Varmeoven i vogn med startproblemer
Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 20:57

Vi har købt en campingvogn hvor der sidder den obligatoriske varmeovn
indbygget under et af skabene. Jeg ville teste den her idag, men kunne
ikke få liv i dyret. Jeg trykkede varmereguleringsknappen i bund flere
gange og trykkede samtidig på den brune knap som får gnisten til at
springe, ikke så meget som et eneste prut ville den give.
Jeg har prøvet at skrue tilgangsrøret af varmereguleringsknappen, og der
kommer masser af gas, knappen går også ned og trykker på den ventil som
sidder i bunden af reguleringen, men der kommer ikke gas ind i ovnen.
Hva kan det skyldes, er der nogen som har bakset med sådan en fætter og
har en løsning på mine startproblemer?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : phk

Dato : 13-10-04 21:04

"Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> sidder i bunden af reguleringen, men der kommer ikke gas ind i ovnen.
> Hva kan det skyldes, er der nogen som har bakset med sådan en fætter og

Der er en afbryder et eller andet sted i campingvognen, formentlig i et
skab.

--
Per, Esbjerg

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-10-04 21:18

> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er en afbryder et eller andet sted i campingvognen, formentlig i et
> skab.

Først vil jeg anbefale, at man overlader arbejde med gasanlægget til
fagfolk - det er noget skidt, hvis noget går galt...

Det lyder som om det er en varmer uden elektrisk tænding. Kan du gennem den
lille rude i bunden af ovnen se, om der springer en gnist, når du trykker på
knappen? Hvis ikke, så kontroller om der er stelforbindelse til tænderen -
som så er en piezoelektrisk indretning. Hvis du prøver med forpladen
afmonteret, så mangler stelforbindelsen. Plusledningen går fra bunden af
tænderen til cirka ved gasventilen på ovnen.

Kan du lugte dig frem til om der kommer gas gennem ventilen? Snus i
skorstenen.

Pas på med mange forsøg - ophobning af gas der pludselig antændes kan være
farligt...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 21:27

Carsten Stage skrev:
> Først vil jeg anbefale, at man overlader arbejde med gasanlægget til
> fagfolk - det er noget skidt, hvis noget går galt...

Jeg er smed og har arbejdet med gasinstallationer på nær sådan en
djævel.

> Det lyder som om det er en varmer uden elektrisk tænding. Kan du
> gennem den lille rude i bunden af ovnen se, om der springer en gnist,
> når du trykker på knappen?

Masser af gnist.

> Kan du lugte dig frem til om der kommer gas gennem ventilen? Snus i
> skorstenen.

Der er ingen skorsten ovenud af ovnen, der sidder en ufolignende fidus
under vognen, så hvordan udluftningen foregår ved jeg ikke.

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-10-04 21:35

> Der er ingen skorsten ovenud af ovnen, der sidder en ufolignende fidus
> under vognen, så hvordan udluftningen foregår ved jeg ikke.

Hmmm. Hvilken vogn er der tale om? Og hvilken gasovn? I nogle installationer
er lufttilgang og skorsten sammenbygget i et dobbeltrør - det kunne være
forklaringen på den manglende skorsten. Men det har jeg ellers kun set ført
gennem side eller tag på camåingvognen. Det mest almindelige er luftindtag
gennem bunden og skorsten gennem tag eller side.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 21:38

Carsten Stage skrev:

> Hmmm. Hvilken vogn er der tale om?

Eurokip hentet i Holland for nogle år siden.

> Og hvilken gasovn?

Det er den gasovn som jeg har set i utallige vogne, jeg kan ikke huske
navnet Truematic eller sådan noget.

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-10-04 21:47

> Eurokip hentet i Holland for nogle år siden.

Kender den ikke...

> Det er den gasovn som jeg har set i utallige vogne, jeg kan ikke huske
> navnet Truematic eller sådan noget.

