Kali bliver ikke renlig?
Fra : MGA

Dato : 16-10-04 07:56

Hej Gruppe!

Kali er nu 7 måneder (og 5 dage)
Vi har de første 5 måneder brugt motivation til at gøre hende renlig. Dvs.
taget godbidder med ud på tur og rost hende med efterfølgende godbid hver
gang hun lavede noget. Vi har ikke påtalt når hun lavede noget indendørs,
blot tørret det op og tænkt at hunde først kan holde sig fra 6-måneders
alderen, så det kom nok af sig selv.
Da hun blev 6 måneder og hun stadig ind imellem besørgede indendørs,
begyndte vi at skamme hende ud når vi opdagede det lige efter hun havde
gjort det, tage hende ud og rose hende derude. (Det virkede med den puddel
jeg havde som barn)
Ingen forskel.
Det er klart at hun mest besørger udenfor når hun bliver luftet 4 gange
dagligt. Men har hun sovet eller leget eller fået ekstra guffemad, så tisser
hun. Regner det udenfor, så kan hun godt finde på at tisse eller skide lidt
på en tur, men når hun kommer hjem i varmen laver hun så lige dobbelt op.

Vi er blevet forberedt på at hun måske aldrig bliver renlig - de små hunde
har det ikke nemt med det, men der er nogle ting der gør at jeg har en
fantasi om at hun sagtens kan lære at sige til når hun skal ud.

Hun tisser bag spisebordet - et sted vi sjældent kommer og hvor der er fred
og ro. Jeg har sprøjtet gulvet med gå-væk-hund, men ku ligeså godt have
brugt "Tis-her"-spray - hun er ligeglad.
Hvis det regner så virker det som om hun holder på afføringen og venter til
vi kommer hjem. Hun lægger halvdelen ude og den anden halvdel inde.

Det er svært at opdage når hun tisser bag spisebordet og jeg kan ikke skærme
det af på grund af stuens indretning.

Jeg har prøvet at skælde hende ud og være meget vred når jeg har opdaget
hende gøre det og hun virker flov og skamfuld - men lige meget hjælper det.

Forleden var vi hjemme hos svigerinden og Kali satte sig på køkkengulvet og
tissede mens vi stod lige ved siden af. Svigerinden sagde at det gør hun
hver gang hun er på besøg. Jeg skældte hende ud, men hun virkede ikke som om
hun forstod situationens alvor.

Jeg har prøvet at forklare Kali at jeg er rigtig træt af hendes tis på mit
fine trægulv og jeg vil blive glad hvis hun vil gå ud og kradse på
hoveddøren når hun skal, men det ser ikke ud til at virke.

Hvis der ligger en avis et sted hvor hun har tisset tidligere, tisser hun
helst på den igen - så jeg tror hun har potentialet til at blive helt
renlig. Men hvordan fanden lærer vi hende at sige til?

På forhånd tak

Mette - som har aftalt med sin mand at hvis Kali bliver renlig skal vi have
nummer 2 hundebasse.
(Se i øvrigt Kalis fine nye vinterfrakke nederst på:
http://www.metteogthomas.dk/hund/hund.htm)

Fra : Slumfret

Dato : 16-10-04 13:31

*klip*
> [...]
> helst på den igen - så jeg tror hun har potentialet til at blive helt
> renlig. Men hvordan fanden lærer vi hende at sige til?

Hej,

Hvad med at bruge det der med avisen som afsæt?
Det gjorde jeg, da jeg skulle have min hund renlig - han syntes nemlig
også det var bedst at tisse oveni ...
Det jeg gjorde var at flytte avisen gradvist henad mod døren og til
sidst helt udenfor - og det virkede for ham... Om det er noget der
virker for jer - efter at I tilsyneladende har prøvet alt det er jo ikke
til at vide, men måske et forsøg værd?

Mvh. Slumfret & Hund

Fra : Anja Bjerke

Dato : 16-10-04 15:24

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i melding
[..]
Rolly var også vanskelig å få renslig. Jeg skjente ikke når hun gjorde det
inne, og roste henne mye når hun gjorde det ute. Likevel tok det omtrent ett
år før hun gikk ut.

