Musik... (Baraka, Dead Can Dance, Lisa Ger~
Fra : David Rasmussen

Dato : 30-10-04 23:49

Jeg har hørt en bestemt type musik forskellige steder. Dels i filmen
"Baraka", dels engang for lang tid siden på en "Dead Can Dance"-cd, dels
i filmen "The Insider" og også i filmen "The Passion of the Christ".

Det viser sig så at Lisa Gerrard i øvrigt er ret gennemgående her. Hun
medvirker vist i alle fire sammenhænge.

Jeg ved ikke hvad man kalder den slags, men der synges (af Lisa Gerrard
i dette tilfælde tror jeg) i nogle underlige, uendeligt smukke skalaer
som minder lidt om vores kendte frygiske skala (og afledte, f.eks.
spansk skala/jødisk skala osv.), men som også indeholder mindre
intervaller end dem vi kender fra vores diatoniske skalaer. Lidt arabisk
ville nogle vel sige.

Er der et navn for denne genre?

Er der nogen der kan anbefale noget?

Er der specifikt nogen der kan anbefale specifikke "Dead Can
Dance"-albums, Lisa Gerrard-albums og/eller andre soundtracks end dem
jeg nævner?

/David

Fra : Kim Petersen

Dato : 31-10-04 08:30

> Er der specifikt nogen der kan anbefale specifikke "Dead Can
> Dance"-albums, Lisa Gerrard-albums og/eller andre soundtracks end dem
> jeg nævner?

Lisa Gerrard & Pieter Bourke: Duality. Har jeg, og jeg synes den er god.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 31-10-04 08:33

On Sun, 31 Oct 2004 00:49:22 +0200, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Er der specifikt nogen der kan anbefale specifikke "Dead Can
>Dance"-albums, Lisa Gerrard-albums og/eller andre soundtracks end dem
>jeg nævner?

Mine favoritter er:

Lisa Gerrard "The Mirror Pool"

Og Dead Can Dance's "Toward the Within" (liveoptagelse) som jeg i sin
tid købte sammen med et VHS bånd. Jeg formoder man får den med DVD i
dag.

Af relateret musik kunne du prøve Peter Gabriels "Passion". Det er
forøvrigt soundtracket til filmen "The Last Temptation of Christ".

Der er også bandet "Delerium". musikken er elektronisk men der noget
meget smuk sang på deres numre. Den eneste jeg desværre har med
Delerium er "Karma" og den er meget god.

--
Now Playing:
Collide - Euphoria (Emirian Mix)

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 31-10-04 08:42

On Sun, 31 Oct 2004 08:32:53 +0100, Thomas Jespersen
<thomas@lucky-music.dk> wrote:

>Der er også bandet "Delerium". musikken er elektronisk men der noget
>meget smuk sang på deres numre. Den eneste jeg desværre har med
>Delerium er "Karma" og den er meget god.

Hov, jeg søgte lige. Du kan høre nogle eksempler på Delerium her:
http://www.delerium.com/
--
Now Playing:
Collide - Feed Me To The Lions

Fra : Kim Petersen

Dato : 31-10-04 13:36

Fra : Kim Petersen

Dato : 31-10-04 13:40

> Hov, jeg søgte lige. Du kan høre nogle eksempler på Delerium her:
> http://www.delerium.com/

Jeg siger i hvert fald mange tak for link'et, jeg har nu bestilt Semantic
Spaces, Karma og Chimera (lader til at være lidt anderledes, lidt mere
pop-agtig) fra www.amazon.de - ikke helt billigt, men hva'; ska' man ha', så
ska' man ha'. Så faldt der også lige lidt trance (noget DJ Tiesto som jeg
heller ikke kan få herhjemme) af

Amazon har også musikeksempler liggende.

Fra : Peter Kaas

Dato : 31-10-04 10:39

> Er der specifikt nogen der kan anbefale specifikke "Dead Can
> Dance"-albums, Lisa Gerrard-albums og/eller andre soundtracks end dem
> jeg nævner?

Fsva. soundtracks så vil jeg anbefale dig at høre i hvertfald de sidste tre
numre af "Gladiator". Dér er hun med.

Mvh
Peter

Fra : David Rasmussen

Dato : 31-10-04 11:22

Peter Kaas wrote:

> Fsva. soundtracks så vil jeg anbefale dig at høre i hvertfald de sidste tre
> numre af "Gladiator". Dér er hun med.

Yep, det ved jeg. Det glemte jeg at skrive.

/David