Hvalpetest
Fra : Søren LH

Dato : 24-10-04 12:36

Hej,

Fremgår det af en hvalpetest om en hvalp har/får meget forsvarsdrift?
I bekræftende fald: Hvordan?

Op til hvilken alder på hvalpen kan man lave hvalpetest?

Mvh
Søren

Fra : Carina

Dato : 24-10-04 16:40

Hej Søren

Grunden til at man tester hvalpen tidligt, er jo at den ikke skal have
tillært sig ting - så jo ældre hvalpen er, des flere ting er tillært
imodsætning til instint.

Du ved jo selv - bl.a. efter foredraget med Kaare at man selv kan dræne /
tænde en hunds drifter. men derud over skal man også kigge på hvilken alder
hvalpen har, da der kommer perioder hvor den har større forsvar foreksempel
pga frygt end i andre perioder. og det kommer helt an på den enkelte hvalp.

klap til Holly
/Carina
www.aussies.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-10-04 20:39

Hej Carina,

Ja, men uanset at man selv kan fremme eller hæmme hundens drifter, er der jo
væsentlig forskel på hvor stor mål af de forskellige drifter den enkelte
hund er tildelt fra naturens side.

Mentaltesten skulle give et billede af hundens iboende drifter og øvrige
mentale egenskaber, uanset hvordan den er præget (det kan nok ikke være helt
100 % korrekt). Mentaltesten giver herunder også et billede af hvor meget
forsvarsdrift hunden har. Men da man ikke laver mentaltest af hvalpe, kun
hvalpetest, og da jeg bl.a. ønsker at min hund nr. 2 skal have mindst mulig
forsvarsdrift, er jeg interesseret i at vide om dette kan aflæses af
hvalpetesten. Eller om det på en eventuel anden måde kan checkes på hvalpen.

Mvh
Søren
Også hilsen til rødderne og Martin