foder til hvalp
Fra : Nette Stormlund

Dato : 27-10-04 18:00

Hej!

Vi har nylig fået en lille collie-dreng - på nu 11 uger.

Han er bare dejlig!

Kennelen har anbefalet at han kun får royal canin - om morgenen iblandet
lidt tykmælk eller kærnemælk.

Jeg er sikker på at det fint - og han ser også ud til at trives (
bortset fra tør hud, med en del skæl - kan det være foderet ?). Nå, men
han er glad og livlig og i god foderstand.

Da jeg var barn og vi havde hund levede de af leverpostejmadder og
rester fra middagsbordet. Jeg er ikke i tvivl om at nutidens tørkost
langt bedre tilgodeser hundens behov - men er det virkelig nok ?

Skal den ikke have lidt andet en gang imellem - om ikke andet så for
fornøjelsens skyld ?

Risikerer man maveproblemer, hvis han får lidt kogte ris med kød eller
lign. ?

M.v.h.
Nette

Fra : Christina Jensen

Dato : 27-10-04 18:07

hejsa, jeg ville varmt anbefale foder såsom, Hills, Eukanuba, Royal Canin.

Fra : Nette Stormlund

Dato : 27-10-04 18:24

Hej Christina!

Ja, det får han så også nu. Han får Royal canin - og kun det.

Er det nok ?

M.v.h.
Nette

Fra : Christina Jensen

Dato : 28-10-04 13:37

ja det er nok, men du kan selvfølgelig købe kødben så han har noget at gnave
i, og guffer, vi bruger frolic

Fra : Jimmy

Dato : 27-10-04 20:19

"Christina Jensen" <ung24@mail.dk> wrote in message
> hejsa, jeg ville varmt anbefale foder såsom, Hills, Eukanuba, Royal Canin.

Hvorfor vil du anbefale netop dem?

Mvh
Jimmy

Fra : Christina Jensen

Dato : 28-10-04 13:40

jeg har selv brugt både eukanuba og hills, og de er bare så gode for mine
hunde, min træner bruger royal og de hunde er også sunde og flotte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-10-04 19:17

Nette Stormlund <nette@stormlund.dk> writes:

> Vi har nylig fået en lille collie-dreng - på nu 11 uger.
>
> Han er bare dejlig!

Vi vil se billeder!

> Kennelen har anbefalet at han kun får royal canin - om morgenen iblandet
> lidt tykmælk eller kærnemælk.

Da Siri var på den alder gad hun ikke det bløde stads/

> Jeg er sikker på at det fint - og han ser også ud til at trives (
> bortset fra tør hud, med en del skæl - kan det være foderet ?). Nå, men
> han er glad og livlig og i god foderstand.

Det kan godt være foderet. Men om det er det, kan jeg ikke sige.

> Da jeg var barn og vi havde hund levede de af leverpostejmadder og
> rester fra middagsbordet. Jeg er ikke i tvivl om at nutidens tørkost
> langt bedre tilgodeser hundens behov - men er det virkelig nok ?

Det er nok.

> Skal den ikke have lidt andet en gang imellem - om ikke andet så for
> fornøjelsens skyld ?

Det synes jeg absolut også.

> Risikerer man maveproblemer, hvis han får lidt kogte ris med kød eller
> lign. ?

Siri, newf, knap 6 måneder, får lidt hjerter og hundegrøntsagsmix
sammen med hendes Hills. Ca. 150-200 g om dagen og resten Hills. Siden
vi begyndte med det som tilskud er hendes afføring blevet mindre og
med fastere konsistens, ingen forstoppelse eller diarre og hendes pels
er blevet meget glansfuld. Den er ikke så blød som den var, men det
skyldes nok at hun er ved at skifte til voksenpels. :)

For slet ikke at snakke om hvor glad og forventningsfuld hun ser ud
efter aftensgåturen, når der er mad på vej. Resten af dagen har hun
tørfoder til fri afbenyttelse, så det er simpelthen glæden over maden.

Ud over det får hun et par kødben om ugen. Det er ufatteligt som de
elsker et godt, halvråddent ben der har ligget ude et par uger.

Men som med alle ændringer i foder, risikerer man maveproblemer. Men
hvis man tilvænner den langsomt over en periode, så minimerer man
problemerne. Siri har altid haft en mave som det indre af KommuneKemi,
så hun har aldrig haft problemer.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Nette Stormlund

Dato : 27-10-04 20:42

Hej!

Jeg har lagt et billede af ham ind i binare. Der har han hugget en
pelargonie, som var på vej i vinterhi.

