Kødben?
Fra : Hans B.

Dato : 29-09-04 09:56

Hej NG

Victor har altid fået et kødben og var i starten meget glad for det.

Efterhånden mistede han interesen for det. Når jeg giver ham eet, med masser
af marv og kød på, bilver han vældig glad, snuser til det og slikker sig om
munden.

I starten åd han faktisk det hele.

Efterhånden kun brusk, kød og marv.

Siden kun kød og marv.

Så slikkede han marven ud - og ikke andet.

Nu gider han ikke engang marven.

Det eneste han gider er at grave dem ned - så min lille bitte have er snart
fuld af hans ben. HVis jeg finder dem, graver han dem bare ned igen.

Tyggeben var i starten også et hit. Det gider han heller ikke mere.

Jeg har tænkt om han har noget med munden, men hans tænder og slimhinder er
fine. Men de skal jo holdes med ben og lig. Han får mad med dentalkrontrol.

Men jeg har da aldrig oplevet at en hun er så ligeglad med ben.

Har i nogen forslag?

mvh
Hans

Fra : Peter Schroeder

Dato : 29-09-04 10:15

"Hans B." skrev
> Nu gider han ikke engang marven.

Du har vel bare forkælet ham?
Min erfaring med hunde er, at de hurtigt mister
interessen, hvis de får det samme igen og igen.

> Tyggeben var i starten også et hit. Det gider han heller ikke mere.

Min vil kun ha' tyggeben fra Netto. Alle andre
ligger bare og flyder.

> Jeg har tænkt om han har noget med munden, men hans tænder og slimhinder er
> fine. Men de skal jo holdes med ben og lig.

Gir du ham lig?
(ku' ikke lade være)

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : JSM

Dato : 29-09-04 10:18

> Gir du ham lig?
> (ku' ikke lade være)

Så er det nok en Gravhund

/Jesper

Fra : Tjinca

Dato : 29-09-04 11:42

"Hans B." <Baldrianremove@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg har da aldrig oplevet at en hun er så ligeglad med ben.

Ikke desto mindre er det meget normalt.
Her ynder 2 af mine at ligge og vogte over deres ben og snerre af hinanden,
i flere dagen, uden at ville æde dem. Den trejdie derimod sluger for det
meste alt det hun kan komme i nærheden af, og skulle hun få lyst til at
gemme dem, så henter hun dem frem efter et par dage, når de er godt "modne"
(gerne med maddiker på, hvad jeg ikke tillader hende). Mine erfaringer er,
at de har en svag forkærlighed for "forrådne"/"modne" ben, så hvis de får
ben ofte, ynder de selv at gemme og modne dem. Det er vel i og for sig ikke
underligt, bare se på danskerne med ders stærke oste ...lagret i kældre,
englænderne med deres plumpudding ...lagret under sengen, og kineserne med
deres 1000 års æg ...pakket ind i hestebæ og lagret under jorden!!! Vi
elsker "modnet" fødevarer, det same gør hundene.

> Har i nogen forslag?

En periode på et par måneder uden ben, eller udskifte dem med grisehaler
eller hele kalkunlår, hjælper på mine.

Tjinca

Fra : Hans B.

Dato : 29-09-04 11:53

> [...]
> englænderne med deres plumpudding ...lagret under sengen, og kineserne med
> deres 1000 års æg ...pakket ind i hestebæ og lagret under jorden!!!

Ja og gravd laks, svenskernes sønderstrømming, klipfisk m.m.!

Vi elsker "modnet" fødevarer, det same gør hundene.

> En periode på et par måneder uden ben, eller udskifte dem med grisehaler
(Gider han slet ikke)

Ligesom griseøre (hvad han engang godt kunne lide) osv.osv.

Fra : fam. Ager

Dato : 29-09-04 18:11

Hej Hans

det var en cairn du har ikk`?
min har samme ide!, han er i det hele taget meget skeptisk med foder. det
eneste han har ville spise er kallun og grøntmix. før jeg skiftede kunne
der gå dage imellem han spiste!.
jeg må også skifte imellem "tandgymnastikken", for det med at guffe marven
og grave resten ned til dårlige tider, eller plæneklipperen... kender jeg
godt!. og hvor er det lækkert at finde sådan et "vel lagret" ben imellem
sofapuderne... arrrdr.
nå, men jeg skifter imellem okseben og lammeben, kyllinge vinger/ lår
griseører og hvad jeg nu ellers falder over.
så er det nu nemmere med min boxerhvalp... han æder det hele med velbehag!!
til hver en tid!

mvh. marie

Fra : Mor Karen

Dato : 30-09-04 06:42

Kylling, Lam og Kalkun lår, jeg har altid hørt at hunde ikke måtte få
fjerkræ og Griseben?

