Dyrlæge og tidlig neutralisering - hvem og~
Fra : Ida

Dato : 22-10-04 12:10

Hej alle

Jeg er kommet dertil, hvor jeg gerne vil neutralisere mine killinger, inden
de kommer ud i deres nye kælekattehjem, men det er nemmere sagt end gjort.
Min egen dyrlæge vil ikke neutralisere killinger på 12 uger og efter at have
ringet lidt rundt, så er det den generelle holdning "Det er unødig risiko
mht narkose, et opdrætterpåfund, synd for killingerne" osv er de meldinger
jeg har fået, selvom jeg har forsøgt at forklare andet.

Enhver dyrlæge bestemmer naturligvis selv, så derfor vil jeg gerne finde en,
der rent faktisk mener det er forsvarligt og en god idé - kender I til
dyrlæger i Københavnsområdet der neutraliserer tidligt ?

Ida

--

www.maine-coons.dk
Killinger ventes uge 46

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 22-10-04 12:31

"Ida" <mail@KATTEBAKKEmaine-coons.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der rent faktisk mener det er forsvarligt og en god idé - kender I til
> dyrlæger i Københavnsområdet der neutraliserer tidligt ?

Hej Ida.

Jeg har lige fået min killing hjem, og han blev kastereret inden jeg fik
ham - altså som 12 uger gammel. Det foregik på Skovlunde Dyreklinik.

Opdrætteren fortalte, at killingerne allerede var nogenlunde friske igen om
aftenen, mens missemor, der også blev fixet, var flere dage om at komme
ovenpå. Så lige i dette tilfælde kom killingerne sig meget hurtigt, og det
tror jeg altså er rimelig generelt. Så syndt.....nej det tror jeg ikke .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.

Fra : karsten & Pia

Dato : 22-10-04 13:20

klip
Så lige i dette tilfælde kom killingerne sig meget hurtigt, og det
> tror jeg altså er rimelig generelt. Så syndt.....nej det tror jeg ikke
> .
>klip

Det er ikke så meget om det er synd, men mere fordi killingerne faktisk kan
dø af narkosen når de er under en hvis alder (er det jeg har fået at vide).
Det er jo så en chance man tager, og den er der så ikke så mange dyrlæger
der er med på.

MVH Pia, hvis dyrlæge tidligst kastrerer når de er 4 mdr.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-10-04 17:19

> [...]
> der rent faktisk mener det er forsvarligt og en god idé - kender I til
> dyrlæger i Københavnsområdet der neutraliserer tidligt ?

Hej Ida

Ja, jeg kender ihvertfald to steder de gør det:
Felina Katteklinik på Frederiksberg (www.felina.dk) og Skovlunde Dyreklinik
i Skovlunde (sjovt nok...). Begge steder er nogle jeg til enhver tid vil
anbefale - jeg bruger selv Felina Katteklinik, som *kun* behandler katte

Jeg får selv mine killinger neutraliseret når de er mellem 11 og 14 uger
gamle, og det er absolut problemfrit mht. narkose osv., hvis man bare får
fat i en dyrlæge, der ved hvad de har med at gøre! Killinger skal - ligesom
andre dyrebørn og menneskebørn i øvrigt - have narkose på en anden måde end
voksne dyr. Det bør dog ikke være noget problem for en dyrlæge at håndtere
det, for det sker jo også at killinger skal opereres af andre årsager end
neutralisering, og så skal de jo i narkose!

Mvh. Camilla
Camischa's burmesere & abyssiniere
http://www.burmese.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 22-10-04 18:54

Ida wrote:
> [...]
> der rent faktisk mener det er forsvarligt og en god idé - kender I til
> dyrlæger i Københavnsområdet der neutraliserer tidligt ?

Dahlgaards Dyreklnik i Birkerød vil gerne - og de er i det hele taget
alle tiders dyrlæger!!

Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Ida

Dato : 22-10-04 19:28

--

"Niels Peter" <nph@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
> Dahlgaards Dyreklnik i Birkerød vil gerne - og de er i det hele taget
> alle tiders dyrlæger!!
>
> Niels Peter
> www.bluewhite.dk

Niels Peter, Camillla og Helle - tak for jeres svar, jeg vil kontakte alle
dyrlæger, I har foreslået, på mandag

Jeg har længe overvejet det her med at neutralisere killinger, læst op, hørt
på andres erfaringer osv og er blevet enig med mig selv om, at jeg både gør
fremtidige kælekatteejere og ikke mindst kattene en tjeneste, ved at
neutralisere killingerne inden de tager herfra - en neutraliseret kat kan fx
ikke benyttes til at overproducere uønskede killinger eller "racekatte uden
stamtavle", hvilket desværre er et stort problem inden for maine coons pga
deres popularitet.
Håber jeg finder min fremtidige dyrlæge i en af de foreslåede

Pia - tak for dit indlæg også
Det er rigtigt, at der skal holdes mere øje med en killing i narkose, da de
hurtigere mister kropsvarmen end voksne. Jeg har tiltro til, at en dygtig
dyrlæge kan dossere narkosen rigtigt ift vægt og jeg ved, at både kaniner,
marsvin og ildere bliver neutraliserede uden problemer, selvom vægten er
under fx 2 kg, som er nogle dyrlægers nederste grænse for katte.
Jeg kunne måske nok 'overtale' min egen dyrlæge til at neutralisere
killinger, men det er jeg ikke interesseret i - jeg vil hellere indgå et
samarbejde med en dyrlæge, der allerede har taget stilling og derfor ikke
føler sig påduttet af mit krav..det er jeg mere tryg ved og det er min
dyrlæge nok også

Ida

www.maine-coons.dk
Killinger ventes uge 46

Fra : karsten & Pia

Dato : 23-10-04 06:56

klip
eller "racekatte uden
> stamtavle", hvilket desværre er et stort problem inden for maine coons pga
> deres popularitet.
klip

Hej dette er en hel anden diskussion, men jeg tror ovenstående også kommer
af at mange maine coon opdrættere (stamtavle) ikke tillader deres killinger
kommer frit ud, folk har så måtte finde deres ønskede maine coon et andet
sted.
Bare lige en tanke.
MVH Pia

Fra : jytte

Dato : 23-10-04 12:48

> [...]
>
> Ida
>
> Ku´ det ikke tænkes at der er noget om snakken når så mange dyrlæger ikke

vh.
jyttej

Fra : jytte

Dato : 23-10-04 12:50

> [...]
> jeg har fået, selvom jeg har forsøgt at forklare andet.
>
> Enhver dyrlæge bestemmer naturligvis selv, så derfor vil jeg gerne finde

jo, det gør de og de vil vel også gerne tjene penge.

vh.
Jyttej

Fra : Mette Jensen

Dato : 26-10-04 18:04

Hej Ida!

Jeg benytter også Dahlgaard og jeg har kun godt at sige, om både dem og
tidlig neutralisering.

> vil gøre det ?
> jo, det gør de og de vil vel også gerne tjene penge.
> vh.
> Jyttej

Nej, det er ingen ulemper ved tidlig neutralisering. Selvfølgelig skal man
være påpasselig med narkosen, men det skal man jo altid. Jeg har lige været
til opdrætter seminar med Dr. Susan Little i Frankfurt. Der er faktisk lavet
flere forsøg der viser, at der ikke sker noget som helst ved at neutralisere
killinger i en tidlig alder. Se mere her:
http://catvet.homestead.com/EarlyAlter.html

Og nej dyrlægerne tjener heller mere på at gøre det tidligt. Man må jo
formode at de skal neutralisere katten alligevel før eller senere. Og prisen
hos min dyrlæge er den samme som katten er 10 uger eller 2 år.

Mvh Mette