Forbrugsbatteri contra startbatteri!
Fra : Mogens Aagaard

Dato : 13-10-04 16:48

Hvem kan hjælpe en newbie vedr. køb af forbrugsbatteri! Har erhvervet mig en
20 år gammel VW-camper. Det er mit livs første bil, så der er bare så mange
ting der er nye for mig og som jeg skal forholde mig til. Lige nu har jeg et
presserende behov for rådgivning vedr. indkøb af et batteri. Der er 2
batterier i bilen, et startbatteri og et forbrugsbatteri der skal drive et
køleskab, et par lamper og en radio. De to batterier er ens bortset fra at
forbrugsbatteriet kun virker (radion spiller og køleskabet lyser) når bilen
kører. Funktionerne dør når jeg har holdt stille i 10 minutter. Ville købe
et alm. startbatteri, men fik at vide at jeg skulle have et specielt batteri
til den slags. da et normalt startbatteri ville gå helt død efter et halvt
år?? Jeg bruger bilen til lidt blandet kørsel og vil vel kun have brug for
at køleskabet i sommerhalvåret skal kunne køre en nats tid af gangen. Jeg
har hørt om begreber som "fritidsbatteri" og "langsom afladning" og er
rimelig forvirret omkring hvad jeg egentlig skal købe. Hvem kan hjælpe mig
til at købe det rigtige batteri.

Med venlig hilsen

Mogens

Fra : Carsten Stage

Dato : 13-10-04 20:43

"Mogens Aagaard" <maavenz@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> .... Hvem kan hjælpe mig
> til at købe det rigtige batteri.

Du kan finde lidt om de forskellige typer her:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=34

Følg blot de links der er til blandt andre DanPower...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Søren

Dato : 14-10-04 07:45

> år?? Jeg bruger bilen til lidt blandet kørsel og vil vel kun have brug for
> at køleskabet i sommerhalvåret skal kunne køre en nats tid af gangen.
Uanset hvad, hvis du lader køleskabet køre på 12 volt om natten vil dit
batteri meget hurtigt blive afladet. Køleskabet trækker ca. 15 Amp. så hvis
du har et 60 AH batteri holder det kun i ca. 4 timer. Men dit går kold efter
10 min. Det lyder som om dit forbrugs batteri er færdigt. Det er vist også
det du selv har konkluderet.

Fra : ven_hj@yahoo.dk

Dato : 14-10-04 09:48

"Mogens Aagaard" <maavenz@get2net.dk> wrote in message news:<ckjidn$1o4c$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> forbrugsbatteriet kun virker (radion spiller og køleskabet lyser) når bilen
> kører. Funktionerne dør når jeg har holdt stille i 10 minutter.

Det tyder på at dit fritidsbatteri er færdigt, sandsynligvis er nogle
celler faldet sammen. Skift det ud. Et fritidsbatteri holder
gennemsnitlig 4-5 år hvis det bliver vedligeholdt rigtigt.

Ville købe
> et alm. startbatteri, men fik at vide at jeg skulle have et specielt batteri
> til den slags.

Der findes to typer akkumulatorer/batterier.
1)Starsbatteri som skal give en meget høj ydelse her og nu (når du vil
starte bilen). Dette batteri er ikke så godt til at yde i længere tid.
Man kan hurtigt malke et sådant batteri. Dette batteri er til BILENS
motor.

2) Fritidsbatteri er beregnet at give en JÆVN ydelse over LANG tid. Så
denne type anvender man til køleskabe, lys, vandpumper m.m. altså
forbrug som ikke kræver en høj ydelse men en langvarig ydelse.

I dag kan du købe moderne vedligeholdelsfrie batterier, de koster lidt
mere men pengene er givet godt ud.

En vigtig ting du må aldrig lade dit batteri blive HELT afladet, og
slet ikke lade det stå afladet så forgår det MEGET hurtigt. Om
vinteren kan det MEGET let frostsprænge og dermed kasabelt.
Hvis du ikke bruger batteriet i vinterhalvåret så aflad det (sæt
forbrug på f.eks. en lampe) helt og oplad det helt STRAKs igen så
holder dit batteri længst.

Det er med batterier som så meget andet kvalitet koster penge og på
netop dette område hvor man gerne vil sikre en god strømforsyning kan
det godt betale sig at ofre en 100 kr mere.

Venlig hilsen
verner

Fra : benny madsen

Dato : 15-10-04 17:14

jeg er ansat i et camping firma og du skal købe et marine batteri , det kan
tåle at blive aflat og lat op lige så tit du vil prisen ligger omkring 600
dette batteri indholder flere seller derfor kan det tåle mere du er
velkommen til at ringe til mig hvis du vil have mere forklaring TLF
58261681

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-04 17:31

benny madsen skrev:

> jeg er ansat i et camping firma og du skal købe et marine batteri ,
> det kan tåle at blive aflat og lat op lige så tit du vil prisen
> ligger omkring 600 dette batteri indholder flere seller

Er det alm. celler eller er det et rørcellebatteri?

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/ hl@lite.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 15-10-04 17:44

Fra : Henning Lund

Dato : 15-10-04 19:51

Carsten Stage skrev:

Det var daq rart at vide, der findes jo almindelige blyholdige
fladceller og rørceller, rørceller er de som holder strømmen længst,
bruges bla. på eltruck, fodervogne mm.

Fra : Jørgen L.

Dato : 15-10-04 23:46

> Er det alm. celler eller er det et rørcellebatteri?

Til den pris er det et alm celler, der er bare flere bly lamineller i hver
celle = større overflade.

Men husk at intet blysyre batteri kan lide at blive afladet under 20 til 50
% af kapasiteten.

En helt anden ting køb en ordentlig elektronisk 3 punkt lader.
Laderen er ekstrem vigtig da en af største fare for et sådan batteri er
dårlig opladning, da det så sulfatere.

Hilsen Jørgen

Fra : Henning Lund

Dato : 16-10-04 07:19

Jørgen L. skrev:

> Til den pris er det et alm celler, der er bare flere bly lamineller i
> hver celle = større overflade.

Ja man ved jo aldrig, jeg fik et batteri katalog ind af døren den anden
dag, jeg kan da se at priserne ikke er så høje på batterier fra bla
Korea, så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre til den pris?