Nu ligner jeg nok et stort ?

Må hunde få disse.??????

Min hund er glad for ben, får et hver lørdag når vi går i byen og handler
for os selv men det er okse og lige fået et opkog så vi undgår den tynde
mave. Der ligger gerne en 2-3 ben i ugen løb på stuegulvet, hu gemmer dem
undet stole og sofa og så er det dejligt at få fat i et gammelt ben. Jeg
bruger også dem fra Netto med fyld og så oksehudsben, dem der er presset
sammen, de andre splitter hun af hurtigt når hu har fået knuderne bidt af.

Et griseøre kan da spises men det går for hurtigt.

Karen

Fra : fam. Ager

Dato : 30-09-04 07:40

"Mor Karen" <morhagen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen, de andre splitter hun af hurtigt når hu har fået knuderne bidt af.
>
> Et griseøre kan da spises men det går for hurtigt.

---------------------------

hej!

ja, hundene kan sagtens få ben, de skal bare være RÅ!. problemet med at de
splintrer, opstår når de er tilberedt, altså kogt eller stegt!. fibrene i
benene bliver porøse ved tilberedning, og er mere "elastiske" når de er rå.
mine får dog ikke grise ben....hvorffor ved jeg egentlig ikke... (-:
det med den dårlige mave opstår også mere ved tilberedte ben end rå.
min hvalp har, fra vi fik ham, fået rå kallun og grøntmix og ben af
forskellige typer, og har ALDRIG haft dårlig mave, end ikke da han havde en
tarminfektion,da kastede han kun op!, afføringen var fin!.
og min cairn terrier trives også meget fint på den kost.

mvh. marie

Fra : Mor Karen

Dato : 30-09-04 17:42

Hej og tak for svaret.

Det er netop ved de rå kødben at hun får tynd mave men ikke når de lige har
været en tur i mikroen et minuts tid.

Lonnie og Karen

Fra : Hans B.

Dato : 30-09-04 09:58

> Hej Hans
>
> det var en cairn du har ikk`?
Joh...!

> min har samme ide!, han er i det hele taget meget skeptisk med foder. det
> eneste han har ville spise er kallun og grøntmix. før jeg skiftede kunne
> der gå dage imellem han spiste!.
*gggggg* - ja, de ved nok hvad de vil - og det er altid den der er mest
stædig der vinder!

> [...]
> nå, men jeg skifter imellem okseben og lammeben, kyllinge vinger/ lår
> griseører og hvad jeg nu ellers falder over.

I øjeblikket gider han ingenting. Dog har en sikker scorer været en tørfisk,
som han får hver morgen (under forudsætning af at han spiser den ude i haven
p.g.a. stanken!

> så er det nu nemmere med min boxerhvalp... han æder det hele med
velbehag!!
> til hver en tid!

Ja - det er det samme med en labber. Jeg må trøste mig med at han i hverfald
ikke dør af sult, og hvis han gør (hvad jeg da ikke håber) er det hans egen
skyld!

Han indtil idag været meget glad for Science plans T/D som er
tandstenskontrol. Han har været helt pjattet med dem og har leget med dem
inden han spiste dem. Men den gamle pose slap op i går, og dyrlægen har fået
solgt mig de store "bidder"! Og da de jo ikke ligner dem han plejer at få
(indholdet er præcis det samme), luntede han ud i haven - uden morgenmad!

De er forkælede de små!

Fra : Knud Gjøl

Dato : 23-12-04 02:19

Min Karelske bjørnehund får da gerne et frossent kødben, hun tigger gerne
ved vores fryser, når jeg er ude at hente madvarer til køkkenet (hotelkøkken
og ditto fryser) hun bærer det forsigtigt ud mid på pladsen og slikker isen
af og går igang med at gnave det godt og grundigt, indtil det skal graves
ned og gæmmes lidt væk.
Hun har også ved flere lejligheder "stjålet" fjerkræben og vi har aldrig set
hende have tynd mave af den grund.

Hotelkokken