sangstemme fintuning
Fra : Koeffe

Dato : 13-10-04 17:48

Jeg så forleden dag et tv program med en producer der sagde at han kunne
høre når sangstemmer var fintunet med maskiner; sådan så sangeren rammer
tonerne korrekt.

Hvordan kan man høre det? Hvad skal man lytte efter?

--
Koeffe

Fra : Sune Salminen

Dato : 13-10-04 17:57

Koeffe wrote:
> Jeg så forleden dag et tv program med en producer der sagde at han
> kunne høre når sangstemmer var fintunet med maskiner; sådan så
> sangeren rammer tonerne korrekt.
>
> Hvordan kan man høre det? Hvad skal man lytte efter?

Du skal lytte efter Antares Autotune.

Du kan downloade en demo og prøve den selv.
http://www.antarestech.com/download/

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : Koeffe

Dato : 14-10-04 22:41

"Sune Salminen" <salminen@monkeydoktor.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan downloade en demo og prøve den selv.
> http://www.antarestech.com/download/

Okay, det har jeg prøvet nu, men jeg kan ikke finde ud af at styre det. Jeg
er total nybegynder med lydprogrammer. Nu har jeg givet op, da jer er godt
træt af at høre på kvindestemmen der synger Somewhere Over The Rainbow
pivfalsk :)

--
Koeffe

Fra : Otto J.

Dato : 14-10-04 12:09

> [...]
> tonerne korrekt.
>
> Hvordan kan man høre det? Hvad skal man lytte efter?

Jeg generes også jævnligt af det, men jeg vil ikke garantere at jeg kan høre
det hvér gang... Effekten kan bruges i mindre eller større grad.
Erfaring er vejen frem, så start i det nemme: Hør f.eks. Cher's Believe,
eller Brdr. Olsen's Wings of love, dér bruges det bevidst meget overdrevet,
for at skabe en speciel effekt på stemmen (et "knæk" mellem hver tone). Det
er præcis den samme effekt du kan høre, bare i langt mindre udtalt grad.

Mvh. Otto

Fra : -V-

Dato : 14-10-04 12:31

Otto J. wrote:
> [...]
> bevidst meget overdrevet, for at skabe en speciel effekt på stemmen
> (et "knæk" mellem hver tone). Det er præcis den samme effekt du kan

Du kan også bare tage stort set hele Craig Davids samlede produktion for at
høre flere eksempler.

-V-

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-10-04 13:35

-V- wrote:

> Du kan også bare tage stort set hele Craig Davids samlede produktion
> for at høre flere eksempler.

Hm. Nu er jeg desillusioneret.

Jeg troede jo i min grænseløse naivitet at det fede ved Craig David var,
at han rent faktisk kan synge sådan.

Har du hørt unplugged-udgaven af 'Fill Me In'......? Hvis der er
Auto-Tune på den, så æder jeg frivilligt mit ADSL modem.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : -V-

Dato : 14-10-04 13:49

Sune Salminen wrote:

> Hm. Nu er jeg desillusioneret.
>
> Jeg troede jo i min grænseløse naivitet at det fede ved Craig David
> var, at han rent faktisk kan synge sådan.

Nope, ikke rigtigt.
Hørte en udsendelse om det på en digitalradio station for noget tid siden.
Tro mig, jeg var skam også overrasket.

Min teknikkyndige ven ødelagde mine illusioner fuldstændigt ved at påstå, at
det da var common knowledge.
Mener du anderledes?

> Har du hørt unplugged-udgaven af 'Fill Me In'......? Hvis der er
> Auto-Tune på den, så æder jeg frivilligt mit ADSL modem.

Nej, jeg har ikke haft fornøjelsen.
Hvor store bidder kan du tage...?

Jeg prøver lige at finde udgaven, og så kan vi snakke videre.

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-10-04 15:17

-V- wrote:

> Nej, jeg har ikke haft fornøjelsen.
> Hvor store bidder kan du tage...?
>
> Jeg prøver lige at finde udgaven, og så kan vi snakke videre.

Og diskutere hvilke krydderier der må komme på?

/David

Fra : -V-

Dato : 14-10-04 15:25

David Rasmussen wrote:

> Og diskutere hvilke krydderier der må komme på?

Jeg tager det som et partsindlæg - du giver mig ret?

-V-

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-10-04 15:34

-V- wrote:

> Jeg tager det som et partsindlæg - du giver mig ret?