Hilsen Anja

Fra : qfha

Dato : 16-10-04 18:48

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message news:<4170c5e9$0$290$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> nummer 2 hundebasse.
> (Se i øvrigt Kalis fine nye vinterfrakke nederst på:

------------

Åh altså, sommetider gør det ondt at læse et indlæg. Din hvalps adfærd
er ganske normal, du giver den blot ikke mulighed for at blive helt
renlig. Hvor er det synd for den. Forestil dig at skulle tisse og ikke
få lov til at gå ud på toilettet, også bagefter få skæld ud.
En hvalp tisser ikke på kommando 4 gange i døgnet. En hvalp skal tisse
når den har spist sovet og leget, og så lidt midt imellem. Det skal DU
give den mulighed for. Jeg kan se i din tekst, at du har konstateret,
at det er i disse situationer en hvalp skal tisse, hvorfor hulen giver
det dig ikke anledning til at lufte din hund på disse tidspunkter.

Når en hvalp er i overgangsfasen til at blive renlig skal du give den
mulighed for en nødbremse, dvs, lægge en avis henne ved den dør, som I
skal udaf når der luftes. Er hvalpen trængende vil den gå herhen og du
har styr på hvor det sker. En hvalp er meget renlig og vil kun bruge
den samme avis een gang, det betyder du skal skifte avis når den har
været brugt. Et andet fif i den situation er, at en hvalp næsten
aldrig vil tisse på et bart gulv, idet det sprøjter, den vil altid
trække hen på som nævnt, en avis eller et stykke tæppe.

Det er altså ikke hunden der er problemet her men din forståelse af
hvalpens behov.

Et andet godt råd. Få ikke en hund mere før den første er mindst 2 år.

Fra : Ralph

Dato : 16-10-04 20:02

"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message

> Åh altså, sommetider gør det ondt at læse et indlæg.

Det gør også ondt at se at normaltbegavede mennesker ikke kan finde ud at at
skære det uvæsentlige væk, beklager, men man ligger som man reder.

> renlig. Hvor er det synd for den. Forestil dig at skulle tisse og ikke
> få lov til at gå ud på toilettet, også bagefter få skæld ud.
> En hvalp tisser ikke på kommando 4 gange i døgnet.

Næh, men derfra så til at synes det er synd for hunden at den tisser inde?
Har en 3-4 mdrs tævehvalp, selvfølgelig bliver den ikke skældt ud når den
har tisset i løbet af natten, vi nævner det heller ikke med eet ord hvis den
tisser henne ved havedøren eller vi opdager en tår der er mere end 30 sek.
gammel, men NÅR den har været ude og det første den gør når den kommer ind
er at sætte sig og tisse, SÅ kommer der et højt NEJ, og den bliver smidt ud
i samme sekund. Omvendt får den megen ros : "DYYYYGTIIIG" når den tisser ude

> [...]
> at det er i disse situationer en hvalp skal tisse, hvorfor hulen giver
> det dig ikke anledning til at lufte din hund på disse tidspunkter.

enig, det praktiserer vi også, vi er heldigvis så priviligerede at vi har en
lukket have, så vi behøver ikke at finde snoren, få overtøj på og gå tre
etager ned på gaden.
Bare idag har vores hvalp været ude at gå 2 x 1 time, "hjulpet" far ude i
garagen med at rydde op, vi passer dens mor her i week-enden, så de har vel
tilbragt 5-7 x 15-20 minutter ude i haven sammen, den har været med ude at
køre og hilst på 2 af sine søskende 10-15 minutter i deres hundegård.
Iøvrigt spiser den også ude når det ikke regner

ALLIGEVEL har den tisset inde een gang idag

Apropos bilkørsel, så har jeg ALDRIG set at den tisser i bilen. Så den MÅ da
forstå et eller andet.

> Det er altså ikke hunden der er problemet her men din forståelse af
> hvalpens behov.