Givet en Truma 3002

Måske du kan finde noget her:

http://www.campingstuff.dk/instruktion/truma_sl3002.pdf

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 22:01

Carsten Stage skrev:

> http://www.campingstuff.dk/instruktion/truma_sl3002.pdf

Hmmmm ikke lige den model, kan den hedder 2000? pokkers jeg ikke skrev
det ned men det er en gammel ovn, efter sælger er den fra en 70ér vogn
og så sat i vores.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-10-04 21:57

> [...]
>
> Eurokip hentet i Holland for nogle år siden.

> Det er den gasovn som jeg har set i utallige vogne, jeg kan ikke huske

"Hentet i Holland" - er du sikker på at gasinstallationen er beregnet til 30
Mbar ?
Lidt ældre tyske vogne er med 50 Mbar - måske de har/har haft det samme i
Holand ?

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 22:15

Jesper Hedegaard skrev:

> Lidt ældre tyske vogne er med 50 Mbar - måske de har/har haft det
> samme i Holand ?

Vil det sige ventilen ikke kan åbne ved dansk gastryk? Måske en anden
ventil skal bruges til ovnen.

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 13-10-04 23:21

> Vil det sige ventilen ikke kan åbne ved dansk gastryk? Måske en anden
> [...]
Helt uden at være guru på gas (var den for dum ?) har jeg dog læst lidt
herinde efterhånden - mener at have forstået at det lavere tryk gør at
brænderen ikke fungerer rigtigt.
Prøv groups.google.com - find dk.fritid.camping og søg på sådan noget som
gastryk, ændre tyske vogne, købe cv i tyskland o.l.
Emnet er jævnligt oppe herinde - de brugte (og de nye) vogne i tyskland er
jo betydeligt billigere end her, så mange er jo interesseret i at hente en
cv dernede.
Men først må vi vel have fastslået om de burger/har brugt 50 Mbar i Holland
?

Men hov - du skriver andetsteds at dit varmeapparat kommer fra en 70'er
vogn - var den dansk ? Så kan vi vel udelukke trykket som
fejlkilde....tilbage til tegnebordet :o/
Og hvis jeg forstår di rigtigt har du konstanteret at der kommer gas frem
til _lige_ før brænderen - altså efter varmeapparatets ventil ?
Så er der vel kun en tilstoppet brænder, defekt
"sluk-for-gassen-hvis-flammen-går-ud"-dims eller defekt tænder tilbage ??

--
Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-04 07:45

Jesper Hedegaard skrev:

> Helt uden at være guru på gas (var den for dum ?)

Det går lige

> Men hov - du skriver andetsteds at dit varmeapparat kommer fra en
> 70'er vogn - var den dansk ?

Hollandsk.

> Og hvis jeg forstår di rigtigt har du konstanteret at der kommer gas
> frem til _lige_ før brænderen - altså efter varmeapparatets ventil ?
> Så er der vel kun en tilstoppet brænder,

Jow måskier kan brænderen være tilstoppen, men hvordan pokker kommer man
igennem pindsvinet af køleribber for at kigge til brænderen uden at
skulle skille hele varmeovnen ad, man skulle tro brænderen kunne let
pilles ud, sådan er det da på flere gasbrændere til andet formål.

> "sluk-for-gassen-hvis-flammen-går-ud"-dims

Tjoe den er nok også gemt godt af vejen.

> eller defekt tænder
> tilbage ??

Hu ha nej, den gnistrer så det er en ren fornøjelse.

Fra : Jørgen L.

Dato : 13-10-04 21:45

> Kan du lugte dig frem til om der kommer gas gennem ventilen? Snus i
> skorstenen.

Nu er gassen tungere end luft så den vil falde ned genem luft indtaget i
bunden af vognen, så det kan nok ikke lugtes i skorstenen

> Pas på med mange forsøg - ophobning af gas der pludselig antændes kan være
> farligt...