M.v.h.
Nette

( Jeg har kaldt overskriften fritid.hund )

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-10-04 13:07

> Hej!
>
> Jeg har lagt et billede af ham ind i binare. Der har han hugget en
> pelargonie, som var på vej i vinterhi.
>

> M.v.h.
> Nette

Hej
Nej, hvor er han sød! Af en eller anden grund tænker jeg altid på en Collie
som Zobel så jeg blev helt overrasket over at han var sort (hvad er det nu
den farve hedder på Collies? Bicolor?)
Tillykke med ham!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 28-10-04 13:46

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Collie
> som Zobel så jeg blev helt overrasket over at han var sort (hvad er det nu

Hej Vibeke.
Farven hedder tricolour, der findes også en blue merle collie. Du kan se
farverne på www.collie.dk

Hilsen
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-10-04 14:15

"Jytte" <vingekatten@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Vibeke.
> Farven hedder tricolour, der findes også en blue merle collie. Du kan se
> farverne på www.collie.dk
>
> Hilsen
> Jytte

Hej Jytte
Nå ja! Bicolor er en ny farve i orientalerkatte
Jeg kender godt Blue Merle, men jeg bryder mig ikke om dens lyse øjne.
Hilsen Vibeke, der for mange år siden var i erhverspraktik på en
Colliekennel.

---

Fra : Jytte

Dato : 28-10-04 14:23

> [...]
> Jeg kender godt Blue Merle, men jeg bryder mig ikke om dens lyse øjne.
> Hilsen Vibeke, der for mange år siden var i erhverspraktik på en

Hej Vibeke.

Den blue merle har ikke altid lyse øjne, den har ofte brune øjne. Så er den
faktisk rigtig flot.

Hilsen
Jytte

Fra : Battlefield´s

Dato : 28-10-04 16:15

> Den blue merle har ikke altid lyse øjne, den har ofte brune øjne. Så er
den
> faktisk rigtig flot.
>
> Hilsen
> Jytte

Hej
Det har du ret i, men nu er jeg slet ikke meget for FOR brogede hunde (eller
katte, jeg bryder mig f.eks. ikke om Tortie katte, det er det samme som
trefarvede). Mine vuffer er også begge knaldsorte (Labber).
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 28-10-04 16:59

> [...]
> katte, jeg bryder mig f.eks. ikke om Tortie katte, det er det samme som
> trefarvede). Mine vuffer er også begge knaldsorte (Labber).

Hej Vibeke.

Heldigvis er smag og behag forskelligt. Jeg elsker tortier.

Hilsen
Jytte

Fra : Nette Stormlund

Dato : 27-10-04 20:46

Hej Trine!

Hvad er hunde-grøntsagsmix ?

Jeg kunne godt tænke mig at Tjalfe fik mere glansfuld pels. Men han har
jo også den tørre hud.

Først troede jeg at det var fordi han var blevet badet lige inden vi fik
ham med hjem - men her efter 3 uger, holder den vist ikke længere.

Jeg giver ham lidt olie i maden, men effekten er ikke voldsom.

Jeg ville nyde at give ham lidt ekstra om aftenen, og er glad for de
input jeg har fået her.

Og mig, som troede at hunde ikke måtte få kødben. Tænk, det synes jeg at
jeg har hørt. Han får kun oksehudsbenene.

M.v.h.
Nette

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> wrote in

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-10-04 20:59

Nette Stormlund <nette@stormlund.dk> writes:

> Hvad er hunde-grøntsagsmix ?

Det vi bruger er købt i dyrenes 1 og alt i Tilst ved Århus. Det koster
54,50 kroner for 5 kg og hedder... Grøntmix Dan Dog Flake

> Jeg giver ham lidt olie i maden, men effekten er ikke voldsom.

Jeg har hørt at gærtabletter skulle være godt. Jeg bruger nu kun gær
til mine potteplanter.

> Og mig, som troede at hunde ikke måtte få kødben. Tænk, det synes
> jeg at jeg har hørt. Han får kun oksehudsbenene.

De må heller ikke få ben der kan splintre, f.eks. svineben. Okselårben
giver ingen problemer, altså ikke andet end at de er ret ulækre at
træde i... Men hvad gør man dog ikke for de kære små? I mit tilfælde
er hun nu 45 kg efterhånden, men stadig bare en hvalp.

Fra : fam. Ager

Dato : 29-10-04 15:37

Hej alle.

