Guitar spørgsmål
Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 21:17

Hej

Jeg er ny guitar spiller.

Nu undrer det mig at i en engelsk bog, er den anden nederst streng B.
Og i en dansk bog er den H.

Hvad skal jeg rette mig efter?

Mvh
Michal

Fra : Jens Lønborg

Dato : 15-10-04 21:28

Hej Michael
B og H er det samme. I DK bruger vi H, og andre bruger B.
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 21:45

Jens Lønborg wrote:

> Hej Michael
> B og H er det samme. I DK bruger vi H, og andre bruger B.
> Jens

Tak Jens

Men jeg synes ikke min guitar tuner kan finde H.
Strengen er MEGET stram, meget mere end den nederste. Og så er den
endda kun på E.

Mvh

Michal

Fra : F.B. [3000]

Dato : 15-10-04 21:52

Michal wrote:
> Men jeg synes ikke min guitar tuner kan finde H.
> Strengen er MEGET stram, meget mere end den nederste. Og så er
> den endda kun på E.

Stem alle strenge godt ned.
Tag tuner og stil først A strengen. (440 Hz)
Tag dem derefter én for én nedad.
Slut med den øverste E streng.
Læg fingeren på 7 bånd så den kun lige markerer og ikke trykker
på strengen. Den tone du får skal være den samme som den løse H
(B) streng.
Tricket med at markere kan også bruges på det dybe E i 5 bånd og
med løs tynd E streng, der igen skal lyde ens.

--
Hilsen

Flemming Jørgensen
Slet: *getlost*

Fra : Jens Lønborg

Dato : 15-10-04 22:01

"F.B. [3000]" <zillyink@getlosthotmail.com> skrev i en meddelelse
> Stem alle strenge godt ned.
> OSV
> Hilsen
>
> Flemming Jørgensen

Hej Michal
Du kan evt prøve at kigge på www.guitaren.dk
Der er masser äf gode tips for begyndere.
Husk, at når du stemmer guitaren, skal du altid nærme dig den rigtige tone
nedefra. Hvis du kommer til at stemme strengen for højt, så skru den et godt
stykke ned, og stem den så nedefra igen.
Hvis du bruger en guitartuner skal 2. streng stemmes som B.
Der findes. groft sagt, to slags tunere. De kromatiske, og de
ikke-kromatiske. De kromatiske finder selv den rigtige tone at stemme efter,
og de ikke kromatiske, skal du selv indstille tonen med en omskifter.
Hvilken tuner har du?
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 22:40

Jens Lønborg wrote:

> [...]
> ikke-kromatiske. De kromatiske finder selv den rigtige tone at stemme
> efter, og de kromatiske, skal du selv indstille tonen med en

Tak Jens

Så passer min streng nu
Det er en Stagg TU-C Chromatic Tuner.

Mvh
Michal

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-04 22:05

F.B. [3000] wrote:

> [...]
> streng. Tricket med at markere kan også bruges på det dybe E i 5
> bånd og med løs tynd E streng, der igen skal lyde ens.

Skal den første ikke være E?

Vil det så sige at hvis jeg ikke holder på nogle strenge, og bare slår
på den anden nederste streng, så skal min tuner vise B?

Mvh
Michal

Fra : Sune Salminen

Dato : 16-10-04 00:31

Michal wrote:

> Skal den første ikke være E?
>

> Vil det så sige at hvis jeg ikke holder på nogle strenge, og bare slår
> på den anden nederste streng, så skal min tuner vise B?

Ja. E-B-G-D-A-E, streng nummer 1 er den nederste, lyse E-streng.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : koeppe

Dato : 15-10-04 23:23

Jens Lønborg wrote:
> Hej Michael
> B og H er det samme. I DK bruger vi H, og andre bruger B.

for at gøre forviringen komplet kan det tilføjes at den tone man i
England og USA benævner Bb, i størstedelen af Europa kaldes for B. Man
skal altså være opmærksom på hvilken toneart man spiller i da B kan
betyde både H og Bb.

