9 killinger i et kuld
Fra : Pernille

Dato : 30-09-04 20:37

Hold da op! Jeg er helt rundtosset - min dejlige MCO pige er nedkommet
med 9 sunde og raske pelsbolde. Men hvordan holder jeg nu bedst øje
med at der er mælk nok til alle? Jeg lavede en kontrolvejning på de 2
mindste, og de har taget ca. 16-18 gram på siden igår. Jeg fik ikke
vejet deres fødselsvægt (ville ikke overbekymre mig...hvad jeg gør
alligevel) Uha! Jeg har garderet mig med KMR og udstyr fra dyrlægen,
så jeg supplere hvis det kniber mormissen at følge med. De største
killinger vejer ca. 180 gram og de mindste 154 gram.

Min mormis får tilbudt alverdens lækkerier og har nok lige 5-6 skåle
med ynglingsmad, vand, kaffefløde, tun m.m stående ved siden af
"sengen" + hun får severet nede i kassen mens hun ammer.

Men tilbage til spørgsmålet, hvad skal jeg kigge efter for at fange
symptomer som mælkemangel. Selfølig er der lidt kamp om at komme først
til fadet, men jeg syntes de er meget gode til at sove og spise på
skift. Mormissen bliver heldigvis hos dem i mange timer af gangen.

Nille ....nybagt og pylret "bedstemor"

Fra : Camilla Scharff

Dato : 30-09-04 22:54

Hej Pernille

Tillykke med kuldet - det var da noget en flok

Du skal veje dem alle sammen hver dag på ca. samme tid på døgnet - på den
måde kan du holde øje med, om der er en som går i stå eller decideret
begynder at tabe sig. Hvis der er nogle, du ikke kan kende forskel på, så er
det vigtigt at du mærker dem, så du er sikker på at du kan følge hver enkelt
killings vægt. Nogle (som jeg) putter lidt neglelak på deres kløer - gerne
forskellige farver, så er det let at se hvem der er hvem - andre bruger
bomuldsgarn til at binde om halsen på dem, og andre igen klipper større
eller mindre totter af pelsen på udvalgte steder.

Unge killinger skal helst ikke tabe sig så meget som en dag før man skal
give dem lidt tilskud, fordi de har brug for kræfter til at komme til
fadet - især når der er så mange om patterne.

Jeg havde sidste år et kuld på 7 killinger, og der var en som vi måtte
hjælpe lidt i gang (2-3 dage) - derefter var der ingen problemer, men jeg
måtte til gengæld fodre hele banden allerede fra de var 3 uger gamle for der
kunne moderens mælkeproduktion ikke følge med længere, og det kunne ses på
vægten da alle tog mindre og mindre på dagligt.

Held og lykke med hele flokken!!

Mvh. Camilla

Fra : Helle Frederiksen

Dato : 01-10-04 07:56

"Pernille" <birksoe@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hold da op! Jeg er helt rundtosset - min dejlige MCO pige er nedkommet
> med 9 sunde og raske pelsbolde.

Hej Pernille.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med dit spørgsmål.

Men jeg er altså lige nødt til at sige: HOLD DA HELT FERIE!! *G*
Det var godt nok en ordenlig flok! Jeg glæder mig meget til at høre hvordan
det går om 4-5 uger, når der rigtig begynder at blive knald på . Jeg har
lige været på besøg hos min kommende killing på 10 uger, og der var godt nok
liv i kludene. Og det er altså kun et kuld på 2!

Mange gange tillykke med familieforøgelsen .

Med venlig hilsen
Helle Frederiksen.