Knurrer ad os
Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 21-10-04 13:36

Hej Gruppe

Vi har en solden retriver han på nu lidt over 8 måneder, som vi har et
problem med. Det er sikkert en naturlig reaktion fra hundens side af, men vi
vil gerne have nogle råd til hvordan vi undgår det.
Problemet ligger i at når hunden har fået noget rigtigt lækkert, såsom et
eks. nyt kødben, så sker der det hvis vi sætter os ned og aer ham, så bliver
han helt passiv og skuler til os. Efter et kort stykke tid begynder han og
knurrer, og en enkelt gang har han snappet ud efter mig. Vi har ikke taget
tingene fra ham eller leget med dem, blot kælet med ham mens han havde sit
kødben.
Dette er sikkert en naturlig reaktion fra ham da han gerne vil beholde det
dejlige ben han lige har fået, men vi vil gerne vende ham af med dette da vi
jo ikke ved hvordan han vil reagere hvis det eks. var et barn der nærmede
sig ham i den situation.
Hvis vi går til ham og beder om at få benet, afleverer han det pænt, det har
han lært. Men hvis ikke vi beder om det, men bare aer ham, så er problemet
der.

Er der nogle af jer kloge hunde folk der ved hvorfor han gør det og hvad
vi kan gøre ved det?

M.V.H.

Thomas Mikkelsen

Fra : N/A

Dato : 21-10-04 14:04

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 21-10-04 14:04

> Jeg kan bedst lide metode 1. Det er også den hurtigste og styrker din
> position som leder.
>
> Under alle omstændigheder bør han lære at man skal kunne tage hans ting,
> børn skal som du nævner også kunne det uden at få et hak.

Vi har lært ham at aflevere tingene, og det gør han også fint, han ser dog
ikke ud til at være glad for det, men det hjælper når han får benet igen
eller en godbid. Jeg vil sige at da han snappede efter mig, kom han også ned
med nakken og fortalt at det var mig der bestemte Problemet kommer når
vi er tæt på han, uden egentlig at virke interesseret i hans kødben.

Thomas Mikkelsen

Fra : Jimmy

Dato : 21-10-04 14:06

"Thomas Mikkelsen" <thmhomeNoSp@worldonline.dk> wrote in message

> [...]
ned
> med nakken og fortalt at det var mig der bestemte

Så langt så godt

> Problemet kommer når
> vi er tæt på han, uden egentlig at virke interesseret i hans kødben.

Så er det jo bare at gøre det og igen få ham ned så han forstår det er
uønsket.
Der er selvf. flere måder at gøre det på, men jeg kan bedst lide den med et
NEJ og evt. at lægge dem på ryggen. Min hund har i hvert flad forstået
tingene meget hurtigt på den måde.

Det er i øvrigt en god ide bagefter enhver irettesættelse at bede dem om at
gøre noget man ved er let for dem, f.eks. giv pote, og så rose dem for at
genoprette balancen i flokken.

Mvh
Jimmy

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 21-10-04 14:48

> [...]
> et
> NEJ og evt. at lægge dem på ryggen. Min hund har i hvert flad forstået

Det var selvfølgelig en måde at gøre det på, på den måde lærer han jo også
at det er rarest at lade være med at brokke sig.

> [...]
> at
> gøre noget man ved er let for dem, f.eks. giv pote, og så rose dem for at

Enig, jeg plejer også at få ham til noget andet, evt at sitte, og så rose
ham for det.

Thomas Mikkelsen

Fra : Karina

Dato : 21-10-04 18:32

Hej Thomas

Du kan også prøve at bytte med noget andet som han er glad for. F.eks. et
stykke legetøj.
Når han finder ud af, at det ikke er så slemt at give afkald på sit ben
fordi han får noget andet godt, han du til sidst tage benet uden at bytte og
uden at han bliver sur.
Men det med at vende dem på ryggen med et fast NEJ er en godt lederskabs
øvelse.
Du skal bare holde ham, til at giver et dæmpet signal. Det kan være at
smaske, blinke eller gabe samtidig med at han vender hoved og kigger væk.

Held og lykke

Mange hilsner

Karina

Fra : Holm

Dato : 21-10-04 18:37

"Thomas Mikkelsen" <thmhomeNoSp@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tingene fra ham eller leget med dem, blot kælet med ham mens han havde sit
(klip)

Hej Thomas

Der er flere måder at gribe dette an på .
For det første ville jeg ikke selv finde mig i at min hund knurrer af mig ,
og jeg har derfor altid lært mine hunde at det altid var mig der bestemte ,
uanset hvad .