Som er forskelligt fra hund til hund - der er jo forskel på om en hvalp er
vokset op i et alm. hjem, eller om den har gået i hundegård til den er 8-10
uger

> Et andet godt råd. Få ikke en hund mere før den første er mindst 2 år.

DET synes JEG så er synd, har prøvet 3 gange at få en 1 års hund - 2 gange
fra en kennel hvor hundene ikke færdedes inde, første gang opgav vi og gav
hunden videre til en enlig der havde bedre tid, men nu har vi Tootsie, som
var meget utryg det første ½ års tid, og den 3. var vandt til en
menneskefamilie, det gik lidt lettere, men den savnede tydeligt sin
"familie" de første 2-3 mdr.

--
venligst
Ralph

Fra : Mus

Dato : 16-10-04 20:37

> [...]
> var meget utryg det første ½ års tid, og den 3. var vandt til en
> menneskefamilie, det gik lidt lettere, men den savnede tydeligt sin

Øh enten er det dig der misforstår eller også er det mig

Der står: få ikke en hund mere før den første er mindst 2 år. Dvs et råd
vedr. en ekstra hund i huset som altså ikke bør anskaffes før den første
hund er mindst 2 år. Der står intet råd vedr. hvor gammel den nye bør være.
Altså ikke et råd om at anskaffe sig en ældre hund.

Er det mig der misforstår dit indlæg ?

LN

Fra : Ralph

Dato : 16-10-04 23:12

"Mus" <Bastian@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være.
> Altså ikke et råd om at anskaffe sig en ældre hund.

Næh, det var mig der misforstod, beklager. Jeg læste forkert, men hvad har
hundes renlighed at gøre med andre hunde i husstanden?
JEG forstod det somom at trådstarteren ikke skulle skaffe sig en hund der
ikke var renlig, mao. over 2 år, det var så forkert, beklager.

--
venligst
Ralph

Fra : qfha

Dato : 17-10-04 07:29

Undskyld, jeg forstår ikke bemærkningen ...
> men man ligger som man reder.

I øvrigt var jeg ikke klar over, at det var din hund vi diskuterede.
Dit input til den aktuelle hund kan jeg ikke se, hvad vil du med dit
indlæg?

Ang. kommentareren om at vente med at anskaffe en hund til den anden
er ca. 2 år, og dermed nogenlunde opdraget, er generel.

Fra : Bodil Clausen

Dato : 16-10-04 18:56

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message news:<4170c5e9$0$290$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Hej Gruppe!
>
> Kali er nu 7 måneder (og 5 dage)

Hun skal nok blive renlig, Luna var renlig omkring 1 års alderen, jeg
tror det har noget at gøre med at hunden er så lille, hvis man går om
bag bordet er man jo væk fra hulen, hvorfor så gå længere væk?
Problemet med regnvejr har vi stadig, hvis det regner bruger Luna nu
vores carport eller den overdækkede terrasse.
Det hjælper ikke at skælde ud, du kan risikere at gøre problemet
større, (hvis mor skælder ud når jeg tisser må jeg hellere gemme mig
når jeg gør det), så kan det ende med at hunden ikke tisser medens du
er der heller ikke når i er ude.
Fat mod det skal nok komme.
Bodil
www.123hjemmesider.dk/bodilshunde

Fra : Is

Dato : 16-10-04 19:23

Hvilken kost hun ?

Hvis du gir den "tør tørkost", gør det ikke forholdet bedre.

Sæt maden iblød, eller i det mindste kom væde ved, så tørfodret spisen
sammen med væden.

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Mus

Dato : 16-10-04 20:45

> [...]
lidt
> på en tur, men når hun kommer hjem i varmen laver hun så lige dobbelt op.

Sørg for at få hende ud når hun har leget, sovet eller spist. Hun skal nok
lære det og indtil det undgår i nogle af generne ved at være forudseende.

> Vi er blevet forberedt på at hun måske aldrig bliver renlig - de små hunde
> har det ikke nemt med det, men der er nogle ting der gør at jeg har en
> fantasi om at hun sagtens kan lære at sige til når hun skal ud.

det har jeg da aldrig hørt om - at små hunde ikke har det nemt med det.

