Q: Heavyfolk, der spiller klassisk?
Fra : skipper

Dato : 21-10-04 14:43

Hej

Kender nogen nogle gode eksempler på heavymusikere (primært guitarister, men
gerne andre), som spiller klassiske værker eller brudstykker heraf på heavy-
(eller rock-) manér?

Indtil videre har jeg fundet frem til et par numre med guitaristen Yngwie
Malmsteen, men jeg mangler stadig det helt perfekte nummer. Allerhelst ville
jeg gerne høre en ordentlig luns af Bachs Toccata & fuga i d-mol, men andre
(især Bach og barok) værker ville også være velkomne.

Skipper

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-10-04 17:29

skipper wrote:

> [...]
> ville jeg gerne høre en ordentlig luns af Bachs Toccata & fuga i d-mol,
> men andre (især Bach og barok) værker ville også være velkomne.

Jeg fandt på et tidspunkt et meget fedt nummer hvor Yngwie spiller Bourée,
men det er måske den du selv er faldet over. Og så er der Manowar's udgave
af Flight of Bumblebee. Jeg har iøvrigt engang hørt et svensk heavy band
fremføre temaet fra Pippi Langstrømpe... nogen der ved hvem det var?

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Morten H.

Dato : 21-10-04 17:14

Lasse Jensen skrev:

> [...]
> af Flight of Bumblebee. Jeg har iøvrigt engang hørt et svensk heavy band
> fremføre temaet fra Pippi Langstrømpe... nogen der ved hvem det var?

Var det ikke Black Ingvars?

/Morten

Fra : Lasse Jensen

Dato : 21-10-04 20:21

Morten H. wrote:

> Var det ikke Black Ingvars?

Jo, akkurat. Tak.

--
Lasse Jensen [fafler at linuxmail dot org]

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-10-04 05:12

Lasse Jensen wrote:
> Jeg har iøvrigt engang hørt et svensk heavy band
> fremføre temaet fra Pippi Langstrømpe... nogen der ved hvem det var?

Det er Black Ingvars.

--
Jakob Møbjerg Nielsen | Nordvestjysk Brass Band - http://nvbb.dk
jakob@dataloger.dk | Vinder af 1. division

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-10-04 16:44

On Thu, 21 Oct 2004 18:28:48 +0200, Lasse Jensen <fafler@linuxmail.org>
wrote:

> Jeg har iøvrigt engang hørt et svensk heavy band
> fremføre temaet fra Pippi Langstrømpe... nogen der ved hvem det var?

Det er vidst Black Ingvars du tænker på.
De har også lavet bananer i pyjamas o.l.
<http://www.blackingvars.com/>

--
Ryan Kristensen

Fra : Ken Larsen

Dato : 21-10-04 15:28

skipper <skipper@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:BD9D8984.3F1E%skipper@stofanet.dk...
> [...]
andre
> (især Bach og barok) værker ville også være velkomne.

Det smukkeste nummer jeg nogensinde har hørt er Puccinis Nessun Dorma, som
Manowar fortolker på suveræn vis på deres seneste album.

--
MVH
Ken Larsen

Fra : -V-

Dato : 21-10-04 15:29

skipper wrote:
> [...]
> Allerhelst ville jeg gerne høre en ordentlig luns af Bachs Toccata &
> fuga i d-mol, men andre (især Bach og barok) værker ville også være

Yngwie 'You unleashed the fury' Malmsteen er selvsagt det mest kendte valg,
men der er en del andre.

Frit fra hukommelsen:
Tony McAlpine
Eddie VH
Stu Hamm (Ja, han er bassist og ikke guitarist - men han er sagomelme god)
Ritchie Blackmore

-V-

Fra : Morten Jensen

Dato : 22-10-04 13:08

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Eddie VH

EVH har jeg da aldrig hørt spille noget klassisk, og jeg mener at kende til
alt hvad han har lavet.
OK, 'Cathedral' er måske lidt klassisk inspireret, - men det er også det
eneste jeg lige kan komme på.

/Morten

Fra : -V-

Dato : 22-10-04 13:23

Morten Jensen wrote:

> EVH har jeg da aldrig hørt spille noget klassisk, og jeg mener at
> kende til alt hvad han har lavet.

Alt....?

> OK, 'Cathedral' er måske lidt klassisk inspireret, - men det er også
> det eneste jeg lige kan komme på.

'Cathedral' ville jeg ikke kalde klassisk i ...øh...klassisk forstand.

Jeg har en optagelse liggende, hvor han spiller 'Für Elise' live.
Den er ikke udgivet, men jeg har ladet mig fortælle at det var en fast del
af hans repertoire i 80'erne.

-V-

Fra : Morten Jensen

Dato : 25-10-04 13:11

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message
> Alt....?