Der kan komme en farlig situation ( for hunden ) hvis den har fat i noget
der ikke er beregnet til den og så vil det være vigtigt at man kan tage
tingene fra den.

Man kan aflede hunden hvis den knurrer , tilbyd den et helt andet ben , leg
bytteleg med den , indtil den forstår at I ikke vil tage tingene fra den ,
men have lov til det , trods alt .

Man kan også med succes sprede en masse ben på gulvet , det betyder at
hunden ikke kan vogte dem alle på én gang , og er nødt til at "dele" med jer
..

Til sidst vil jeg lige sige at I selv ubevidst kan virke usikre hvis I kæler
med ham når han har et ben ( klart , fordi i er på vagt over hans
knurren/bideri ) dette kan forstærke hans lyst til dominans , så hellere
lade være .
Byttelegen er den absolut bedste , men husk at det I tilbyder ham i bytte ,
skal være endnu mere lækkert end benet !!!!

Held og lykke

Mange hilsener Holm

Fra : Punish The Deed, Not~

Dato : 21-10-04 19:20

On Thu, 21 Oct 2004 14:35:53 +0200, "Thomas Mikkelsen"
> [...]

>der.
>
>Er der nogle af jer kloge hunde folk der ved hvorfor han gør det og hvad

mange vil sikkert ikke kalde mig en klog hundemand når jeg kommer med
mit råd, men i sådan en situation ville jeg glemme alt pædagogik og
alle hundebøger og bløde metoder ! jeg skal ikke kunne sige grunden
til at hunden gør det, men det er dominans og hvis du ikke griper ind
nu så vil den tro at den bestemmer over jer og så har du først et
stort problem, for så vil den sikkert udvide siv knurren til andre
ting den er utilfreds med også, jeg ville være hård hvis min hund
nogen sinde knurrede af mig, hård og konsekvent, hver gang den gør det
tager du fat i nakken på den og smidder den ned i gulvet så den ligger
stille stir den i øjene imens du skælder den ud eventuelt nive den i
øret hvis det andet ikke er nok, indtil den overgiver sig, det gør
hunde ved at smaske eller slike sig om munden imens de får store øjne,
sikkert alle tingene på samme tid ! det er vigtigt at du stopper der,
for hvis du bliver ved for lang tid er det meningsløst, og hunden vil
helt sikkert huske det og ikke knurre af dig igen og hvis den aligevel
gør så giver du den bare samme omgang igen, aldrig slå den da hurtige
bevægelser vil sætte sig i hunden og så vil den måske bide en dag en
eller anden laver en hurtig bevægelse, glem alt pædagogik i sådan en
situation hunden må aldrig knurre af dig eller din familie, husk på at
knurren er forstadiet til at bide. Og nej hunden tager ikke skade af
at du en enkelt gang er lidt hård ved den og sætter den grundigt på
plads, det gør hunde også ved hinanden.

Fra : Bodil Clausen

Dato : 21-10-04 20:49

"Thomas Mikkelsen" <thmhomeNoSp@worldonline.dk> wrote in message news:<4177ace6$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> der.
>
> Er der nogle af jer kloge hunde folk der ved hvorfor han gør det og hvad

Prøv at læse følgende link
:http://www.netdyredoktor.dk/Hund/Hund_Hundeskolen/forebyg_madaggression.htm
Jeg har brugt metoden og den virker.

Bodil
www.hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 22-10-04 11:46

Mange tak for alle de gode råd, jeg kan se at der er masser af ting at
prøve, jeg tror vi starter fra en ende af, og når han lærer det så er
missionen fuldført

Thomas Mikkelsen

Fra : Louise

Dato : 22-10-04 12:01

Ja, det er ikke smart selvom det er en naturlig reaktion.

Jeg synes du skal aflede ham med noget, der er endnu mere lækkert og
rose ham, når du får lov at tage kødbenet.

Jeg har før gjort det at jeg har givet hunden et almindeligt gnaveben
og når de så gik igang med det, satte jeg mig hen ved siden af med
noget endnu mere lækkert, feks et rigtigt kødben. Straks vil kræet jo
have det gode ben og kommer og indynder sig og det får det så lov til
at smage på, men det er stadig mit, mig der holder kødbenet og så
stryger jeg den under halsen eller på siden af hovedet imens. Knurrer
den så fjerner jeg kødbenet øjeblikkeligt. Det er vigtigt at du ikke
giver den kødbenet men at du stadig har den fulde ejendomsret over
det.

