Diaré - Kan jeg gøre noget?
Fra : Slumfret

Dato : 26-10-04 08:31

Hej,

Min hund har diaré... Kan jeg gøre noget?
Han har ikke haft bøvl med maven før
- derfor min 'bekymring'..

Han har haft diaré siden lørdag nat...
....hvorefter det så blev tyndere og tyndere...
(ja - undskyld min malende beskrivelse... )

Han kan holde tæt i ca. 4 timer... - og når det
er ved at være "nu" så sidder han og
ryster, gaber og smasker - det er helt klart
ikke rart for ham.

Kan det have noget med kennelhosten at gøre,
som han fik for ca. 10 dg. siden? Det er han
ovre nu - han hoster i hvert fald ikke
mere og har ikke gjort det i flere dage.

Vi var i Odense i weeekenden - måske han har
fanget en virus der?
Der har ikke været ændringer i hans kost - men
han har ikke spist noget synderligt siden lørdag
aften og er ret træt...

Håber I har nogle gode råd...

Mvh. Slumfret og Hund

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 26-10-04 08:41

Slumfret <slumfret@opacus.dk> skrev:
> [...]
>
>Han kan holde tæt i ca. 4 timer... - og når det
>er ved at være "nu" så sidder han og
>ryster, gaber og smasker - det er helt klart

Du skriver ikke om han vil spise - og i så fald hvad han får.

Men til dårlig mave hos dyr (hund og kat) er fuldstædigt udkogte
ris (paraboiled) det helt rigtige at give til hunden. Der skal
gives ris i starten uden anden mad, gerne et par gange om dagen.
Der kan evt. også købes ZooLak hos din dyrlæge som er en tarmflora
bombe der skal hjælpe på at få mavens naturlige tarmflora.

Efter et par dage med ris kan du begynde at blande lidt foder i
sammen med det, og derefter øge mængden efter hvordan hunden
klarer sig.

HUSK RIGELIGT MED FRISK VAND!!!!

Mvh
Birgitte

Fra : Slumfret

Dato : 26-10-04 09:47

*klip*

> Du skriver ikke om han vil spise - og i så fald hvad han får.

*klip*

Han har ikke rigigt spist siden lørdag aften - kun en godbid eller tre.
Normalt får han Royal Canin - og det har han kørt på i ca. 1 år uden
problemer...
Jeg tror jeg vil prøve om han vil spise lidt ris og måske tage et smut
til dyrlægen efter noget Zoolak..

Tak for svaret

Mvh. Slumfret & Hund

- hvis denne besked endnu engang ender et forkert sted... så er den
alstå et svar på Kurt Pedersen / Birgittes svar

Fra : Annette

Dato : 26-10-04 13:55

"Kurt Pedersen (slet Q5DV7)" <b.lemming@Q5DV7besked.com> skrev i en
meddelelse news:10987766010.795391001949671@dtext.news.tele.dk...

Hej
Siden lørdag???
Var det min hund ville jeg kontakte en dyrlæge.
Hvis den vil indtage føde og vand ville jeg foreslå Tynd siet havresuppe.
kogt vand med en spsk sukker en tsk. pr L AFKØLET
Annette.
www.bonnet-it.dk/annsholm

Fra : Karina

Dato : 26-10-04 08:47

Hejsa

Jeg synes du skal give ham nogle godt udkogte ris og noget kogt kylling. Det
er godt til dårlig mave. Nu hvor han har haft det skidt siden lørdag, synes
jeg du skal ringe til din dyrlæge og få noget Zoolac. Det hjælper til at
samle afføringen.

Hold ham på skåne kosten indtil hans afføring er samlet igen.

Mange hilsner

Karina

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 26-10-04 09:02

"Slumfret" <slumfret@opacus.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Min hund har diaré... Kan jeg gøre noget?
> Han har ikke haft bøvl med maven før
> - derfor min 'bekymring'..

Det kan hjælpe noget, at give den noget tørt franskbrød, for at opsuge noget
af vandet. Det kan da hjælpe med til, at hundens bagdel ikke bliver slidt
helt op. Du kan også prøve " HUSK " som fås i supermarkeder, eller på
apoteket. Til gengæld ville jeg være lidt forsigtig med risene, hvis ikke
diarre'en stilner af med brødet, og afføringen bliver mere fast. Tynd mave
er jo ofte et symptom på forstoppelse. Men så vil hundens appetit nok ikke
være særlig stor.
Hvis appetitten er lille, så masser af vand, og masser af motion. Det lyder
ondt, jeg ved det, men er det forstoppelse, så skal der gang i maven igen,
inden det udvikler sig til tarmslyng. Gerne noget blid massage i
tarmregionen, men husk at gøre det udendørs.

M.V.H.....Benny..

Fra : Slumfret

Dato : 26-10-04 09:39

*klip*

Tynd mave er jo ofte et symptom på forstoppelse. Men så vil hundens
appetit nok ikke
være særlig stor.