Ja, alle VH's officielle udgivelser + lidt uofficielle.

> 'Cathedral' ville jeg ikke kalde klassisk i ...øh...klassisk forstand.

Jeg kan godt få den til at lyde klassisk inspireret... Det afhænger sikkert
af lytteren...

'Spanish Fly' ligger nok i samme kategori hos mig.

> Jeg har en optagelse liggende, hvor han spiller 'Für Elise' live.
> Den er ikke udgivet, men jeg har ladet mig fortælle at det var en fast del
> af hans repertoire i 80'erne.

OK, så kender jeg alligevel ikke det hele. Er det som en del af hans
solo-trip ved en koncert?

/Morten

Fra : -V-

Dato : 25-10-04 13:22

Morten Jensen wrote:
> Ja, alle VH's officielle udgivelser + lidt uofficielle.

Jeg fulgte med til og med 5150, hvorefter kvaliteten imo dalede
katastrofalt.

> OK, så kender jeg alligevel ikke det hele. Er det som en del af hans
> solo-trip ved en koncert?

Jepsen.

Jeg har naturligvis fundet den via en non-officiel kilde.

-V-

Fra : Morten Jensen

Dato : 25-10-04 15:06

> Jeg fulgte med til og med 5150, hvorefter kvaliteten imo dalede
> katastrofalt.

Enig. Van Halen 3 har jeg vist endda kun hørt én gang ialt.
DLR-perioden var klart bedst.
Trist at EVH vist p.t. mest arbejder i at holde sin årelange brandert
kørende, og man stort set kun hører om DLR når han bliver snuppet med "græs"
på sig.
Til gengæld virker det som om Michael Anthony er frisk og ved godt mod.

Kan det passe at jeg for noget tid siden læste at Hagar er begyndt at
arbejde sammen med VH igen?

> Jeg har naturligvis fundet den via en non-officiel kilde.

Kan du fortælle hvor og hvornår optagelsen er fra? - Kunne godt tænke mig at
prøve at finde den...

/Morten

Fra : -V-

Dato : 25-10-04 15:24

Morten Jensen wrote:

> [...]
> mod.
>
> Kan det passe at jeg for noget tid siden læste at Hagar er begyndt at

Jeg ville ønske, at jeg kunne give dig en komplet liste over begivenheder i
VH's karriere, men jeg opgav på et tidspunkt at følge med i farcen omkring
Sammy H., Diamond Dave og Gary C.
A' ka' 'ette hitte ud af 'ed.

Måske, men kun måske er Sammy H nu igen fast forsanger igen.

Det var han ihvertfald, da de gav koncert i Vegas for nogle uger siden. Da
jeg tilfældigvis var i Vegas i samme periode overvejede jeg seriøst at se
dem, men billetprisen blev den afgørende faktor til den negative side.

> Kan du fortælle hvor og hvornår optagelsen er fra? - Kunne godt tænke
> mig at prøve at finde den...

Jeg kender ikke detaljerne så nøje.
Den fylder ca. 1,3 mb i mp3.

-V-

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 22-10-04 21:57

Således skrev -V- den Thu, 21 Oct 2004 16:29:27 +0200:

>Tony McAlpine

Heh, jeg gravede lige lidt i Tony McAlpine-arkivet og fandt hans
udagver af Chopin, Prelude 16, Opus 28 og Chopin Etude #2 Opus #25.

Men det havde ikke rigtigt noget med sagen at gøre, for han spiller
dem på klaver. På en meget klassisk måde.

Knud

--
Most people would sooner die than think; in fact, they do so.
- Bertrand Russell (1872-1970)

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 23-10-04 05:20

-V- wrote:
> Stu Hamm (Ja, han er bassist og ikke guitarist - men han er sagomelme god)

Det kan der slet ikke være tvivl om. Han har bl.a. en ganske morsom solo
på DVD'en "Joe Satriani - Live in San Francisco" (som forøvrigt er en
ganske god DVD).

Udover det, så spiller John Petrucci (Dream Theater) ind i mellem
klassiske temaer, når han nu en "sjælden" gang spiller en solo.

Fra : Lampen

Dato : 21-10-04 15:47

skipper wrote:
> [...]
> jeg gerne høre en ordentlig luns af Bachs Toccata & fuga i d-mol, men andre
> (især Bach og barok) værker ville også være velkomne.

Jeg kan forestille mig nogle komponister der ruller i deres grav :D

Fra : Peter Risager

Dato : 21-10-04 19:35

> Kender nogen nogle gode eksempler på heavymusikere (primært
> guitarister, men gerne andre), som spiller klassiske værker eller
> brudstykker heraf på heavy- (eller rock-) manér?