Med mine hvalpe vænner jeg dem til det fra starten. Når de får kødben
går jeg jævnligt forbi og stryger dem blidt mens jeg roser dem, hvis
de ikke knurrer og irettesætter dem, hvis de knurrer. Når de er vant
til det og at man ikke tager deres kødben, kan man begynde at tage
kødbenet fra dem, rose dem og beundre det meget ganske kortvarigt og
så give dem det igen.

Jeg ved ikke om alle hunde hopper på den, men mine er i hvert fald ret
glade og stolte når de får kødben og jeg har aldrig problemer med at
tage mad fra dem.

Men man skal nok ikke begynde med alt for meget provokerende, hvis man
i bund og grund er bange for at hunden bider en, for hunden kan nemt
lugte/fornemme ens angst/usikkerhed og det øger risikoen for at blive
bidt.

Fra : simon leth jensen

Dato : 22-10-04 16:00

Hej med jer

En hund kan også knurre fordi den er usikker det er ikke altid fordi den er
dominerende.
Hvis I viser at I er usikre ved at ae den mens den får ben går det lige ned
i jeres hund.Den mærker det lige med det samme.
Men det er også et tillids spørgsmål.
hilsen tina

Fra : Fam. Damberg

Dato : 22-10-04 14:46

Blot en høflig forespørgsel. Hvornår har han sidst fået ormekur ?? Vi havde
det samme "problem" med en af vores hunde engang, indtil hun fik en ormekur.

Fra : Thomas Mikkelsen

Dato : 22-10-04 15:04

For et par måneder snakkede jeg med dyrlægen om netop at give ham ormekur,
men han sagde at hvis ikke han han tegn på orm var der ingen grund til at
give ham en kur, dog fik vi en kur med som vi kunne give ham hvis han fik
tegn på orm.
Han har sidst fået for 5 måneder siden.

Thomas Mikkelsen

Fra : Annette Sø Holm

Dato : 23-10-04 16:42

Subject: Knurrer ad os

> Hej Gruppe
>
> Vi har en solden retriver han på nu lidt over 8 måneder,
> M.V.H.
>
> Thomas Mikkelsen Jeg havde lignenede prob. min Golden bed en fremmet i
> hånden,( det blødte) vedkomne trode lige han havde tjæk på det der med at
> tage ,i dette tilfælde et GRISSEØRE, fra hende!

>Jeg har gjort det at jeg bytter med noget der er magen til eller lige så
>godt,
Det har hjulpet, og så en masse ros ), Nu tre mdr. efter kan jeg tage ALT
fra hende igen.

Med Venlig Hilsen
Annette Sø Holm.
http://www.bonnet-it.dk/annsholm/golden_retriever.htm

Fra : Battlefield´s

Dato : 24-10-04 13:08

"Annette Sø Holm" <ah@psh.dk> skrev i en meddelelse
> Subject: Knurrer ad os

> Det har hjulpet, og så en masse ros ), Nu tre mdr. efter kan jeg tage
> [...]
Hej Annette
Jeg var lige inde på din hjemmeside, sikken en dejlig Golden
Det var også sjovt at læse om hendes første apporteringer med anden. Det er
så sjovt at se hvordan de reagerer første gang de møder vildt. Vores ene Lab
var på A-prøve sidste week-end, men da en anskudt and dykkede vidste han
ikke rigtigt hvad man så skulle gøre, så noget resultat blev det ikke til
denne gang )
Hilsen Vibeke

---

Fra : Annette Holm

Dato : 01-11-04 20:25

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke rigtigt hvad man så skulle gøre, så noget resultat blev det ikke til

Hej Vibeke.
Ja de er SKØNNE, tænkte på om du ikke har en hjemmeside!
Annette

Fra : Battlefield´s

Dato : 01-11-04 21:01

"Annette Holm" <ah@dk> skrev i en meddelelse
> Hej Vibeke.
> Ja de er SKØNNE, tænkte på om du ikke har en hjemmeside!
> Annette

Hej Annette
Tjah... jeg har en hjemmeside med mine katte (jeg opdrætter siameserkatte),
men på en af siderne er der da et par billeder af mine hunde, adressen
kommer her:
http://home1.stofanet.dk/battlefield
(se under dogs)

Hilsen Vibeke