*klip*

Hej,
Tak for svaret - hvordan kan jeg vide om det er forstoppelse?
Er det forstoppelse når han ikke spiser?
Han får ikke så meget motion som han plejer, for han er ret træt - han
gider ikke engang lege med sin nye hundeven - og det er ganske uhørt...
Lidt massage kan jo nok ikke skade ligemeget om det er forstoppelse
eller ej - så det tror jeg vi vil prøve ... udenfor...eller i hvert fald
ret tæt på døren
Tak for tippet.
Mvh. Slumfret & Hund

Fra : Christina Jensen

Dato : 26-10-04 11:29

hej, jeg er enig med de andre om skåne kost i en uges tid, men du skal prøve
at faste ham i 24 timer først, og derefter skånekost, det har jeg god
erfaring med, efter den uge så putter du lidt af hans normale mad i hver
gang, husk at skånekosten skal gi´s i små men hyppige potioner.

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 27-10-04 09:17

> [...]
> Lidt massage kan jo nok ikke skade ligemeget om det er forstoppelse
> eller ej - så det tror jeg vi vil prøve ... udenfor...eller i hvert fald

Hej igen

Nu er der jo ingen garanti for, at det som stopper, sidder et sted hvor du
kan mærke det, og for en ukyndig kan det godt være svært, for ikke at sige
umuligt at blive klog på. Men er du heldig, så vil du kunne mærke et sted i
tarm området, som ikke er så blødt og behageligt at røre ved, som resten
er... Men som sagt, det er hvis du er heldig... Tarmene ligger jo ikke som
en lige tråd igennem. Men du kan sommetider høre det, læg øret derned, og
lydene vil være noget usædvanlige, små og hurtige lyde, hvis du forstår hvad
jeg mener. Lige som nu lykkes det lige lidt vand at klemme sig forbi.
Hunden sikkert både føles og er oppustet, vejrtrækningen er hurtigere og
kortere end normalt.
Du kan få et par tips her, men jeg bliver nok upopulær , for jeg kommer
ikke til at lyde som en sundheds apostel nu... Det første her, vil den nok
ikke ( det prikker i næsen ) Las Colas, eller en anden af de billige Cola'er
( Ikke light ).. og ikke Coca eller Jolly, men de billige, der er sødet med
sukker. Lidt af det. Eller ( Nu får jeg tæsk ...) Giv ham lidt mørk
chokolade. Begge dele er ganske fortrinlige til at få et stop til at løsne
sig. Bagefter, når den har haft en afføring, hvor du kan se der er lidt
fast med, så se om du kan få ½ liter youghurt eller lignende i den. Så var
der en der talte om dehydrering, det kan du ret nemt afgøre, for så vil den
få kramper, som starter i poterne, og går op gennem benene, samt i kæben.
Har den drukket nogenlunde, men stadig er dehydreret, så er det til
dyrlægen, for så skal den have drop. Men der vil du ikke være i tvivl, en
dehydreret hund, har det meget lidt godt.

M.V.H.....Benny..

Fra : Johnny Johansen

Dato : 26-10-04 11:49

> [...]
> fanget en virus der?
> Der har ikke været ændringer i hans kost - men
> han har ikke spist noget synderligt siden lørdag

Vores lille Kleiner Munsterlander har lige været igennem nogenlunde samme
omgang. Hun er godt nok kun 9 uger, så vi kørte hende til dyrelægen. Hun
ville heller ikke spise noget eller drikke så der skulle gøres et eller
andet. Hun fik et hav af pille og vand indsprøjtninger i nakke samt noget
pasta med tarmflorabakterier. Dyrelægen sagde at hun skulle faste i 24 timer
for at få tømt "systemet" herefter skulle hun ha det omtalte foder, men i
små portioener, gerne 5 gange i løbet af dagen. Efter 3 dage er hun fit for
fight og ligger lige nu og bider i min storetå...AAAAAV. :)

Hilsen Johnny

Fra : Susanne Andreasen

Dato : 26-10-04 13:45

Hej.
Har lige været igenem sådan en tur, men hvor der til sidst kom blod med ud,
men det er ret almindeligt sagde dyrlægen.
Det mest vigtige i sådan en omgang diarre er faste i 24 timer, dog skal
hunden have væske. og så fik vi noget pennecilin med hjem og efter 24 timers
faste så over på skånekost med godt udkogt ris og fiskeboller, eller kogt
kylling, men fiskeboller er ret godt og så lidt men tit til at starte med.
Efter 2 døgn var han frisk igen men blev dog på skånekosten i 5 dage.
Jeg har hørt fra flere hundevenner at der for tiden florere en del mave/tarm
infektioner, så måske en god ide at lade dyrlægen kikke på det.
God Bedring med ham.
MVH.
Susanne