Jajaja, den er god med jer.. Hør nu nummeret først!

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-10-04 16:58

-V- wrote:

> Jeg tager det som et partsindlæg - du giver mig ret?

Jeg ved ikke så meget om det, men det har altid undret mig at Craig
David lød som en computer.

/David

Fra : Peter Theglev

Dato : 14-10-04 16:30

Sune Salminen wrote:

> [...]
>
> Har du hørt unplugged-udgaven af 'Fill Me In'......? Hvis der er
> Auto-Tune på den, så æder jeg frivilligt mit ADSL modem.

Det lader sig jo også gøre "live" - husker bl.a. Red Hot Chili Peppers i
Parken for nogle år siden. Det var MEGET tydeligt. Forsangeren var
småsyg, så derfor brugte de skidtet.

/Peter

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-10-04 16:40

Peter Theglev wrote:

> Det lader sig jo også gøre "live" - husker bl.a. Red Hot Chili
> Peppers i Parken for nogle år siden. Det var MEGET tydeligt.
> Forsangeren var småsyg, så derfor brugte de skidtet.

Ja. Jeg husker da Brd. Olsen vandt melodi grand prix og sang til
allersidst i finalen. Forbavselsen stod malet i deres ansigter hver gang
Auto Tune satte ind.. "synger jeg virkelig SÅ falsk?"

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : -V-

Dato : 14-10-04 16:38

Peter Theglev wrote:

> Det lader sig jo også gøre "live" - husker bl.a. Red Hot Chili
> Peppers i Parken for nogle år siden. Det var MEGET tydeligt.
> Forsangeren var småsyg, så derfor brugte de skidtet.

Ha!

Foretrækker du Maldon eller Læsø, Sune.....?

-V-

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-10-04 17:21

-V- wrote:

> Foretrækker du Maldon eller Læsø, Sune.....?

Heheh... Jeg er glad for Maldon, men har vist aldrig smagt Læsø?

/David

Fra : Sune Salminen

Dato : 14-10-04 18:56

David Rasmussen wrote:

> Heheh... Jeg er glad for Maldon, men har vist aldrig smagt Læsø?
>
> /David

Så er det godt...!

HØR NU NUMMERET FØRST

Jeg havde jo aldrig sagt at jeg ville æde mit modem hvis jeg var usikker
på at jeg havde ret, vel?

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : David Rasmussen

Dato : 14-10-04 23:14

Sune Salminen wrote:

> Så er det godt...!

Er vi nogle møgunger? :)

> HØR NU NUMMERET FØRST

Så skal jeg høre et helt Craig David-nummer *gulp*!

> Jeg havde jo aldrig sagt at jeg ville æde mit modem hvis jeg var usikker
> på at jeg havde ret, vel?

Johov!

/David, triagenarian

Fra : Sune Salminen

Dato : 15-10-04 00:00

David Rasmussen wrote:

> Er vi nogle møgunger? :)

lol

> Så skal jeg høre et helt Craig David-nummer *gulp*!

> Johov!

Na-harj..!!

> /David, triagenarian

Pas på med det...
http://www.bio-strategy.com/index.cfm?pid=144

...det kan være farligt at indtage den slags.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Fra : David Rasmussen

Dato : 15-10-04 11:18

Sune Salminen wrote:

> Na-harj..!!

Åååårrrhhjaaaer!!!!

> Pas på med det...
> http://www.bio-strategy.com/index.cfm?pid=144
>
> ..det kan være farligt at indtage den slags.

LOL... Tillad mig at citere Brad Pitt i "True Romance": "...and some...
cleaning products..." :)

/David

Fra : Koeffe

Dato : 14-10-04 21:32

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan også bare tage stort set hele Craig Davids samlede produktion for
at
> høre flere eksempler.

Hvad med Evanescence? Jeg hørte dem engang live, og er du gal jeg krummede
tæer. Sidst jeg lyttede til deres hit "bring me to life" lyttede jeg så
efter det auto-tuneren, men jeg er ikke sikker på om jeg kunne høre det. Kan
I høre auto-tuning der?

--
Koeffe

Fra : Jesper Larsen

Dato : 14-10-04 23:47

Hvad med den P3 live optagelse af Jupiter Day der brugte man med 116%
sikkerhed ikke Auto-tune - hold da kæft hvor sang han falsk - sku da helt
klar at de i opløsning - det lød nærmeste som en optagelse dag til idols

DoC