Falsk drægtig
Fra : Malene Jepsen

Dato : 03-10-04 18:43

Hejsa

Min gravhundetæve på 5 år er for anden gang
(ikke i træk) blevet falsk drægtig - hun er ekstremt pylret og går og
piver hele tiden. Det undrer mig egentligt lidt at det kommer lige nu,
for det er da noget siden hun har været i løbetid. Hun har bygget rede
i sin kurv (bidt bundavisen i stykker og rodet det godt rundt i
tæppet) Og ja så er der jo mælk i patterne!!

Er der noget man kan gøre for hende så hun ikke er så påvirket af
det?? Eller er der kun at vente til det går over igen?? første gang
hun var falsk drægtig var det i den første løbetid efter hun havde
haft hvalpe.
Hvis ikke det var fordi jeg gerne vil have et kuld hvalpe mere på
hende ville jeg nok sterilisere hende så hun ikke skulle døje med det
mere. Det giver jo trods alt en noget stor risiko for
livmoderbetændelse

Jeg prøver at aktivere hende og få hendes opmærksomhed over på noget
andet, men ligeså snart hun får fred igen så er det det samme!!

Hilsen
Malene

Fra : Sanne

Dato : 04-10-04 08:16

"Malene Jepsen" <kennelkildevang@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> piver hele tiden. Det undrer mig egentligt lidt at det kommer lige nu,
> for det er da noget siden hun har været i løbetid. Hun har bygget rede

Hej Malene.

Jeg ved ikke om det er ens for alle tæver, men kan det ikke være det er 63
dage siden hun var i løbetid ?
Så hvis hun blev parret dengang ville hun have hvalpe nu .
Jeg kender en tæve der bliver falsk drægtig på den måde hver gang

mvh
Sanne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 04-10-04 10:21

"Malene Jepsen" <kennelkildevang@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> i sin kurv (bidt bundavisen i stykker og rodet det godt rundt i
> tæppet) Og ja så er der jo mælk i patterne!!

Vores tæve får noget medicin der hedder Galastop, det virker meget godt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Karina G.C.

Dato : 04-10-04 12:53

Jeg vil da også sige at det er min erfaring (og mine dyrelægers) at en
tæve ikke nødvendigvis går falsk drægtig hvergang.......Jeg fik den
information at der oftest går 3-4 løbetider før ens tæve lægger sig
"fast" på et løbetidsmønster (inc. den efterfølgene periode) og jeg må
sige at det for min egen tæves vedkommene har holdt stik. Hun har
overstået 3. løbetid, efter den første gik hun falsk-drægtig og var
meget-meget depri - ville slet ikke lege eller spise og var ikke
interesseret i noget (var et meget trist syn, hun var en ellers aktiv
6 måneders hvalp), men så "nedkom" hun med en tøjbamse og legede
"mor-og-barn" i 2-3 dage..........De 2 sidste løbetider har der 7-9-13
intet været, hun har dennegang yver men ellers ikke noget at bemærke -
sååå

Mht. sterillisering kan jeg ikke se noget til hinder for det, man
undgår helt eller delvist helt (der er lavet statistikker om emnet) de
hormonelle sygdomme mange tæver ender med at få (bla. div. cancer
former i og omkring underlivet og mælkekirtler).........Men-men-men,
der er også en ca. 20-21% risiko for at tæven udvikler incontinens i
svære eller mindre svær grad. Nogle tæver udvikler det efter kun nogle
få år, andre først som senior-hunde og den eneste (såvidt jeg ved *S*)
behandling er med Binyrebarkhormoner (meget dyre piller) livet ud og
selv ikke der kan man være helt sikker på at ens tæve kan holde helt
tæt forneden.........

Held og lykke uanset hvad du beslutter ..^_^..

Vh. Karina.