Digital backup kopi (Anastacia)
Fra : Martin Sand.

Dato : 10-10-04 21:34

Jeg går stadig ud fra, at det er lovligt at tage en digital kopi af sine
egne CD'er (til eget brug fx. i bilen, hvor man ikke vil have orig. CD'en
ridset)?

Hvordan ripper man den nye Anastacia CD?? Den er godt nok besværlig.

--
MVH Martin

Ved henv. på mail: feedback AT stofanet dk

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 10-10-04 21:50

On Sun, 10 Oct 2004 22:33:37 +0200 Martin Sand. wrote:

> Jeg går stadig ud fra, at det er lovligt at tage en digital kopi af sine
> egne CD'er (til eget brug fx. i bilen, hvor man ikke vil have orig. CD'en
> ridset)?

Ja.

> Hvordan ripper man den nye Anastacia CD?? Den er godt nok besværlig.

Hvis den er kopisikret med afspilningsbeskylse må man ikke bryde
kopisikringen med mindre det sker for at tilegne sig værket.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Jimmi Bram

Dato : 11-10-04 09:37

Hvordan mon man afgør om kopibeskyttelsen er blevet ulovligt brudt?
Hvis jeg sætter en minidisk optager til høretelefon stikket på mit anlæg og
dermed kopierer cd'en, kan man vel næppe sige at jeg har gjort en aktiv
indsats for at bryde kopi beskyttelsen?

/Jimmi

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 11-10-04 09:50

On Mon, 11 Oct 2004 10:37:03 +0200 Jimmi Bram wrote:

> Hvordan mon man afgør om kopibeskyttelsen er blevet ulovligt brudt?

Venter til der kommer en dom ved en retsinstans.

Fra : Per

Dato : 11-10-04 11:05

--

SÅ er det heller ikke en ulovlig kopi, idet du har lavet en analog
kopiering.

Mvh. Per!

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-10-04 15:04

In <416a5a6f$0$251$edfadb0f@dread14.news.tele.dk> "Per" <mesked@hotmail.com> writes:

>"Jimmi Bram" <jimmiINGEN@SPAMklud.dk> skrev i en meddelelse

>--

>SÅ er det heller ikke en ulovlig kopi, idet du har lavet en analog
>kopiering.

Det er da en digital kopiering.

/Martin

Fra : Robert Eriksen

Dato : 13-10-04 15:30

Martin Moller Pedersen wrote:

> Det er da en digital kopiering.

Høretelefonstikket er en analog udgang.
Så det er en digital afspilning der går via en analog udgang til en
digital optagelse, og er derved en analog kopiering.

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-10-04 15:36

On Wed, 13 Oct 2004 16:29:41 +0200 Robert Eriksen wrote:

> Høretelefonstikket er en analog udgang.
> Så det er en digital afspilning der går via en analog udgang til en
> digital optagelse, og er derved en analog kopiering.

I loven skelnes der SVJV kun mellem om mediet kopien ender på er analog
eller digital.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-10-04 16:10

Anders Bo Rasmussen wrote:

> I loven skelnes der SVJV kun mellem om mediet kopien ender på er analog
> eller digital.

Whut?! Nej.

/David

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-10-04 16:23

On Wed, 13 Oct 2004 17:10:13 +0200 David Rasmussen wrote:

> Whut?! Nej.

Der står konsekvent "digital form" i ophavsretsloven, når der står noget
med digital. Fx. Paragraf 12 (se 5)):

§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke
sker i erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden
måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at

1) opføre et bygningsværk,

2) fremstille et eksemplar af et kunstværk ved afstøbning, ved
aftryk fra original plade eller stok eller på nogen anden måde, som
indebærer, at eksemplaret kan opfattes som en original,

3) fremstille eksemplarer af edbprogrammer i digitaliseret form,

4) fremstille eksemplarer i digital form af databaser, når
eksemplarfremstillingen sker på grundlag af en gengivelse af databasen
i digital form, eller

5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end
edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til
personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
grundlag af et eksemplar, der er lånt eller lejet.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-10-04 16:27

Anders Bo Rasmussen wrote:

> Der står konsekvent "digital form" i ophavsretsloven, når der står noget
> med digital. Fx. Paragraf 12 (se 5)):

Og deraf konkluderer du at en kopi fra cd->mp3->bånd->cd er en ulovlig
kopi mens cd->mp3->bånd ikke er?

