers vil jeg da også gerne høre om det program.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 20:14

"Ronni" <riwen@ofir.dk> writes:

> [...]
> noget båndbredde til mig så at de andre kun kan få max 55 kb/s og jeg er
> den eneste der har fuld adgang til 110 kb/s ?

Du kan stille en FreeBSD med ip_dummynet op mellem din router og resten
af dit net. Du kan læse mere om ip_dummynet på
http://www.iet.unipi.it/~luigi/ip_dummynet/

> I så fald, hvad skal jeg have fat i af software/hardware og hvor kan jeg
> læse noget om opsætning af dette ?

En FreeBSD, som ikke skal køre ret meget andet end lidt routing af en
1 Mbps linie behøver ikke at være nogen voldsom maskine. En gammel
Pentium skulle i hvert fald være rigeligt.

Findes ip_dummynet egentlig også under OpenBSD og NetBSD? Jeg er ikke
lige den store BSD-kender :-\

--
Jacob
How do I install Linux, there is no setup.exe?

Fra : Ronni

Dato : 15-05-01 20:27

øøøh....
Mit netværk er bygget op som følgende :
ADSL modem -> Router -> Switch -> 4 computere

hvor skal jeg smide den server ind der skal styre uddelingen
af båndbredde ?

/Ronni

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 15-05-01 20:54

"Ronni" <riwen@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:9drvtt$bk$1@sunsite.dk...
> øøøh....
> Mit netværk er bygget op som følgende :
> ADSL modem -> Router -> Switch -> 4 computere
>
> hvor skal jeg smide den server ind der skal styre uddelingen
> af båndbredde ?
Efter routeren, altså:
ADSL modem -> Router -> Server -> Switch -> 4 computere

Du kan også bruge Linux. Så skal du kigge på enten WRR
(http://home.dkik.dk/users/worm/wipl-wrr/wrr.html) eller QoS i de nye 2.4
kernels. Så vidt jeg ved er der ikke nogle alternativer... Desværre.

Mvh. Jonas

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 21:10

"Jonas Due Vesterheden" <totalnirvana@mailme.dk> writes:

> Du kan også bruge Linux. Så skal du kigge på enten WRR

WRR understøtter da vist ikke det setup der efterspørges, gør det?
Det kan sikre at båndbredden deles ligeligt, men vel ikke at man
kan afsætte fx 1024 kbps til en bruger og kun 512 til en anden?

Jeg kender desværre ikke noget til QoS i 2.4 kernen, jeg ved bare
at ip_dummynet netop kan klare opgaven

--
Jacob
Given a conflict, Murphy's law supercedes Newton's.

Fra : Per Frederiksen

Dato : 18-05-01 20:43

Begynderspørgsmål,

jeg overvejer selv noget tilvsvarende blot i forbindelse med proxy/firewall
efter
router.

Men hvordan gør man med to netforbindelser. (ind fra router og ud til
switch)

Er det i dag et netkort med to RJ45 stik, eller 2 netkort i samme maskine??

Har maskinen så to ip adresser - som begge giver adgang til samme maskine??

med venlig hilsen

Per

Fra : Fritze

Dato : 15-05-01 20:39

> En FreeBSD, som ikke skal køre ret meget andet end lidt routing af en
> 1 Mbps linie behøver ikke at være nogen voldsom maskine. En gammel
> Pentium skulle i hvert fald være rigeligt.

Det var dog en bøvlet løsning. Ikke fordi jeg klandrer dig for at hjælpe,
men der må da være andre måder...... At skulle til at investere i en gammel
maskine og sætte et OS op, man aldrig før har set/rørt ved, det dur bare
ikke. Der må være en nemmere/smartere løsning derude et sted.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 21:18

"Fritze" <Fritze76@hotmail.com> writes:

> [...]
> maskine og sætte et OS op, man aldrig før har set/rørt ved, det dur bare
> ikke. Der må være en nemmere/smartere løsning derude et sted.

Lige meget hvad du gør, så skal du have et eller andet ind mellem routeren
og dine brugere. I stedet for en gammel computer med FreeBSD eller lignende
kan du sikkert også finde forskellige andre software/hardware-løsninger, som
dog uden tvivl alle vil koste dig langt flere penge.

--
Jacob
Smile, it makes people wonder what you're thinking.

Fra : Fritze

Dato : 15-05-01 21:24

> [...]
som
> dog uden tvivl alle vil koste dig langt flere penge.

En managed switch kan altså ikke gøre det?

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-05-01 21:49

On Tue, 15 May 2001 22:23:47 +0200, Fritze wrote:
>lignende
>som
>
>En managed switch kan altså ikke gøre det?

Nej, ikke nogen til < 30k i al fald ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-05-01 22:44

"Fritze" <Fritze76@hotmail.com> writes:

> En managed switch kan altså ikke gøre det?

Nej. Det faktum at den er managed har intet at gøre med hvordan
den fordeler båndbredde at gøre. At en dims der kan den slags
selv sagt er managed er så en anden ting, som jo er nødvendig for
at man kan styre hvordan den skal gøre det.

At en switch er managed betyder bare at man kan styre "noget" på
den, det siger ikke umiddelbart noget om hvad dette "noget" er.
Dette "noget" kan fx være at man også kan hente lidt statistik ud
af den.