Pludselige smerter?
Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-09-04 19:09

Vores ellers meget aktive Golden var meget stille i går aftes. Lige
pludselig lagde han sig på sin seng, og det virkede som om, at han
havde smerter. Han ville ikke spise, lege, og ikke meget for at bevæge
sig. Her til morgen var det stadig det samme, han ville rejse sig op
for at sige farvel , men det gjorde åbenbart ondt, så jeg tog ham til
dyrlægen i stedet for at tage på arbejde. Vi venter nu på resultatet
af røntgenbillederne, men det hele virker lidt underligt. Vi har
indtil videre udelukket:

- HD - han har glimrende bevægelse i benene og går fint. Det gør ikke
ondt, hvis man strækker hans ben bagud
- Analkirtler - ser normale ud
- Forstoppelse
- Maveonde - ingen smerter der eller dårlig mave (har ikke spist noget
ud over hans normale tørkost)
- Overstimulering - har ikke leget hårdt, løbet meget, eller lign.

Så....som sagt, så må vi vente lidt og se hvad røntgenbillederne viser
- hvis de viser noget. Jeg skal hente ham igen om en times tid.

Nogle bud?

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Rinski

Dato : 29-09-04 21:03

Ej hvor ubehageligt! Hvor gammel er din hund?
Du må jo lige give en tilbagemelding om alt er godt eller hvad der er sket!

Held og lykke... håber ikke det er alvorligt!

Mange hilsner
Karina

Fra : Lars Ehlers

Dato : 29-09-04 21:57

On Wed, 29 Sep 2004 22:02:34 +0200, "Rinski" <karina@vilikkeoplyse.dk>
wrote:

>Ej hvor ubehageligt! Hvor gammel er din hund?
>Du må jo lige give en tilbagemelding om alt er godt eller hvad der er sket!
>
>Held og lykke... håber ikke det er alvorligt!

Tilbage igen efter at have hentet en lettere omtåget hund hos
dyrlægen. Røntgenbillederne viser desværre et problem i den nederste
del af rygsøljen, der hvor rygsøjlen er forbundet til hoften. Vores
dyrlæge kalder det "Lumbosacral instability", dvs. en ustabilitet i
den del af rygsøjlen. "Lumbo" betyder ryghvirvel, og "Sacral" er den
del, der forbinder rygsøjlen til hoften. Kaldes også Cauda Equina og
kan også findes hos mennesker.

Lige nu skal han hvile i mindst 3 dage, så smerterne kan fortage sig.
Han har fået smertestillende piller til en uge, og derefter burde han
være smertefri. Det er meget sjældent at se denne defekt hos en ung
hund (han er halvandet år gammel), vores dyrlæge mener, at han er
kommet til at lave en pludselig bevægelse, måske i en akavet stilling,
som har fået det til at gøre ondt. Fremover skal vi holde øje med, om
problemet opstår igen og i hvilken forbindelse, der bliver ikke tale
om operation med mindre smerten bliver kronisk.

Vi glæder os til at få den "gamle" Sammy tilbage, indtil videre er jeg
sikker på, at han bliver grundigt forkælet, siden han skal hvile i 3
dage. Masser af opmærksomhed og sikkert nogle lækkerier oveni

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Rikke Andersen

Dato : 30-09-04 11:06

> [...]
> den del af rygsøjlen. "Lumbo" betyder ryghvirvel, og "Sacral" er den
> del, der forbinder rygsøjlen til hoften. Kaldes også Cauda Equina og

Lyder som noget en dygtig kiopraktor burde have i løbende behandling ????

Rikke

Fra : JBH

Dato : 29-09-04 21:14

"Lars Ehlers" <ehlersNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så....som sagt, så må vi vente lidt og se hvad røntgenbillederne viser
> - hvis de viser noget. Jeg skal hente ham igen om en times tid.

Måske nogle kalkaflejringer i/omkring rygsøjlen ? når/hvis de brækker løs,
får hunden store smerter i en tid.
Hvis det er tilfældet, behøver det nu ikke være alvorligt. Min hund havde
samme symptomer da den var omkring 3 år. Et røngtenbillede dengang viste
kalkaflejringerne. Hunden har haft 2 "anfald" siden, den er idag 7år. og
stadig meget aktiv.
Det er vigtigt at hunden får lov at røre sig så kalkaflejringerne ikke får
sig sat. skulle den få et anfald kan det smertebehandles med piller og
hunden bør holdes i ro nogle dage.

mvh
JBH

Fra : Hans B.

Dato : 30-09-04 15:16

> Det er vigtigt at hunden får lov at røre sig så kalkaflejringerne ikke får
> sig sat. skulle den få et anfald kan det smertebehandles med piller og
> hunden bør holdes i ro nogle dage.
Og så spørger jeg (måske dumt?) kan glucosamin ikke hjælpe der?

Mvh

Hans