/David

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-10-04 16:43

On Wed, 13 Oct 2004 17:27:23 +0200 David Rasmussen wrote:

> Og deraf konkluderer du at en kopi fra cd->mp3->bånd->cd er en ulovlig
> kopi mens cd->mp3->bånd ikke er?

Hmm. Jeg havde glemt hvad diskutionen egentlig gik ud på (jeg huskede
det ved en fejl som om det var kopiering af lånte CDere). Om en analog
kopiering er en omgåelse af en teknisk foranstaltning har jeg ingen ide
om.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Steen Schmidt

Dato : 13-10-04 16:52

David Rasmussen wrote:

> Og deraf konkluderer du at en kopi fra cd->mp3->bånd->cd er en
> ulovlig kopi mens cd->mp3->bånd ikke er?

Man må vist overhovedet ikke lave en kopi af en kopi, må man?

Hvis nu folk opførte sig bare lidt fornuftigt, så ville vi jo slippe
for alle de skod-regler - det er godtnok begrædeligt. Kopisikringen er
da heldigvis på tilbagetog - det er da altid noget. Men sådan er der jo
så meget...

Mvh
Steen

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 13-10-04 20:09

On Wed, 13 Oct 2004 15:51:47 GMT Steen Schmidt wrote:

> Man må vist overhovedet ikke lave en kopi af en kopi, må man?

Hvis kopien er lovlig må man godt.

--
41 6E 64 65 72 73

Fra : Steen Schmidt

Dato : 11-10-04 06:01

Martin Sand. wrote:

> Hvordan ripper man den nye Anastacia CD?? Den er godt nok besværlig.

Tjaa, jeg brugte bare Easy CD-DA extractor ligesom til alt andet. Det
er muligt det ikke er lovligt, men jeg har alle mine CD'er på min PC
også (i .ape format) - jeg har ikke haft problemer med digital
kopiering af én eneste CD som var kopibeskyttet (selvom det ikke er så
mange jeg har - hvis kopibeskyttelsen kan høres, så ryger pladen retur).

Mvh
Steen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 11-10-04 17:13

Steen Schmidt skrev:

> [...]
> eneste CD som var kopibeskyttet (selvom det ikke er så mange jeg har -
> hvis kopibeskyttelsen kan høres, så ryger pladen retur).

Det kan jeg kun tilslutte mig.

Man køber et album og så skal de (pladeselskaberne) dælme ikke
forhindre mig i at lægge den på min computer da jeg derved har nemmest
ved at lytte til den.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Robert Eriksen

Dato : 11-10-04 06:21

Martin Sand. wrote:
> [...]
> ridset)?
>
> Hvordan ripper man den nye Anastacia CD?? Den er godt nok besværlig.

Jeg er lidt i tvivl om det var Anastacia eller Thomas Helmig's El Camino
der gav mig problemer. Men hvorom alting er, så den der ikke kunne
klares i CDex kunne klares i ISOBuster... så prøv de to :)

Fra : iddqd

Dato : 11-10-04 08:51

Martin Sand. wrote:
> Jeg går stadig ud fra, at det er lovligt at tage en digital kopi af sine
> egne CD'er (til eget brug fx. i bilen, hvor man ikke vil have orig. CD'en
> ridset)?

Den er svær og give et entydigt svar på, du må godt kopiere blot så er
der vist noget med kopibeskyttelse hvor man ikke må anskaffe sig noget
der kan bryde den mens man godt må havde noget der kan bryde den.

> Hvordan ripper man den nye Anastacia CD?? Den er godt nok besværlig.

Det mest afgørende synes at være CD drevet, eksempelvis kan jeg på en
maskiner uden videre kopiere alle de beskyttede skiver jeg har forsøgt
mig med, inkl. Anastacias og blot med et alm. brænder program, mens på
en anden så er det helt umuligt.

Det gode drev er vist et Aopen, men jeg er ikke sikker.

Mvh

Bruno

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 11-10-04 14:11

iddqd skrev :

> [...]
> en anden så er det helt umuligt.
>
> Det gode drev er vist et Aopen, men jeg er ikke sikker.

Kunne du så ikke undersøge hvilket drev der er god til kopieringen ?

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/

Fra : John

Dato : 11-10-04 17:06

"iddqd" <DontUse@ThisAdress.Ever> skrev i en meddelelse

> [...]
> en anden så er det helt umuligt.
>
> Det gode drev er vist et Aopen, men jeg er ikke sikker.

Mit Plextor DVD-drev er ikke glad for de kopibeskyttede CD'er, mens mit
Pioneer DVD-drev er ligeglad. Det samme gælder den Lite-On brænder jeg har.

Mvh

John