Nu må jeg lige blande mig lidt....

jeg halvbarfer, dvs. råt kød, kallun, både fra lam og ko som basis, og så
får de også afpuds fra når vi skal have kylling eller fisk. men for
nemhedens skyld, bruger jeg også færdigt grøntmix. men fra El Kama, jeg har
oplevet flere der siger, at den fra Dan dog er af ringe kvalitet i forhold
til El Kama`s. og ligeledes i smagen...
mine hunde er meget flotte i pelsen, lækker blød og superblank.
det er en cairn og en boxerhvalp på 6,5 måned.. de får også rå ben et par
gange ugentligt for tænderne og beskæftigelsens skyld...

Jeg har ihvertfald kunne se en væsentlig forskel fra før, da jeg fodrede med
eukanuba/ hill´s. Jeg kunne ikke drømme om at skifte tilbage igen..

mvh. marie

Fra : Jytte

Dato : 27-10-04 19:15

> [...]
> fornøjelsens skyld ?
>
> Risikerer man maveproblemer, hvis han får lidt kogte ris med kød eller

Undskyld jeg kom til at sende privat til dig.

Jeg har to collier, de bliver fodret efter naturmetoden: Råt kød, rå ben og
rå grøntsager. De er begge flotte og i topform.
Se mere om naturlig fodring her www.raw4dogs.dk

Hilsen
Jytte

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 27-10-04 20:40

Hej.
Tillykke med din dejlige collie-dreng.
Ja! når du foder med et tørkost foder til hvalpe så er du sikker på at din
hund får hvad den skal have at vitaminer og mineraler.
Men der er stor forskel på hvordan hunde optager fodret.
Jeg kender flere som i starten brugte Royal Canin og hvor der kom
pelsproblemer med skæl/tør hud , ja og nogen begyndte at tabe pelsen,og hvor
de skiftede andet til andet foder, og så gik det fint igen, nu er det ikke
fordi at jeg vil sige at Royal Canin er et dårlig foder for nogen hunde
trives da fint på det.
For at gøre en lang historie kort så vil jeg anbefale dig at gå ind på
www.amilet.dk og læse deres artikel og om deres foder, det er et rent natur
produkt, hvor du så kan tilsætte kød eks, kallun/kogt kylling m.m. og din
hund får alle de vitaminer /kalk m.m.
Jeg fodre selv med det og det er bare rigtig godt især for din hund, da det
ikke er tilsat alle de kemiske konserverings midler/farve stoffer m.m. som
jo desværre findes i det meste fuldfoder, men det kan du læse alt om på
deres hjemme side under " artikel"
Held og lykke med Collie drengen.
MVH.
Susanne.

Fra : Karina

Dato : 28-10-04 07:32

Hej Nette

Har du overvejet at fodre Barf mad?
Vi gik over til bafr for lidt over ½ år siden, da vores hund ikke rigitg
trives på tørkost.
Og vi har ikke fortrudt.
1: Han er blevet meget flottere.
2: Han er ikke så syg mere som han ellers har været.
3: Han synes også det er meget sjovere at spise nu.

Vi giver 100 g kallun med 120 g grøntmix til morgen og 300-350 g kød til
aften. Det kan være hakket kanin, hakket rensdyr, hakket oksekød med 18 %
fedt, hakket and, hakket kylling eller 2 lakse portioner. Det er alt sammen
hakket med ben og er råt.
Udover det får han friske ben 1 gang om ugen for at rense hans tænder og
give ham kalk. Det kan være okseben, lammeben eller svine ribben. I følge
Barf må hunde få alle ban, med de SKAL være rå. De må ikke været røget eller
kogte. Når de er rå, er knoglen blød og så splintre den ikke.

Prøv at se på www.barf.dk

Mange hilsner

Karina

Fra : Birgitte

Dato : 29-10-04 06:44

> [...]
> bortset fra tør hud, med en del skæl - kan det være foderet ?). Nå, men
> han er glad og livlig og i god foderstand.

Hej Nette, tør hud og skæl kan du afhjælpe ved at putte en teskefuld
vindruekerneolie eller majsolie i maden en gang om dagen, er problemet ikke
løst i løbet af 14 dage , vil jeg anbefale dig at gå over til et andet
produkt. Selv har jeg altid brugt hill's til mine hvalpe men der findes
mange andre gode produkter
med venlig hilsen
--
Birgitte
www.ninaweb.dk/havedam

Fra : Nette Stormlund

Dato : 29-10-04 18:12

jeg siger tusinde tak for alle rådene.

Jeg tror også jeg vil finde en udgave, hvor jeg "halv-barfer", således han
får noget andet end tørkost til aften.