> Hvis der ligger en avis et sted hvor hun har tisset tidligere, tisser hun
> helst på den igen - så jeg tror hun har potentialet til at blive helt
> renlig. Men hvordan fanden lærer vi hende at sige til?

Prøv at lægge avisen tættere og tættere på døren og efter et stykke tid
udenfor. Fik det råd engang jeg havde gravhund - vi brugte det dog aldrig så
ved ikke om det virker.

> Mette - som har aftalt med sin mand at hvis Kali bliver renlig skal vi
have
> nummer 2 hundebasse.

Vent til den første hund er nogenlunde godt opdraget - gerne nogle år. Så
vil den være en hjælp i opdragelsen af jeres nye hund. to havlpe lømler gør
det værre

LN

Fra : MGA

Dato : 16-10-04 23:52

Tak for alle jeres gode svar - også qfha, som tydeligvis går ud fra at jeg
mishandler min hund med vilje.

Det er helt tydeligt at jeg har misforstået noget - jeg har nemlig forstået
det sådan at hvis hunden ikke var renlig når den var 6 måneder havde man
grund til bekymring!

At den kan være op til 1 år før det lykkes giver mig ro og jeg lover på
spejderære ikke at skamme eller skælde mere, men vil gå tilbage til at have
godbidder med ud og rose hende så hun kan se hvad der er rigtigt - og så
flytte avisen tættere på døren.

Tak for hjælpen - det er rart at vide at i er her

Mette - og Kali (Som har forsøgt at forklare mor at hun ikke havde tænkt sig
at blive renlig før hun var et år, men uden held - tak fordi i fik hende til
at fatte det - og nu får jeg en ekstra tyggemums fordi hun har dårlig
samvittighed over at skælde lille mig ud når jeg slet ikke kan gøre for det)

Fra : Jimmy

Dato : 17-10-04 03:07

> [...]

forstået
> det sådan at hvis hunden ikke var renlig når den var 6 måneder havde man

Nææ, men det er faktisk allerede fra den er 4 måneder at den kan holde sig.
Vores var 7 måneder og mange andre jeg har hørt om var det ved 10 måneder.
Nogen bruger bare mere tid end andre.

> At den kan være op til 1 år før det lykkes giver mig ro og jeg lover på
> spejderære ikke at skamme eller skælde mere

Det mener jeg sagtens du kan gøre. Man skal ikke gøre det med en lille
hvalp, men en hund der er 6 måneder forstår godt at den gør noget forkert.
Du skal ikke skælde den voldsomt ud, men et fast NEJ og så ud i haven er
helt på sin plads.

, men vil gå tilbage til at have
> godbidder med ud og rose hende så hun kan se hvad der er rigtigt - og så
> flytte avisen tættere på døren.

Vi forsøgte os med aviser, men det virkede slet ikke for vores hund. Aviser
sent i processen at fortsætte med at bruge dem.

Mvh
Jimmy

Fra : MGA

Dato : 16-10-04 23:58

Jeg kom lige til at tænke på om nogen af jer ved hvor man kan købe sådan en
underlagsmåtte til tisseaviser? Jeg havde en da jeg havde hund sidst, men
har ikke set dem siden. Det var ret smart for selv hvis hunden tissede meget
løb det aldrig ud på gulvet.

Mette

Fra : Bodil Clausen

Dato : 17-10-04 08:58

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> wrote in message news:<4171a788$0$300$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> har ikke set dem siden. Det var ret smart for selv hvis hunden tissede meget

Hvad med tisse underlag til små børn, de kan købes i børne udstyrs
forretninger.
Evnt. kan en alm. måtte med gummi bagside bruges, en af dem som kan
vaskes i maskinen.
Hils Kali hun er nu nuttekær.

Fra : Is

Dato : 17-10-04 06:51

MGA wrote:
-
en underlagsmåtte til tisseaviser?
-
Man kan købe så mange forskellige måtter til biler - mon ikke der er en der
kan burges til dette formål.

--
Venlig hilsen
Erik Isager