Fra : Slumfret

Dato : 26-10-04 14:10

Hej Alle,

Tak for svarene...
Så har vi været ved dyrlægen og har fået ZooLac med hjem.
Det skal jeg behandle ham med idag og i morgen - hvis
der ikke er sket en bedring tager vi der op igen så de kan
kigge nærmere på ham....
Nu må vi bare håbe på det bedste

Venlig hilsen fra
Slumfret & Hund

Fra : ST

Dato : 26-10-04 18:53

Diarre kan være en farlig ting, jeg vil lige gøre jer alle opmærksom på, at
det at en hund (eller menneske) har tynd vandig afføring, kan være "siven
ved siden af" hårde knolde. Så man kan være særdeles kraftig forstoppet,
selv om man har meget tynd afføring.
Har for år siden selv haft problemet med en tæve som havde raspet et ben -
det kostede lige en tur på Landbohøjskolen et par dage - prisen GYS!!
Pt arbejder jeg på en "menneske" afdeling med mave/tarm, vi oplever det
samme. Et ordentligt klyx er det bedste middel, d.v.s olie via endetarmen,
Det var også behandlingen vores hund fik dengang, så nu kan jeg klare det
selv, men I må vist gå til dyrlægen, så han kan klare ærterne.
De bedste råd jeg kan give jer er, at give hunden rolig vedholdende motion
og alt hvad den kan drikke.
mvh Susanne

Fra : LL

Dato : 27-10-04 13:15

Kan du så se at komme til dyrlæge med din hund! Den ene af vores Jack
Russell terrier havde for ca. 6 mdr. siden samme symptomer. Vi kørte ham til
dyrlæge allerede på 2. dagen, faktisk inden han havde fået diarre - men han
virkede meget træt og sløv, han ville heller ikke rigtigt spise noget.
Heldigvis kom vi i tide - for han havde Parvodiarre.

Han var dagligt ved dyrlæge i 3 dage og vi måtte til sidst tvansfodre ham
med vand og ymer, for at holde ham i live. Selv om du holder din hunds
vaccinationer ved lige er det ingen garanti - vores var og er vaccineret til
tiden, men alligevel lykkedes det ham at fange sygdommen. Det tog ham ca. 3
uger at komme sig fuldstændigt over sygdammen - men derefter havde han også
fået energien tilbage og var klar til leg.
Jeg siger ikke at din hund har parvo, men få det lige undersøgt for en
sikkerheds skyld, hvis det er parvo, skal det behandles så tidligt som
muligt.

Symptomerne på parvodiarre er som følger:
- Nedstemthed
- Manglende appetit
- Opkast
- Vandigt eller blodig diarre
- Feber
- Væskemangel

Læs mere på :
http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Sygdomsleksikon/hund_syg_parvovirusdiarre.html

Vh. Lenn L.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-04 13:37

"LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote in message
> [...]
> virkede meget træt og sløv, han ville heller ikke rigtigt spise noget.
> Heldigvis kom vi i tide - for han havde Parvodiarre.

Er det ikke det som de vaccineres for ?

Fra : LL

Dato : 27-10-04 15:57

> "LL" <lenn@XXXwebspeed.dk> wrote in message
> til
> han
>
> Er det ikke det som de vaccineres for ?

Jo det er det - og som jeg også skrev i forrige besked, er og var vores hund
også vaccineret - dyrlægen mente at det, i ganske få tilfælde, kan lade sig
gøre, at en vaccineret hund smittes.

Fra : Slumfret

Dato : 27-10-04 14:31

*klip*
> Kan du så se at komme til dyrlæge med din hund!
*klip*

Hej,

Vi er lige kommet hjem fra 2. besøg fra dyrlægen - hunden har
tarmbetændelse...
Nu har vi fået diverse piller, pasta og skånekost, så nu
håber jeg det begynder at gå den rigtige vej..
- men ellers tak for advarslen, det var jo så heldigvis
ikke Parvodiarre. Han har nu heller ikke kastet op og har heller
ikke haft feber og fik da også lidt væske indenbords....
.... men man kan jo aldrig være sikker...
Jeg blev da også noget nervøs da jeg læste i diverse hundebøger
under tarm og mavelidelser... men heldigvis var diagnosen slet
ikke så slem.

Venlig hilsen fra
Slumfret & Hund

Fra : qfha

Dato : 26-10-04 17:56

Hej.

Du skal gå til dyrlægen med din hund når den har haft diarre i så
mange dage. Den kan efterhånden være dehydreret.

Når det så er sagt skal man, når ens hund får diarre lade den faste i
ca et døgn.
Ingen mad overhovedet, helst heller ikke vand, men der må man lige
vurdere, hvad der forekommer at være mest rigtigt i situationen.

Herefter kan man starte på skånekost, det kan være ris lidt tørt brød
kogt fisk eller lignende. Herefter kan man begynde at blande det
normale foder med skånekosten.

Mvh
qfha