M.v.h.
Nette

Fra : Karina

Dato : 29-10-04 21:43

>Jeg tror også jeg vil finde en udgave, hvor jeg "halv->barfer", således han
>får noget andet end tørkost til aften.

Hej Nette

Det er ikke godt at blande tørfoder med rå mad. Det har noget at gøre med
hvor lang tid det tager at passere tarmen, og at der opstår gæring. Jeg vil
meget gerne undersøge det nærmere for dig hvis du er interesseret. Jeg kan
nemlig ikke helt huske grunden. Ved bare at det ikke er godt.

Mange hilsner

Karina

Fra : fam. Ager

Dato : 30-10-04 10:49

"Karina" <ingen@email.her> skrev i en meddelelse

> [...]
> meget gerne undersøge det nærmere for dig hvis du er interesseret. Jeg kan
> nemlig ikke helt huske grunden. Ved bare at det ikke er godt.

-------------------------------

Den påstand vil jeg også gerne vide mere om!, så del ud hvis du finder en
grund for det!

Hvis det er grønsagsmixen du hentyder til som tørkost, bliver den jo blødet
op i varmt/kogende vand, før det rå kød tilsættes.. mine hunde har ALDRIG
haft dårlig mave siden jeg startede.. hvalpen er opvokset på den menu!! der
er ingen der fiser, og det er ellers noget boxere har ry for!

mvh. marie

Fra : Karina

Dato : 30-10-04 14:16

>Den påstand vil jeg også gerne vide mere om!, så del ud >hvis du finder en
>grund for det!

Hej Marie

Nej jeg menere ikke grøntsagsmixen, men rigtig tørkost. Hvis man f.eks.
giver tørkøst til morgen og råt til aften. Det er der jeg mener at kunne
huske at der ligger et problem.
Men jeg finder lige ud af det og vender så tilbage.

Mange hilsner

Karina

Fra : Karina

Dato : 30-10-04 17:13

Til Marie

Nu har jeg fundet ud af det. Råt kød ligger i maven ca 2 timer før det
passere til tarmen. For at det kan nedbrydes og fordøjes skal det bruge
enzymer fra tarmen.
Tørfoder lægger sig som en klump i maven og tager ca 24 timer at passere, og
hvis man blander det med råt kød f.eks. kylling er der farer for at hunden
får salmonella.
PH værdien stiger i maven ved indtagelse af ris ( som hovedsaglig er i meget
tørfoder, brød, kaftofler og korn produkter. Den kommer op på 6-7 hvor den
ved råt kød er på 1-2. Når PH værdien er så lav, er syren så stærk, at
hunden ikke får salmonella, men stiger den, risikerer man at give sin hund
forgiftning.
Desuden kan hunden heller ikke fordøje ben når PH værdien stiger, hvilket
resulterer i at den kaster ben rester op.

Hvis man gerne vil giver råt, eller ris, kartofler,korn produkter eller
brød, skal man vente 24 timer med at give sin hund noget med ben, da PH
værdien først skal falde.

Håber du fik noget ud af det

Mange hilsner

Karina ( som Barf´er fuldtid )

Fra : qfha

Dato : 30-10-04 15:44

> Kennelen har anbefalet at han kun får royal canin - om morgenen iblandet
> lidt tykmælk eller kærnemælk.
>

> Skal den ikke have lidt andet en gang imellem - om ikke andet så for
> fornøjelsens skyld ?

---------------

LYT til din opdrætter og FØLG hendes anvisninger. Hvis du vil gøre det
rigtigt godt, -så til fulde.
Du gør ikke noget godt for din hund ved at udfordre dens mave med div.
input af forskellig karakter.

Ignorer div. "gode" forslag fra personer, som ikke har erfaring fra
din race eller måske ikke andet erfaring end, at de har en hund. Tal
med din opdrætter om skællene. Det er en reaktion på rigelig protein.
Hun kan hjælpe dig dig med at regulere kosten så den passer bedre til
din hvalp.
Husk, at det er en guldklump du har, og eksperimeter ikke med den.

Mvh
Qfha

Fra : Nette Stormlund

Dato : 30-10-04 21:41

Hej!

Undskyld, hvis jeg har været lidt længe om at svare, men jeg havde ikke
forventet at flere skrev noget....

Men tak for dit bidrag også!

Ja - jeg er klar over at man virkelig skal overveje, hvad man gør - og
derfor søger jeg også så mange oplysninger som muligt.

Jeg har kontaktet opdrætteren, som rådede til lidt olie i maden.

Jeg synes ikke det har hjulpet helt nok - og lige præcis det med for
meget protein har jeg også hørt før.