Yes tell me about it, mit fyr blev ved med at gå når det blæste på min
første vogn, jeg troede først at det pg indsugningen for neden som blæste
flammerne ud, så jeg store id.... satte en spand under for give læ.
Når men fyret gik ud alligevel, og da jeg skulle tænde det igen lød der et
brag under vognen og spanden fløjtede ud til siden, heldigvis skete der ikke
mere.

Hilsen Jørgen

Fra : Sten Bo

Dato : 14-10-04 10:27

"Carsten Stage" <stagenospam@fabel..dk> skrev i en meddelelse

> Kan du lugte dig frem til om der kommer gas gennem ventilen? Snus i
> skorstenen.
>
> Pas på med mange forsøg - ophobning af gas der pludselig antændes kan
> være farligt...

Det med at snuse/glo efter flammen og få tændt - er også tricky på
kølebokse, hvor skorstenen er i en fristende position. Det anefales at
nøjes med at føle efter varmen i toppen af skorstenen, hvor den kan
mærkes efter et par minutter!

En god bekendt kom engang til at klikke med starteren mens han snusede
til skorstenen..... Ville se om han ku se gnisten og lugte gas.
_Blaf_ -(Kan man sige det slog klik for ham?) I hvert fald var han så
heldig, at få trimmet de indre bevoksninger, slap med lidt rødme i og
omkring organet - og døjede med en sveden lugt i et par dage. Heldigt,
at det ikke var øjet der var i skudlinien.

Vi havde mange gode bemærkninger om deres "ukrudsbrænder" osv. Han
tændte lidt, når vi spurgte om svidning ikke var bedre end næsetrimmer -
idet varmen ikke efterladader skarpe snitflader på udvoksningerne.
Dermed undgås stive børster, men også at de måske kan finde på at bore
sig ind i "grotte" væggene og slå rødder nye steder.
En stående bemærkning er også en henstilling om at åbne munden når der
tjekkes, så eventuel trykbølge kan passere.

Men altså, Stage har helt ret. Pas på! Is eller koldt vand på næsen
afføder mange spørgsmål og forslag.

Mvh Sten Bo

Fra : Henning Lund

Dato : 13-10-04 21:23

phk skrev:

> "Henning Lund" <falsk_adresse@noget.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er en afbryder et eller andet sted i campingvognen, formentlig i
> et skab.

Prøv at kig hvad jeg skrev

Fra : phk

Dato : 13-10-04 22:18

> Prøv at kig hvad jeg skrev

Der er forskel på en afbryder og en varmereguleringsknap ;)

Der er en afbryder på gasledningen et eller andet sted i campingvognen.

--
Per, Esbjerg

Fra : Henning Lund

Dato : 14-10-04 07:29

phk skrev:

> Der er forskel på en afbryder og en varmereguleringsknap ;)

Ja men varmereguleringsknappen sidder da i ovnen, og der er der gas
fremme ved.

Fra : phk

Dato : 14-10-04 09:10

> Ja men varmereguleringsknappen sidder da i ovnen, og der er der gas
> fremme ved.

Allright - I rest my case.

--
Per, Esbjerg

Fra : joke

Dato : 17-10-04 23:52

> Ja men varmereguleringsknappen sidder da i ovnen, og der er der gas fremme
> ved.

Hejsa tror jeg har samme ovn, og her i efterårsferien havde jeg fint varme
på den første nat men så kunne den ikke tænde aftnen efter, dagen efter
lavede vi sammetrick som dig skruede røret af og kunne høre gas vi blev
enige om at det var skidt og prøvede så puste luft igennem røret (med
cykelpumpe) og sandelig om ikke ovnen bare tænder som en mis igen, vi ligger
ved vesterhavet så tror der var kommet noget sand i vejen under det alt
blæsende vejr der.

Håber det hjælper dig

Hilsen

Johnny

Fra : Henning Lund

Dato : 18-10-04 04:33

joke skrev:

> [...]
> som en mis igen, vi ligger ved vesterhavet så tror der var kommet
> noget sand i vejen under det alt blæsende vejr der.

Ok det vil jeg tage med i mine næste træk mod ovnen, tak for svaret.