Så vidt jeg ved startede hele den forvirring for nogle hundrede år siden
med en østrigsk bogtrykker, og nogle sjusket skrevet noder. I noderne
stod B men da bogtrykkeren var beruste læste han H. Denne fortagelse
bredte sig ud over det Europæsike kontinent, og kun englenderene valgte
(som sædvanlig) at gå deres egne veje.

-koeppe

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-10-04 23:54

koeppe wrote:
> og kun englenderene valgte
> (som sædvanlig) at gå deres egne veje.

Jeg troede at det var franskmændende som altid gik deres egne veje :)

/David

Fra : Per LH

Dato : 16-10-04 05:30

"koeppe"

> skal altså være opmærksom på hvilken toneart man spiller i da B kan betyde
> både H og Bb.

I hvilke tonearter er den så hvad?

Per

Fra : koeppe

Dato : 16-10-04 11:42

Per LH wrote:
> "koeppe"

> I hvilke tonearter er den så hvad?

Det er ikke altid muligt at se betydningen ud fra tonearten. Men som
oftest filtonerarterne F, Bb, Eb, Ab, Db, Gb, betyde at B skal læses som
Bb, og H som H. Er tonearterne G, D, A, E, H, F#, vil B i de fleste
tilfælde være H. I C er Bb den lille septim, så her kan B gå begge veje.

Men ellers kan man for at finde ud af hvilken fortolkning man skal
bruge, kigge på de andre. Hvis der optræder både H og B, er B nok det
sammen som Bb. Hvis Bb og B optræder er B H.

Håber jeg ikke har forvirret for meget...

-koeppe

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 13:16

koeppe wrote:

> Håber jeg ikke har forvirret for meget...

Det har du ikke, men det er nu yderst sjældent at jeg støder på Bb = B.
Og normalt er folk konsekvente inden for samme værk, så det plejer ikke
at være et problem.

/David

Fra : koeppe

Dato : 16-10-04 14:22

David Rasmussen wrote:

> Det har du ikke, men det er nu yderst sjældent at jeg støder på Bb = B.
> Og normalt er folk konsekvente inden for samme værk, så det plejer ikke
> at være et problem.

Det er da ikke unormalt at man i engelske noder finder Bb og B sammen.
Man kan f.eks forstille sig Bb Bdim Db, hvor B indgår som en overgang.

-koeppe

Fra : koeppe

Dato : 16-10-04 15:13

koeppe wrote:

> Det er da ikke unormalt at man i engelske noder finder Bb og B sammen.

Ukool at svare på eget indlæg, men...

Jeg kan nu se hvad du mener siger. og mit indlæg giver absolut ingen
mening. Selvfølgelig er folk konsekvente ind for samme værk. Men det
forhindre ikke at der i nogle værk bruger H og B isted for B og Bb,
eller at de kombineres H 0g Bb. Men som du selv skriver plejer det at
være indlysende hvilken syntaks der er brugt.

-koeppe (der burde læse andres indlæg inden hans svare )

Fra : David Rasmussen

Dato : 16-10-04 15:23

koeppe wrote:

> Det er da ikke unormalt at man i engelske noder finder Bb og B sammen.
> Man kan f.eks forstille sig Bb Bdim Db, hvor B indgår som en overgang.

Bb og B sammen er ikke noget problem. Det er et problem hvis de dækker
over det samme, og det gør de aldrig i samme værk. Mener du iøvrigt ikke
Bb Bdim Cm (F7 etc.), altså en standard jazz-kadence? Bb Bdim Db lyder
underligt :)

/David

Fra : koeppe

Dato : 16-10-04 16:14

David Rasmussen wrote:
> Mener du iøvrigt ikke
> Bb Bdim Cm (F7 etc.), altså en standard jazz-kadence? Bb Bdim Db lyder
> underligt :)

jo, det gør jeg jo nok. selvom jeg vil mene det andet ikke er helt
utænkeligt.

-koeppe

Fra : Per LH

Dato : 16-10-04 20:01

"koeppe"

> Det er ikke altid muligt at se betydningen ud fra tonearten. Men som
> oftest filtonerarterne =>en hel masse
> Håber jeg ikke har forvirret for meget...

Nej det er ikke være end det (for mig) var i forvejen.
Det må blive på øret igen....

Per