Han får hvalpemad - så der er ikke noget alternativ indenfor royal
canin.

Men, men men - Hvorom alting er, så skal han vaccineres på torsdag, og
da vil jeg selvfølgelg tale med dyrlægen om det ( og ikke ændre noget
inden). Muligheden for at hans pels skaller mindre er også til stede -
jeg synes det er blevet noget bedre nu.

Jeg undrede mig over at du skrev "hun" om opdrætteren, for jeg har ikke
nævnt om vedkommende skulle være en "hun" eller en "han". Men det er en
dame, så du har ret.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, om du måske skulle kende
vedkommende - eller mig ?

Også i betragtning af indholdet af din mail.

Du kan tro, jeg er klar over det er en guldklump - det er ligesom at
have en baby i huset - og den umage og de overvejelser jeg gør mig,
svarer da også til da mine børn var på et tilsvarende udviklingstrin
- men det kender alle her vel............(?)

M.v.h.
Nette
---------------

Fra : qfha

Dato : 31-10-04 17:56

Hej Nette.

> Jeg har kontaktet opdrætteren, som rådede til lidt olie i maden.

Hovsa, det er lige den modsatte vej man skal gå i din situation.

Når jeg selv har et hvalpekuld ses det af og til hos de mindste i
kuldet. Så må man gå over til voksenfoder, som indholder mindre
protein. Skællene er herefter væk i løbet af et par dage. Du bør
sikkert slutte med at give ham hvalpefoder, det ville jeg personligt
have gjort for længst, men gerne med et supplement af tykmælk midt på
dagen, som det 3 eller 4. måltid.

> [...]
> dame, så du har ret.
>
> Jeg kan ikke lade være med at tænke, om du måske skulle kende

Næ, jeg tror ikke jeg kender hverken dig eller din opdrætter. At jeg
skrev hun er blot gammel vane, der er flest kvinder som opdrætter
hvalpe.

> Også i betragtning af indholdet af din mail.

Jeg tror jeg skev det en hveranden opdrætter ville skrive.
Der er så mange "gode" bud på hvad man kan. Havde du været en af mine
hvalpekøbere ville jeg have været ked af, at du gelejdede dig ud i den
underskov af muligheder som findes. For at få en rigtig god og sund
hvalp må man holde tungen lige i munden.

Men det lyder det som du kan, så held og lykke med hunden, og lad os
se den på udstillinger.

mvh
Qfha

Fra : Nette Stormlund

Dato : 31-10-04 19:28

Hej Qfha!

Jeg vil lige være helt sikker på, hvad du mener.

Du skrev :

"
> [...]
> sikkert slutte med at give ham hvalpefoder, det ville jeg personligt
> have gjort for længst, men gerne med et supplement af tykmælk midt på

Tjalfe får royal canins hvalpefoder nu.

Mener du så, at jeg evt. skal gå over til voksenfoder - for en periode, for
derefter at gå tilbage til hvalpefoderet igen ?

Han får tykmælk iblandet tørfoderet om morgenen. Det er vel ok ?

Jeg snakker lige med dyrlægen om det på torsdag - jeg ville bare være
sikker på hvad du mente

M.v.h.
Nette

P.S. og tak for rådene!

Fra : qfha

Dato : 02-11-04 07:42

Nette Stormlund <nette@stormlund.dk> wrote in message news:<Xns9593C6193B4C0nettestormlunddk@62.243.74.162>...
> [...]
>
> Han får tykmælk iblandet tørfoderet om morgenen. Det er vel ok ?
>
> Jeg snakker lige med dyrlægen om det på torsdag - jeg ville bare være

Hej,

Ja, jeg går meget hurtigt helt over til voksenfoder af samme mærke og
type som hvalpefoderet pga proteinindholdets omfang. Dels fordi
hvalpenes vækst bliver for hurtig og de bliver faktisk for store med
risiko for HD (jeg ved ikke hvordan din race er disponeret). Dels pga.
hvalpenes reaktion på det store indhold af protein, som du selv har
konstarteret. Foderet bliver blødt op og blendet.

Jeg ved ikke hvorfra producenterne har, at hvalpene skal have så stort
et protein indhold. Os der ser det i praksis har oftest en anden
erfaring. For mig lugter det lidt af skrivebordsteori, jo mere jo
bedre. I naturen vil hvalpene også få det ringeste af forældrenes
foder og dermed ikke det mest proteinrige.

Dyrlægerne følger oftest foderproducebternes anvisninger, og ser
sjældent fodringsproblematikken i en sammenhæng, med mindre
vedkommende selv er opdrætter.

mvh
qfha