Omvendt findes der Apocalyptica, de spiller heavy, på klassisk om man så må
sige :)

--
Peter Risager
"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be

Fra : Dag Stinus

Dato : 21-10-04 23:30

"skipper" <skipper@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
men
> gerne andre), som spiller klassiske værker eller brudstykker heraf på

[klip]

Svenske Candlemass spiller Chopins Marche Funebre på albummet Nightfall
(1987).

De sidste 3 minutter af titelnummeret på Cozy Powells soloalbum Over The Top
(1979) er en moderne udgave af 1812 Ouverturen af Tchaikovsky.

Tyske Accept bruger Beethovens Für Elise i titelnummeret på deres album
Metal Heart (1985). Det kunne nydes for fuld hammer i Lille Vega den 6.
oktober da Udo Dirkschneider gav en fed koncert på 2 timer.

Venlig hilsen
Dag

Fra : -V-

Dato : 22-10-04 00:02

Dag Stinus wrote:
> [...]
> album Metal Heart (1985). Det kunne nydes for fuld hammer i Lille
> Vega den 6. oktober da Udo Dirkschneider gav en fed koncert på 2

Wuuuuudddd!!!???

Har han været her?!
Jeeeez, jeg opdager sgudda heller aldrig noget. Jeg oplever aldrig noget
spændende.

-V-

Fra : L.K.

Dato : 22-10-04 05:21

Har en plade ved navnet Beethoven on speed, med en kvinde der kalder sig
"The Great Kat", som spiller Beethoven 5th, Paganin's 24th Caprice på
violin, i hvad man kan kald heavy.

L.K.
www.krall.dk

Fra : Snebjoern Andersen

Dato : 25-10-04 22:07

"L.K." <aliveinc@yahoo.com> wrote
> Har en plade ved navnet Beethoven on speed, med en kvinde der kalder sig
> "The Great Kat", som spiller Beethoven 5th, Paganin's 24th Caprice på
> violin, i hvad man kan kald heavy.

'The Great Kat' er simpelthen bunden - men flot at du indrømmer at
være i besiddelse af skiven!

/Snebjørn

Fra : Bo Brunsgaard

Dato : 22-10-04 08:26

> [...]
> jeg gerne høre en ordentlig luns af Bachs Toccata & fuga i d-mol, men andre
> (især Bach og barok) værker ville også være velkomne.

Bachs Toccata er indspillet af gruppen SKY (så vidt jeg lige husker på
LP'en "SKY 2"). Det er måske lidt at snyde på vægten at kalde det for
heavy, men det lugter da altid lidt af fugl.

Se:

http://www.softshoe-slim.com/lists/s/sky.html

Bo Brunsgaard

Fra : Mads

Dato : 22-10-04 14:19

Det tyske power / speed metal band AT VANCE har lavet nogle klassiske nr.
som er rigtig gode,
de har også lavet nogen cover nr. af ABBA som lyder rigtig godt.

--
-=MF=-
ROCK ON !

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 26-10-04 16:51

On Thu, 21 Oct 2004 15:43:00 +0200, skipper <skipper@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> men
> gerne andre), som spiller klassiske værker eller brudstykker heraf på

Jon Uli Roth har lavet en cd der hedder: Metamorphosis of Vivaldi's IV
Seasons
<http://www.ulijonroth.com/sky/discography/nav.htm>

--
Ryan Kristensen

Fra : David Mikkelsen

Dato : 27-10-04 15:17

Et nr. der er helt fantastisk er Manowars udgave af Nessun Dorma
det ligger i en afkortet udgave på albummet Warrios of the world.

Fra : Broegger

Dato : 09-11-04 11:51

> [...]

> guitarister, men gerne andre), som spiller klassiske værker eller
> brudstykker heraf på heavy- (eller rock-) manér?

Jeg mener også at Pretty Maids har et nummer der starter med noget
klassisk... Kan ikke lige huske hvad, men det lyder kanon. Er vist på
pladen der hedder Red, hot and heavy...

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Ken Larsen

Dato : 09-11-04 18:37

Broegger <me@privacy.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Xns959C789252C2Atbr@130.133.1.4...
> skipper <skipper@stofanet.dk> skrev

> Jeg mener også at Pretty Maids har et nummer der starter med noget
> klassisk... Kan ikke lige huske hvad, men det lyder kanon. Er vist på
> pladen der hedder Red, hot and heavy...

Fortuna, nr. 1 på Red...

--
MVH
Ken Larsen

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 09-11-04 12:12

wrote:

> [...]
>gerne andre), som spiller klassiske værker eller brudstykker heraf på heavy-

Der er "The Great Kat" som jeg så på en musikvideo engang. Hun har
bl.a. lavet denne cd som måske kunne være interessant:
http://tinyurl.com/5dh3k

--
Now Playing:
Robert Rich & B. Lustmord - Undulating Terrain